Ga naar inhoud

Rammenas schiet door, hoe voorkomen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heb dit jaar voor het eerst rammenas gezaaid. Uiteraard heb ik mij netjes gehouden aan de zaaivoorschriften, maar in plaats van een dikke wortel schieten de plantjes nu enorm door. Dat is geloof ik niet de bedoeling, want zo vormt er zich geen wortel.

Heb het stuk grond van te voren wel flink met potgrond gevuld, zou daar mijn fout liggen. Wat kan ik eraan doen dat de rammenas niet doorschiet?1093501465153200.jpg

Geplaatst:

Om welke soort gaat het en wat staat er als zaaivoorschrift?

Bij te snel doorschieten denk ik aan een herfst of winter versie die te vroeg is gezaaid. Mijn zwarte winter rammenas worden deze maand pas gezaaid en de witte zomerversie is nu ongeveer oogstbaar.

Geplaatst:

Ik heb de zwarte versie (navet: noir long, gekocht in Frankrijk) en volgens de zaaivoorschriften kan ik die tussen maart en mei zaaien (heb ik april gezaaid) en in juli/augustus. Het blad ziet er uit als die van de meirapen (die staan ernaast en schieten gelukkig niet zo door) en radijs.

Heb nog wel een verpakking over, probeer het wel opnieuw te zaaien in juli/augustus.

Veel water geven kan ik wel proberen. de planten die minder tegen de regen beschut staan, schieten minder door, alhoewel er niet zoveel verschil in zit.

Bedankt voor de tips en hulp.

Geplaatst:

Hier zijn ze ook doorgeschoten. Ook de Rettich heeft dat gedaan. Misschien kunnen we er nog zaad uit winnen?

Als ik buiten ga roken,

is dat meestal op eiken of beuken,

maar ook wel op appel- of kersenhout...

Geplaatst:

Geen zaden winnen uit een plant die te vroeg doorschiet. Dat is juist een eigenschap die je niet wil.

Flup, dat is bij mijn weten een soort welke meer geschikt is voor het najaar. Dan gaat het vast beter.

Geplaatst:

Top, dan zal ik in het najaar de rest zaaien.

De doorgeschoten planten gaan dan op de composthoop en dan plant ik daar wat nieuws. Heb toch een flink ruimtegebrek, dus dat is dan een geluk bij een ongeluk.

Geplaatst:

Ik ben het helemaal met Flup eens. Ruimtetekort en compost-tekort zijn een ideale combinatie in dit geval..

Als ik buiten ga roken,

is dat meestal op eiken of beuken,

maar ook wel op appel- of kersenhout...

• 4 years later...
Geplaatst:

Te dicht op elkaar zaaien/planten is ook een factor in doorschieten. Maar de afstand verschilt nogal per omschrijving van 5x20 tot 20x40.

Ik zoek momenteel ook zaadjes voor een sterke lange soort die goed verdichte grond breekt. Ik kom in Nederland veel wintersoorten tegen, van de voorjaarsvariant enkel kleine zakjes van halve tot driekwart gram dus 70-90 zaadjes, soms zelfs slechts 55. De Welkoop heeft alleen wintersoort voor maar liefst 4,49. Lokaal tuincentrum heeft Sluis, maar zijn die wel lang of halflang. Erg dik zijn ze niet op het plaatje wat ik in een webshop vond.

Je betaalt bij zo'n winkel de hoofdprijs, maar geen porto, dus dat scheelt. Alleen zijn het erg kleine zakjes niet meer dan 70 zaden.

Het is de RAMENAS MINOWASE SUMMERCROSS F1 ZADEN

Is dit een goeie soort? Lekker sterke breker?

Ik kwam bij Amazon.nl een Spaans merk tegen. Slechts €5,50, maar veel porto. Amazon.de heeft deze ASIN niet dus geen kans op gratis voor verzenden naar mijn broer met Prime.

Is het soort  Rábano Forrajero DAIKON, waarover ik niet veel kan vinden is het een goede? Kent iemand hem? Is wel een groot doosje. Dus hoe goed houden Rammenas/Rettich zaden zich?

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

• 4 maanden later ...
Geplaatst: (aangepast)

Hoever moet je de zaadpeulen laten doorgroeien? Net als bij sla totdat ze helemaal droog en bruin zijn en vanzelf openspringen, of kun je ze eerder oogsten en laten drogen? Het zijn nagal dikkewandige peulen, dus dat kan nog heel lang gaan deuren. Mijn Rosa F2 waren netjes volgroeid voordat ze doorschoten. Dus Genetische aanpassing voor snel doorschieten speelt hier niet. 

aangepast door donaldk

Home of the Turbo.

Geplaatst: (aangepast)

Wanneer zaden oogsten? Ik zag net dit schattige filmpje. Hierin worden de peulen helemaal vers en groen geoogst. Ik heb deels dit formaat peulen en ook enkele die verder gegroeid zijn. Anderhalve week geleden heb ik eens een peul geopend zaten enkele zachte groene mini kogeltjes leken mij toen nog niet rijp.

Dus toch wachten? Of kun je plant oogsten en laten drogen tot de peulen droog zijn, zoals boven:

Kan er altijd eentje oogsten en kijken of de zaden afrijpen?

Dus geen tweede ronde, nee geoogste zaden zouden zeker niet ver nu zijn, maar zakje zaadjes was nog niet leeg.

aangepast door donaldk

Home of the Turbo.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...