henkg Posted June 13, 2016 Share Posted June 13, 2016 Wat heeft deze tomaat (Roma VF), buitenteelt, in volle grond.Hier ligt ie even, in een uithoek waar ie geen kwaad kan: Zelfde foto, uitsnede: Onderste gedeelte van de plant is nog vrij normaal, hoewel het blad er licht verouderd uitziet, zeg maar alsof het al eind juli is. Wortelkluit zag er normaal uit. Plant zit nu in een plastic zak, in de grijze kliko. Zijn vijf broertjes die er vlak bij staan zien er heel gezond uit, net zoals andere tomatensoorten. Nog wel. Krulkoppen zijn het volgens mij niet, dat ziet er veel gezonder uit, zeg maar als boerenkool.Botrytis? Aan de stengels zie ik niets.Phytophthora nicotianae? Wie weet het? En heeft het zin om mijn overige tomaten preventief te spuiten met baking soda, of spuitzwavel? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 14, 2016 Share Posted June 14, 2016 lastig, ik zou gokken op leaf curl virus (bron) overgrebracht door witte vlieg, maar ik zie op de foto geen paarsige nervenspuiten heeft dan geen zin, wittevlieg tegenhouden wel, met antiinsectengaas misschien? kun je een plant proberen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted June 14, 2016 Share Posted June 14, 2016 Ik had dit persoonlijk een weekje aangekeken, zeker als ze op een veilige afstand van de rest staan. Blauw hoeft geen ziekte te betekenen, krulkoppen ook niet. Zie je na een paar dagen niks veranderen kan je alsnog de plant verwijderen, maar het herstellend vermogen van tomatenplanten is groot. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted June 14, 2016 Author Share Posted June 14, 2016 Dank.Dat leaf curl virus van RobO lijkt nog het meest, van alle foto's die ik op mijn zoektocht heb gezien. Met name rechtsboven op de tweede foto in de link.Omdat alle andere planten geen enkel verschijnsel tonen ga ik nog even niet aan de slag met netten. Met de pepers en paprika's mee zou ik 5,5 m lang * 1,4 m breed * 1,0 m hoog moeten overkappen, Ik had het al ruim een week aangekeken, het werd met de dag erger. Al mijn tomaten staan op één bed, op ca 50 x 80 cm van elkaar.6x Roma, 2x Rose de Berne, 2 + 2x FruitLent, 2x Balkonstar. Langer aanzien leek me niet goed, temeer omdat ik nog 5 Roma"s overhoud. Ik houd de rest in de gaten.(Als die zieke Roma mijn enige tomaat was, dan zou ik misschien alle aangetaste toppen eruit gesnoeid hebben, hopend op voldoende en gezonde dieven.) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts