Jump to content

Lambada Aardbeien zaaien ???

Antoine

Recommended Posts

Dag mijn beste...

Ik wil graag eind dit jaar een mooi bedje aardbeien hebben voor het volgende seizoen.

Is het een goed idee om nu te zaaien en ze eind dit jaar te poten in de volle grond?

Mijn voorkeur gaat uit naar de Lambada Aardbeien....

Of heb ik dan volgend jaar geen aardbeien?

Hoor graag van u...

Gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Het beste krijg of koop je stekken.

Voor zover ik weet is lambada uit zaad niet soortecht. Bovendien is nu nog zaaien waarschijnlijk pas in 2018 kunnen oogsten. Als je het jaar er op van aardbeienzaad al echt dragende planten wilt, moet je einde winter zaaien. Vanaf zaad kan wel, maar dat zijn heel andere rassen (ook goede bij!) maar is niet zo heel gemakkelijk om van een zakje minuscule kleine zaadjes pakweg een 20 a 30 goed ontwikkelde en gezonde plantjes op te kweken zonder speciale kweekvoorzieningen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geldt zaaien van alle aardbeien daaronder. Dus welk zaad dan ook?

Maw, beter gewoon eind dit jaar stekken of plantjes zetten? Is wel duurder zeker?

Iig Bedankt!

Gr Anton

Nee joh, zo vreselijk duur zijn ze niet, En je kan begin volgend jaar frigo (gekoelde) stekken zetten, dan hoef je je geen zorgen te maken over een te strenge winter of iets en je hebt binnen no-time mooie plantjes en veel aardbeien.

Je kan ze volgens mij zelfs nu nog zetten, wacht, dan ga ik even googlen.

Van aardbeiplantje.nl gekopieerd (daar heb ik ze ook vandaan):

U kunt gekoelde aardbeiplanten van maart t/m juni planten. Op deze manier bepaalt u in het eerste jaar zelf wanneer u kunt plukken. Wilt u bijvoorbeeld begin augustus aardbeien plukken van de junidrager 'korona'? Plant dan begin juni een gekoelde plant.

Let op! Het tweede jaar zal deze plant gewoon zijn vruchten in juni geven. Daarbij is er wel een onderscheid tussen 'vroege' en 'late' junidragers.

Je betaalt 10-12 euro voor 20 stuks, plus de verzendkosten, Ik ben wel stiktevreden met mijn plantjes, ze doen het goed en ik heb er lekkere aardbeien van. Zelfs de paar plantjes die het slecht gingen doen zijn helemaal opgeknapt en geven goeie aardbeien. Ik heb dit jaar ook wat aardbeien gezaaid, maar dat is tot dusver niet erg indrukwekkend.

Als je het goed doet koop je eens in je leven een traytje Lambada's en leg je keurig elk jaar wat uitlopers af. Zo doe ik het tenminste. Vind het ook een vermakelijk klusje trouwens.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Ow shit...

Nou dan moet ik daar wat op verzinnen, want volgens die site is het niet handig inderdaad om de aardbeien te plaatsen op de plek waar aardappelen stonden...

Dus aldus, Gaan ik mijn plan maken...

Bedankt!

Gr Anton