Moestuinfreak Posted June 13, 2011 Share Posted June 13, 2011 Hoi, Ik heb een vraag over uien...In het voorjaar heb ik pooteuitjes gepland. Rode en gele. Nu heb ik eventjes voorzichtig gekeken, en bij één rij uien heb ik vier tot zes uitjes, ook zie ik meerdere stengels. Ze zitten in een kluitje aan elkaar vast.Bij de andere rijen zit gewoon één ui, maar dan veel groter.... How come?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos Posted June 13, 2011 Share Posted June 13, 2011 De (gele) pootuitjes van jou zijn waarschijnlijk sjalotten.Die vormen een cluster van 4/8 nieuwe uitjes. Leveren over het algemeen geen knoepers van uien, maar wel meer.Niets mis mee, verder gewoon behandelen als uien, als het loof "gestreken" is en begint af te sterven, (vorstvrij) te drogen hangen/leggen en naar behoefte gebruiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted June 14, 2011 Share Posted June 14, 2011 ik had dit jaar ook een netje pootuitjes wat achteraf sjalotjes bleken te zijn. Hebben een verkeerd labeltje gehad. Heb nu meer sjalotjes dan uien maar is op zich niet erg. Sjalotjes uit eigen tuin zijn ook erg lekker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos Posted June 15, 2011 Share Posted June 15, 2011 Zo is het maar net. Sjalotjes zijn zeker zo lekker als bepaalde uien en vele kleintjes maken ook een grote.Soms is het wel handig die kleinere dingen als je maar een beetje nodig hebt.Ik heb trouwens verleden jaar een rode langwerpige sjalot (naam vergeten),van bij de AVEVE meegebracht. Heel lekker, produktief, trossen van 6/8 en ook best groot. Ik heb wat kleintjes bewaard en die dit voorjaar weer geplant, dat gaat best. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 16, 2011 Share Posted June 16, 2011 Mijn sjalotjes willen niet zo. Vorig jaar had ik ook kleine prutsuitjes, en nu gaan ze weer niet hard. Maar ze bewaren wel ontzettend goed, ik kook nu nog met sjalotjes (de kleinsten uit de bak blijven altijd liggen) van vorig jaar. De 'normale' uien worden hier dit jaar wel enorm! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos Posted June 16, 2011 Share Posted June 16, 2011 Correct, bij mij ook.In februari lag bij Hornbach een heel rek vol plantuien afgeprijsd voor 0,50 ct per zak. Waren Winterheckzwiebeln. Horen voor de winter al gepoot te worden. Ik heb ze febr/maart gezet. Zijn nu super-uien. Rood/geel/wit en iets minder de sjalotten. Leuk dat het weer meehelpt zo'n experiment te laten lukken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
essiebes Posted June 17, 2011 Share Posted June 17, 2011 Oh dan ben ik er net achter gekomen dat ik ook sjalotjes heb in plaats van uien Want bij mijn "uien" groeien ook meerdere stengels uit 1 uitje. Ze waren van de Lidl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts