Ann123 Geplaatst: 2 juni 2016 Geplaatst: 2 juni 2016 Ik heb veel te veel tomaten gezaaid (beginnersfout...). Enkele staan al een kleine maand buiten te wachten in veel te kleine potjes op een kandidaat eigenaar. Vandaag zag ik dat er enkele witte blaasjes op de stam vertonen. Is dat een gevolg van de overvloed aan regen en dus onschuldig? Of is het een of andere ziekte? Quote
AnnekeW Geplaatst: 2 juni 2016 Geplaatst: 2 juni 2016 De foto is niet zo duidelijk, maar waarschijnlijk zijn het groei punten/ogen. Hier kan een plant indien nodig een extra worteltje of een extra takje uit laten groeien. Volkomen normaal dus. Quote
Ann123 Geplaatst: 2 juni 2016 Auteur Geplaatst: 2 juni 2016 Poging tot scherpere foto's. Ik zie nu dat de blaasjes ook op de bladeren zitten. Het ziet er niet uit als de uitsteeksels die ze boven de potgrond maakten. Deze blaasjes zitten bijna tot boven. De laatste foto is een van bijna de top. Op zich zit ik er niet mee in de drie planten die dit hebben weg te gooien. Maar zou graag weten of het een ziekte is. Want dan vrees ik voor de tomaten die ik geplant heb. Quote
AnnekeW Geplaatst: 2 juni 2016 Geplaatst: 2 juni 2016 Nee dat zij geen groeipunten. Zoek eens op wolluis, misschien is dat het. Quote
speets Geplaatst: 2 juni 2016 Geplaatst: 2 juni 2016 Ziet er heel verdacht uit, ook omdat de stam aangetast is, bruin wordt. Lijkt schimmel.En als je er toch genoeg hebt, zou ik ze (in een vuilniszak stoppen en) weggooien. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Ann123 Geplaatst: 2 juni 2016 Auteur Geplaatst: 2 juni 2016 Denk ook aan schimmel. Vooral wegens regen. Ik ga ze weggooien. Het waren sowieso toch maar de 'vernepelingetjes'. Quote
RobO Geplaatst: 3 juni 2016 Geplaatst: 3 juni 2016 nee, dit lijkt me oedeem: wortels in warme grond pompen meer water omhoog dan de plant kan verdampen, meestal bij warme grond en kouder vochtig weerblaasjes kunnen scheuren als het langer duurt, geen besmetting dus maar ook niet echt fijn voor de plant Quote
Ann123 Geplaatst: 3 juni 2016 Auteur Geplaatst: 3 juni 2016 Dus toch door de regen van afgelopen week. De verklaart waarom er slechts 3 van de 50 dit voor hebben. Niet besmettelijk dus. Heb ze wel al in de groene bak gegooid. Maar goed nieuws dat mijn geplantte tomaten niet besmet kunnen worden. Dank jullie! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.