pippi Geplaatst: 27 mei 2016 Geplaatst: 27 mei 2016 Ja het is een raar probleem. Iets van twintig jaar geleden had ik opeens een baby-eikje in mijn tuin. Ik was toen nog jong en romantisch, dus ik vond het leuk en schattig en ik zag mijn (achter)kleinkinderen ver in de toekomst al op een schommel aan die eik die uit zou groeien tot een dikke sterke boom. Nou niet dus. De eerste jaren deed hij het aardig, en toen ben ik de top gaan snoeien omdat hij wel erg groot werd en ik maar een kleine tuin heb(ik dacht toen dat ik er wel een soort van knoteik van zou kunnen maken ) en op een gegeven ogenblik werd hij ziek. Frisse blaadjes in het voorjaar, en dan in de zomer allemaal ellende, vlekken, schimmels, beestjes, weetikveel. Ik heb jarenlang alles weggesnoeid en toch bleef hij maar groeien. En afgelopen najaar stonden er zelfs paddenstoelen op. Nu heeft zoonlief hem op mijn verzoek vorige week omgehakt. En nou kwam er toch weer een takje met blaadjes uit het stompje. Ik heb het wreed afgebroken, want hij mot eigenlijk wel echt dood. Uitgraven is niet te doen, ik denk dat de wortels door heel mijn tuin lopen en ook meters diep zitten. Wat zouden jullie doen? Quote
Frans Geplaatst: 28 mei 2016 Geplaatst: 28 mei 2016 De stomp inkerven met bijv. een zaag. In de inkervingen wat pure glyfosaat gieten. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
henkg Geplaatst: 28 mei 2016 Geplaatst: 28 mei 2016 Dat lijkt me een goed advies, als noodgreep, a la Machiavelli.Misschien pas in het najaar doen? (dan vliegen er bijna geen insecten meer)Toch denk ik dat Pippi nog liever de complete tuin tot op 2 meter afgraaft, desnoods met als enig gereedschap een theelepeltje. (Ik wil van mijn laurierkers af, nu door tot op de grond te snoeien. Met weinig resultaat, het blijft maar groeien. Ik zie het nog een jaartje aan, maar misschien moet ik overgaan tot een soortgelijke uiterste noodgreep) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
pippi Geplaatst: 28 mei 2016 Auteur Geplaatst: 28 mei 2016 (aangepast) Toch denk ik dat Pippi nog liever de complete tuin tot op 2 meter afgraaft, desnoods met als enig gereedschap een theelepeltje. En je hebt nog gelijk ook. Nee, ik ga wel kijken of ik er paddenstoelen op kan kweken, daar gaat hij uiteindelijk ook wel dood aan denk ik. 28 mei 2016 aangepast door Gast Quote
AshaiRey Geplaatst: 28 mei 2016 Geplaatst: 28 mei 2016 Gewoon geduld hebben (volgens mij heb je dat wel)Iedere keer al het groen eraf halen zodat hij uiteindelijk door zijn reserves heen is. Quote Groetjes,Bram
Greenpumpkin Geplaatst: 28 mei 2016 Geplaatst: 28 mei 2016 Inkerven en boren.Goed vochtig houden op die plaatsen.Wat Stropharia broed op de kop tikken en afdekken.Binnen een jaar of twee is de stronk geheel weg plus een overvloed aan heerlijke paddestoelen. Heb met bovenstaande methode al aardig wat opgeruimd.Er zijn betere schimmels voor deze taak maar die heb ik (nog) niet in de collectie. Quote
pippi Geplaatst: 28 mei 2016 Auteur Geplaatst: 28 mei 2016 Greenpumpkin, ik vind dat helemaal geen gek idee. Ik zal me eens verdiepen in het verschijnsel paddenstoelen kweken. Quote
Bubbels Geplaatst: 29 mei 2016 Geplaatst: 29 mei 2016 Ipv die Round Up kan je ook gaatjes boren/kerven maken en dat volstoppen met epsom salt. Vindt moeder natuur iets minder bezwaarlijk. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
AshaiRey Geplaatst: 30 mei 2016 Geplaatst: 30 mei 2016 En 'epson salt' is wat in het nederlands? Quote Groetjes,Bram
Kibas Geplaatst: 2 juni 2016 Geplaatst: 2 juni 2016 Ergens heb ik staan hoe je boomstompen om zeep helpt. Als je hem nog steeds dood wilt, kan ik voor je zoeken. En anders kom ik het half juli vast tegen, als ik weer naar Zweden ga. In Zweden hebben wij namelijk dat probleem ook. Het bos groeit sowieso sneller dan wij om kunnen halen en in Zweden heeft men daar veel ervaring mee, en dus goede oplossingen. Het had iets met een inkerving te maken en zout en een tijdje wachten en dan nog wat doen. Quote
pippi Geplaatst: 2 juni 2016 Auteur Geplaatst: 2 juni 2016 Nee, ik ga paddenstoelen proberen. Wordt dat niks, dan jan ik altijd nog kijken hoe ik hem weg krijg. Quote
Kibas Geplaatst: 2 juni 2016 Geplaatst: 2 juni 2016 Paddenstoelen zijn veel leuker en nuttiger. Mocht je hem toch weg willen hebben, stuur dan maar een pb, dan zal ik voor je zoeken. Of misschien weet ik het tegen die tijd wel weer, omdat ik zelf gedaan heb. Deze zomer willen we een paar stompen om zeep helpen. Quote
Bubbels Geplaatst: 3 juni 2016 Geplaatst: 3 juni 2016 Epsom salt = bitterzout Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.