Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Wauw dat is een hele grote struik geworden haha

Geplaatst:

net geplukte aardbeien.

2016061123082569481465679730.jpg2016061123010420511465679746.jpg

Geplaatst:

Die zien er niet verkeerd uit, Nieuw! Hoe smaakten ze?

Geplaatst:

Dankjewel, eerst at ik normale variant dat was goed stevig en lekker zacht met zoet/zure smaak. De andere variant is een frambozen (foto 1), dat vond ik minder smaken (bedoel weinig frambozen smaak en geur) maar wat je over kan vinden is waar, als je er aan zit dan krijg snel plat als frambozen dus je moet aan zijn steeltje vast houden.

Met andere worden zonder extra toevoegen smaken ze lekkerder dan van de winkels. Maar frambozen wordt in je mond zacht als of het smelt haha, verder is het leuk om tussen de normale varianten te hebben.

Het is mij eerste keer dat ik aardbeien heb geplant en dat ook nog is in mij woonkamer terwijl ze buiten horen te staan.

Geplaatst:

Toch zijn ze behoorlijk misvormt door de gebrekkige bestuiving.

Maar goed, het is gelijk een leuk leerproject voor je zo en hopelijk zie je volgend jaar kans ze buiten te zetten.

Alleen die framboosaardbei ziet er niet uit zoals je zou verwachten, want daarbij liggen normaal de pitten dieper, zodat je een wat meer framboosachtig uiterlijk krijgt.

vitalberry3.jpg

Geplaatst:

In de bato bakken moet je voor de juiste voeding zorgen ivm de smaak.

in de volle grond zit het er al veel meer in wat voeding betreft. en vocht huishouding

Zie forum topic2035.html .nl van borsolino wat bemesting betreft en soort substraat.

aardbei-project bato bakken

Geplaatst:
Toch zijn ze behoorlijk misvormt door de gebrekkige bestuiving.

Maar goed, het is gelijk een leuk leerproject voor je zo en hopelijk zie je volgend jaar kans ze buiten te zetten.

Alleen die framboosaardbei ziet er niet uit zoals je zou verwachten, want daarbij liggen normaal de pitten dieper, zodat je een wat meer framboosachtig uiterlijk krijgt.

vitalberry3.jpg

Inderdaad helaas kreeg ik frambozen niet mooi, andere planten werden beter van maar daar maakte ik mij niet druk om omdat ik niet wist welke wat was hahaha. Er zaten drie soorten (5 stuks) in een verpakking.

Frans paar dagen terug zag ik de pitten van mini aardbeien verkleuren naar paar en rood achrige kleur dat moet vast ananas variant zijn? Wat is die laat zeg haha.

Ik heb ook geen bloemen verwijderd omdat ik niet wist wat was. Gemiddelde planten geven tweede en derde jaar veel en vervolgens weer minder, als ik nu de bloemen had verwijderd zou dan een jaar verminderd zijn, dus na 2 jaar zal je minder aardbeien krijgen?

Edit: je hebt gelijk dat is geen frambozen want net las ik dat de bloemen roze waren in plaats van wit, dan moet ik nog de andere wachten tot dat er nog knoppen / bloemen groeien. Daarnaast heb ik wel een grote probleem met bestuiving want de andere worden al rijp en daardoor heb ik geen zelf bestuiven bloemen meer.

aangepast door Gast

Geplaatst:
In de bato bakken moet je voor de juiste voeding zorgen ivm de smaak.

in de volle grond zit het er al veel meer in wat voeding betreft. en vocht huishouding

Zie forum topic2035.html .nl van borsolino wat bemesting betreft en soort substraat.

aardbei-project bato bakken

Voeding was niet nodig omdat de potgrond nieuw is en de aardbeien waren als planten (bijna zonder bladeren) geleverd. Dus als ik voeding had bij gedaan dan was de planten verbrand.

Geplaatst:

Mijn aardbeien zijn nogal hard.. Iemand enig idee hoe dat kan? Pluk ze enkel als ze volledig rood zijn..

Geplaatst:

Toen bij mij volledig rood werd bleef ik nog een dag extra wachten en dan was het goed. Ik weet niet of dat wel goed van mij was. Maar ik raad je aan om nog een dag te wachten want als je langer laat rijpen dan wordt elke dag alleen maar zachter.

Welke ras heb jij dan? Per ras is weer anders want ik weet wel dat je harde en zachte varianten hebt.

Geplaatst:

Korona, volgens mij is dit juist een zacht ras

Geplaatst:

@Nieuw: Welke soorten heb je dan in totaal?

Roze bloemen is voor zover ik weet Toscana (heb ik zelf ook gehad) en dat is een normale aardbei.

Dat verwijderen van bloemen heb je verkeerd begrepen, dat geldt alleen voor doordragers.

@Joyce: Ik heb er wel eens een harde aardbei tussen, maar dat is dan meestal te wijten aan luizen die de stelen hebben beschadigd waardoor de aardbei slecht vocht krijgt. Dat is meestal te herkennen aan dat de steel zelf verkleurd en het kroontje van de aardbei.

Hard blijven zou dus ook kunnen liggen aan vochtgebrek.

Ik heb trouwens nog een aparte misvormde (Siamese) aardbei, ondersteboven lijkt het net een kattenkop.

XGjQl8d.jpg

Geplaatst:

Hoeveel/hoe lang geven jullie water ( bv in een droge week)

Geplaatst:

In een verpakking zaten 5 planten (ananas, frambozen en nog een gewone om mee te bestuiven), naam van gewone weet ik niet. 1 hier van is nog steeds het zelfde als toen uit de verpakking kwam, omdat allemaal los zaten weet ik niet welke achter loopt.

5 stuks van Maxim.

5 stuks van Rumba.

5 stuks van Mara des bois wat mislukt is. Dit is doordragende soort dus dat de bloemen en vruchten van af zijn maak ik mij niet druk om, nu staan ze buiten.

Dat je over daar hebt kreeg ik vragen in mij hoofd haha.

Sommige stelen van mij planten zijn gewoon mooi rood, ik Denk dat dat iets met de luizen wat te maken hebben.

Zo lijkt ook op twee aardbeien die aan elkaar zijn geplakt.

aangepast door Gast

Geplaatst:
Hoeveel/hoe lang geven jullie water ( bv in een droge week)

Als normale weer is om paar dagen maar dan geef ik ook heel weinig dat ik paar keer in de week water kan geven. Als warmer wordt dan Let ik meer op, rond 10 of 11 uur geef ik water als dat niet lukt dan wacht ik tot de avond.

Ik geef meestal van onder en als ik zie dat boven droog aan het worden is dan geef ik ook wat beetje van boven.

Geplaatst:

Dat ik te weinig water heb gegeven lijkt me ook sterk, zeker met warme dagen heb ik savonds elke avond water gegeven, van bovenaf. Minimaal een kwartier lijkt me genoeg?

Geplaatst:

Kwartier? Ik doe met de gieter, bij warme dagen kan je onderin nog wat extra water laten.

Wat je kan doen is water geven tot dat de onderkant nat wordt zo kan je zien dat volledig vochtig is.

Geplaatst:

100 plantjes met de gieter, ben ik wel heel lang bezig. Hoe bedoel je onderin water laten? We praten toch over volle grond ook?

Geplaatst:

Ja, ook in de pot.

Geplaatst:

@Joyce; Hoeveel water je moet geven hangt van diverse factoren af en die kunnen bij iedereen weer anders zijn.

Belangrijksten daarvan zijn je bodemgesteldheid, het weer en de grootte van de plant.

Je kan bijvoorbeeld een bodem hebben die snel zijn vocht verliest, of juist weer slecht afwatert en een grote plant drink meer als een kleine.

Indien je er over twijfelt, of je wel de juiste hoeveelheid water geeft, dan is het het simpelste om even je vinger naast een plant in de grond te steken, voordat je water gaat geven. Mocht je dan nog twijfelen, dan kan je altijd tussen twee planten een wat dieper gat maken, om te zien hoe vochtig de grond wat dieper is. De grond moet in ieder geval licht vochtig zijn, controleer dat gewoon voor de zekerheid ook eens een half uurtje nadat je water hebt gegeven. Je gaat dan op een gegeven moment meer feeling krijgen voor de omstandigheden waar jij mee hebt te maken.

Wordt niet overmoedig, bij twijfel gewoon die vinger weer de grond in, zowel te nat als te droog hebben aardbeien een hekel aan.

Ik heb gelukkig zelf een vrij makkelijke bodem, goed afwaterend maar tegelijk ook weer niet snel uitdrogend.

Ik noem overigens mijn ervaring en oorzaak die ik heb gehad met harde aardbeien, er zullen ongetwijfeld ook andere oorzaken zijn (zoals voeding, rijping, ziektes).

@ Nieuw; Joyce teelt in de volle grond, dat is toch weer anders.

Geplaatst:

Ik ga er eens mee aan de slag wat betreft het watergeven, bedankt voor de tip.

Waarschijnlijk wordt het dus erg lastig om erachter te komen waar het aan ligt, dat de aardbeien redelijk hard zijn.

Ik heb wat voeding betreft de aardbeienmest dcm gebruikt... Mijn buren lijken enkel patentkali te hebben gegeven.

Geplaatst:

Hierbij nog twee foto's.

2016061817312777151466264580.jpg2016061817390587111466264677.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic