Jump to content

De smaak van aardbeien

Neman

Recommended Posts

Hallo

Heb een proef gedaan met aardbei te planten in een batobak. Voor de zekerheid staan er nog aardbeien in volle grond.

Ik vind echter de smaak van de aardbeien in de batobak aan de waterachtige kant en niet die volle smaak van aardbei in volle grond waar onmiskenbaar toch sporenelementen aanwezig zijn.

De batobak vulde ik met geraniumgrond, dus een goede potgrond denk ik. Zijn er nog liefhebbers die die indruk hebben ivm de smaak?

Of zou het beter zijn de helft tuingrond te nemen en de helft potgrond?

Bedankt voor nuttige tips!!

Ja Willy, hier uit Melle (Gontrode): bedankt om te melden!

Volle grond aardbeien geven mijn inziens nog altijd die volle echte aardbeismaak. Tenzij er liefhebbers zijn die een andere mening hebben???

Dat moet je even de tijd geven, niet iedereen zit dagelijks op het forum.

Mijn oogst in bakken is verleden jaar mislukt, maar ik had daarnaast ook nog aardbeien staan in grote tuinpotten.

Die stonden op de combinatie zoals je laatste vermelding; mix tuinaarde - potgrond.

Voor mij smaakten de aardbeien in potten net zo goed als die uit volle grond.

Dit jaar heb ik uit de volle grond de oude (derdejaars) planten verwijderd en vervangen door plantjes uit uitlopers van de aardbeien in potten.

Ik heb dus nu dezelfde soorten staan, zowel in de volle grond (eerstejaars) als in potten (tweedejaars).

Verder heb ik dan ook nog frigo's in bakken, maar die zijn minder ver.

De eerste aardbeien zijn nu al aan het rijpen in de potten en volle grond.

Ik zal nog eens goed proeven als ik rijpe aardbeien heb en laten horen of ik een smaakverschil kon ontdekken.

Bij deze een reactie van een Batobakken kweker

Ik zet ze ondertussen toch al enkele jaren in Bato bakken en ik kan absoluut niet klagen qua smaak of opbrengst, integendeel. ik heb een 6tal soorten, mix van vroeg en midden soorten met wat "speciallekes" zoals Frau Mieze Schindler. In totaal 48 bakken met telkens 6 plantjes en dus bijna 300 planten. Ik haal dagelijks al gemakkelijk een halve kilo aardbeien eraf. Ze zijn lekker zoet groot en stevig.

ik moet wel zeggen dat ik ze kweek met een afdak erboven, een waterdruppelgeefsysteem en tweemaal per week bemesten. In bakken zijn die heel gevoelig volgens mij aan een tekort van meststoffen ( volgens mij de oorzaak van aangehaalde zure aardbeien ).

Je kan mijn constructies trouwens ook hier op het forum terugvinden.

Ik heb ze vroeger in volle grond gehad en daar was altijd wel iets mee, nu is het enige probleem dat ik dagelijks tijd moet vinden ze te plukken, hoe de vogels weg te houden en bijhouden welke soort nu weer gevoelig was aan wat ( Lambada heeft het momenteel heel zwaar qua meeldauw vanwege het veel te vochtige weer )

samenstelling van mijn grond kan je hier ook op het forum vinden ( 1/4 potgrond, 1/4 compost, 1/2 kokosvezel ipv turf puur vanwege de manier waarop ze turf winnen ).

Een foto van de oogst van vandaag ( niet alles dat is al opgegeten wist niet dat ik hier ging reageren )

Ter referentie met een kroonkurk van een niet nader genoemde Belgische brouwer

IMG127872181465319405.JPG

ik heb geen batobakken maar mijn aardbeienplanten staan in balkonbakken. de bakken zijn smaller dus ik heb maar een enkele rij planten maar verder volgens mij wel redelijk vergelijkbaar.

merk geen verschil tussen de aardbeien uit mijn bakken of uit de volle grond bij mijn ouders. daarbij gaat het om dezelfde rassen, ik heb meer rassen staan maar daarvan heb ik geen vergelijkingsmateriaal uit de volle grond.

Zien er prachtig uit Bee.

Jammer dat je zo ver weg zit anders had ik je met alle plezier met je pluk probleem geholpen.

Zelf heb ik op vraatschade van pissebedden en slakken nog geen problemen gehad met aardbeien in de vaste grond.

Mijn bakken en potten hebben wat meer zorg nodig als de jouwe, omdat ik handmatig bewater.

Ondanks dat ik jaarlijks slechts een kleine hoeveelheid korrels ter extra bemesting bij gooi, heb ik tot nu toe geen tekort aan meststoffen kunnen ontdekken, zowel qua smaak als qua groei niet.

De eerste rijpe aardbeien komen eraan, hopelijk kan ik dit weekend proeven.

Pot

YRJ4S3l.jpg

Vaste grond

bnR7PG6.jpg

-

Wat mij vandaag opviel bij mijn koronas: een groot verschil in smaak onderling. Aardbeien uit de volle grond, allemaal hetzelfde bemest en evenveel water. De ene aardbei lekker zoet, de andere hard en weer een andere waterig. Dit van dezelffde pluk en zagen er hetzelfde uit.., waar zal dit aan liggen?

