ivonnewierink Geplaatst: 11 juni 2016 Geplaatst: 11 juni 2016 Ik heb een vraag waarvan ik denk het antwoord te weten. De tomatenplanten staan in een plastic kas, en omdat het hier nat en toch redelijk koud is (En het hier toch Frankrijk heet ) houdt ik de deur een beetje dicht. Maar de tomaten, die vol bloemen zitten, doen verder niet veel. Nou denk ik dat ik bijen en ander gevleugelde dieren nodig heb, en ik dus de deur open moet zetten.Stomme vraag natuurlijk, maar op tomatengebied ben ik een beginner. Dus mijn vraag, moet ik die deur overdag in ieder geval open zetten? Quote
Frans D Geplaatst: 11 juni 2016 Geplaatst: 11 juni 2016 Zelf gebruik ik vaak Diana's mooie moestuin vaak als leidraad voor voor mij onbekende zaken.Zij geeft wat betreft het bestuiven van tomaten in een kas aan, dat je het beste de tik methode kan gebruiken.Dit houdt dan in dat je enkele malen per dag tegen de stok van een tomatenplant moet tikken zodat het stuifmeel loskomt en verspreid. http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/tomaat/tomaten-teeltzorgen/ Quote
weknow Geplaatst: 11 juni 2016 Geplaatst: 11 juni 2016 Ja...bij temperaturen boven pakweg 15 a 18 graden zo veel mogelijk luchten en ventileren in de kas. Ook om schimmels e.d. te voorkomen, doordat het droger is en alles 's ochtends snel opdroogt (tomaten houden niet van een vochtig milieu) Bij mij (aan de Zeeuwse kust) staat de serre standaard altijd open, behalve bij storm. Bevruchten gebeurt vooral door wind, minder door insecten bij tomaten. De meeldraden en stamper zitten heel kort bij elkaar bij een tomatenbloem en maar gedurende enkele uren per dag komt er stuifmeel vrij. Bijna altijd bevrucht een bloem zichzelf. Beweging is nodig om bevruchting tot stand te laten komen. Als je een stokje o.i.d. bij de ingang van je kas legt en iedere keer als je in de kas komt (vooral einde ochtend en in de middag) tegen elke plant een tikje geeft zal dit de bevruchtingskans heel erg bevorderen. Buiten zorgt de wind daar vanzelf voor. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
ivonnewierink Geplaatst: 11 juni 2016 Auteur Geplaatst: 11 juni 2016 De "tikmethode" , geweldig, ik ga dadelijk meteen aan de gang, en zal het kasje een beetje open zetten. Het is een speciaal "tomatenkasje", niet groot, maar hoog. Dus als ik de deur openrits, dan heb ik een opdiep kasje van ca. 80 centimeter, en dat heeft dus bijna onmiddellijk de omgevingstemperatuur. Ik heb wel de 2 "raampjes" standaard openstaan, maar het is als de zon schijnt behoorlijk vochtig binnen. Ik ga dus meer luchten, en tikken. Bedankt! Quote
Toto Geplaatst: 11 juni 2016 Geplaatst: 11 juni 2016 Als het te vochtig wordt in de kas gaat het stuifmeel ook moeilijk loskomen en geraakt het bloemetje moeilijker bevrucht. Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.