Jump to content

ajuinveldje total loss !!

jacos@live.be

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ben dit jaar begonnen met een groententuin.

Het loopt allemaal niet van een leien dakje vrees ik.

Ik had een 80 tal plant ajuintjes gepoot begin april.

Ze stonden 14 dagen geleden nog zéér mooI.

Allemaal mooi opgekomen.

Nu 14dagen later zien alle stengels er bizar opgekruld uit en de ajuin zelf is aan het rotten in de grond !!

Het regenweer van de laatste 14d zal er geen goed aan gedaan hebben.

Maar als ik één van de uien pel zie ik witte aaltjes tussen pellen. Aantasting door stengel aaltjes veronderstel ik dus !!

Ik heb alles direct opgeruimd en zal de afval wegdoen en dus niet op de composthoop.

Maar nu mijn vragen :

1) Kan ik dit in de toekomst vermijden...? en HOE?

2) Mag er nog ui op dit veldje de komende jaren ??

3) Wat kan ik NU nog op dit veldje zetten? Wat is resistent tegen deze aaltjes ??

Groenten kweken, t's toch niet gemakkelijk allemaal !

Niet de moed laten zakken hoor. Teleurstellingen horen erbij, krijgen we allemaal mee te maken

Dat maakt de successen des te waardevoller. Zul je zien

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Deel van de antwoorden heb je al gekregen middels de links die gegeven werden.

1. Ja, het is te voorkomen door gebruik te maken van netten, zie die gegeven link.

2. Nee, ik zal je aanraden om de komende 4 á 6 jaar geen uien of knoflook (alles van de Alliumfamilie) op dat stuk grond te telen.

3. Je zou boontjes op dat stuk kunnen zetten. Daar is het nu mooi tijd voor en deze behoeven geen extra voeding/mest (staan onderaan in het wisselteeltschema).

Maar je zou ook sla of andere bladgroenten kunnen telen daar?

Dus jullie denken dat het een infectie is met uienvlieg en dus geen infectie met stengel aaltjes?

Dan begrijp ik het opzet van kweken onder gaas.

Bij een stengel aaltjes infectie zou gaas geen nut hebben.

Boontjes en sla heb ik al op een ander veld.

Welke bladgroenten kunnen nu nog gezaaid of geplant worden?

Wat zonde van je plantjes!

Dit zijn maden van de uienvlieg:

Uienvlieg_maden.jpg

en dit zijn stengelaaltjes bij een ui:

stengelaaltje_sjalot.jpg

Gewoon even gegoogled hoor, maar je ziet wel goed het verschil, lijkt mij.

edit: wat ik trouwens doe, is dingen als knoflook en ui gewoon her en der door de tuin zetten. Ze kunnen vaak heel goed bij andere planten vanwege hun geur die dan weer andere plaaginsecten afweert, en als er een paar ten prooi vallen aan een ziekte of wat dan ook, heb je elders nog staan. Maar als je netjes aan wisselteelt wil doen wordt dat heel lastig, dat snap ik.

Mijn uien staan tussen de aardbeien en naast de aardappelen bij de tomaten staat nog een stel, en natuurlijk ook in de bak waar de worteltjes alsmaar worden opgevroten door de slakken. (Goeie nieuws is dan wel weer dat ik geen wortelvlieg heb, misschien ook omdat die een brilletje nodig zouden hebben om die afgekloven sprietjes als wortel te herkennen. Maar, ik heb ook geen uienvlieg. Luizen, slakken, spint, trips, schimmel, koolmotjes, dat heb ik allemaal wel of wel gehad. )

En het is inderdaad niet makkelijk, maar als het wel lukt is het zo leuk, dat weegt wel op tegen alle ellende.

Ja, de infectie leek toch het meest op de maden van de uien vlieg.

jammer.....maar helaas.

Mijn struikbonen kwamen ook al aangetast door bonenvlieg uit de grond............

Die ben ik opnieuw begonnen door ze eerst op te kweken in potjes.

Dat lijkt te werken tot nu toe. Maar heb ze nog maar een paar dagen uitgeplant, dus dat is bang afwachten.

Het enige dat goed gelukt is was de winterspinazie. Eind verleden jaar gezaaid en goeie oogst in Maart.

De winter ui, verleden jaar geplant is redelijk goed maar zeer onregelmatig in dikte. Het loof is wel nog niet gestreken?

De warmoes (snijbiet) had redelijk veel dorre vlekken in het blad, dus weinig opbrengst, maar wel lekker.

Mijn erwten en peulen zijn aangetast door galmug.

Die heb ik (tegen mijn zin in) gespoten met bio pyrethrum.

Had eigenlijk verwacht dat tuinieren wat gemakkelijker zou zijn

Maar gelukkig heb ik véél geduld, groene vingers en werk ik graag in de tuin dat helpt.

Nou, jouw spinazie doet het in elk geval beter dan de mijne. Die van mij is gewoon van de aardbodem verdwenen, zullen wel weer slakken zijn geweest.

Maar wat jij zegt, veel geduld en plezier in wat je doet, dat is het belangrijkste.