Wat mij opviel is dat frambozen variant vanaf de pitten rood worden en gewone soorten vanaf de punt dus onderkant.

Frambozen variant slaat meestal op de Frau Mieze en die wordt ook gewoon rood net als een gewone aardbei.

Tenzij je in de war zit en de ananas variant bedoel, de witte aardbei.

Aardbeien worden over het algemeen rood vanaf de zonkant en daarbij is dan meestal juist de onderkant als laatste rood.

@Joyce: werk je dan met een druppelaar?

Dat is de enige manier waarop elke plant hetzelfde krijgt.

De onderste laag ligt duidelijk achter, heb bewust dezelfde soort gebruik per laag boven en onder waar het kon om eens te zien opdat het verschil gaf of niet. Dat is dus duidelijk wel het geval en ik had dat eigenlijk niet verwacht of toch niet zo sterk. De bovenste laag heeft natuurlijk ook nog het effect van de plastiekplaat waardoor het daaronder nog een pak warmer is.

De vraag is nu komt de oogst niet alleen later of gaat die ook effectief minder zijn...we zullen wel zien de komende weken...

Wat mij opviel is dat frambozen variant vanaf de pitten rood worden en gewone soorten vanaf de punt dus onderkant.

Frambozen variant slaat meestal op de Frau Mieze en die wordt ook gewoon rood net als een gewone aardbei.

Aardbeien worden over het algemeen rood vanaf de zonkant en daarbij is dan meestal juist de onderkant als laatste rood.

Nee niet met een druppelaar. Zou dit de reden zijn?

Ik kreeg advies van iemand om een half uur te sproeien elke dag met droog weer (100 plantjes), van iemand anders een kwartier. Wat is goed?

Ananas variant blijf wit (Denk ik dan)

@Joyce: Ik doelde meer erop dat je zonder druppelaar niet echt een gelijke watergift en voeding kan geven per plant.

Verschil in smaak zou nog wel eens kunnen liggen aan hoeveel zon de aardbei krijgt, als de soort en omstandigheden verder gelijk zijn.

@Nieuw: Heb je dan ook een frambozen variant zelf staan?

Vandaag de eerste paar rijpe aardbeien mogen plukken, was een vette bek.

Links een enkele uit de volle grond, rechts twee stuks uit een pot.

2up5kIv.jpg

Pot aardbei 1

V3JF6F9.jpg

Pot aardbei 2

IZLBrId.jpg

Volle grond aardbei

oEo1wrE.jpg

Ondanks de gelijkheid in kleur, proefden de pot exemplaren wat zoeter als degene uit de vaste grond.

De potten krijgen ook meer zonlicht per dag.

Moet wel zeggen dat het drie verschillende soorten waren.

Ja, zelfs Franse soort (wat verpest is) en ook maxim (grote soort).

Helaas tussen hun allemaal werd 1 niet wakker toen ik uit verpakking had gehaald en in de pot had geplaatst, de verkoper vond dat gewoon normaal.

Wat ben ik jaloers op je zeg. Hoeveel planten heb je wel niet?

Ik kweek mijn beien in bakken, en oogst daar enorm veel van, de afgelopen week om de dag een pond ( 16 bato bakken, 3 planten per bak). De smaak is fantastisch, helemaal niet waterig of zuur. Ik kreeg onlangs wat aardbeien van de buurman die in de volle grond teelt, en ik kan nu niet echt zeggen dat die vele malen lekkerder waren, ze waren heerlijk, net als mijn bak-aardbeien. Beiden ras Evie2.

Ik ga wel dit jaar voor het eerst een aardbeibed aanleggen op onkruiddoek,maar dat is meer omdat ik erg benieuwd ben wat de opbrengst van mijn huidige planten volgend jaar zal zijn. Ik bestel voor in mijn bakken gewoon weer nieuwe stekken, en mijn huidige planten gaan dan de volle grond in.

Ik vroeg me af hoe jullie je aardbeibedden aanleggen. Ik had begrepen om de grond goed los te maken. Vervolgens plantjes erin. De eerste 2 a 3 weken goed beregenen. Vervolgens wat koemestkorrels erbij? En dan vervolgens bemesten volgens de verpakking van een bekend merk aarbeimest (jan-apr en dan apr-juni).

Ik bemest helemaal niet.

Gewoon een bedje met veel compost erop, in november gedaan. In maart heb ik de aardbeienplanten in de bedjes geplant, houtsnippers er omheen gelegd en ze gaan als een malle. Prachtige aarbeien en al best veel voor het eerste jaar.

Als je zo naar kijkt ziet er veel uit maar aardbeien kunnen 2 of 3 stuks in de bakken. Hoe zit het met oogsten kan je hele bord of bak met aardbeien vullen?

Dat is bij de standaard Bato bakken zo.

Ik heb echter grotere bakken, bedoeld voor 8 planten (ben eigenwijs heb er nu 10 in gedaan).

R4kyhP0.jpg

Wat er af gaat komen weet ik nog niet, van de planten van verleden jaar komen nu de eerste rijpe, de frigo's in bakken zijn nog niet zover.