Jump to content

Ontsmetten zaai- en pootgoed

Paeonia Immaculee

Recommended Posts

Bedoel je potjes en gebruikte potgrond?

Ik ben daar heel makkelijk in. Alleen als een plant duidelijk ziek is of stijf staat van het ongedierte gaat het potje na het wegmieteren van de plant (in de groene bak, niet op de composthoop) in de hete afwas. Gebruikte potgrond van zieke of aangetaste planten gooi ik weg. Maar als ik geen reden zie om iets te ontsmetten dan wordt alles gewoon hergebruikt. Ik hoor wel van mensen die elk potje steriliseren voor er opnieuw in wordt gezaaid en die gebruikte grond in de magnetron doen om alles wat er misschien in leeft te elimineren, maar ik heb wel wat beters te doen.

Bedankt voor je reactie!

Ik bedoelde echter het ontsmetten van zelf gewonnen zaden en bijvoorbeeld bloembollen. Ik heb een boek dat het ontsmetten van bepaalde zaden voorschrijft met 10% bleekoplossing, maar ik weet niet of dit toepasbaar is voor alle zaden en verschillende soorten pootgoed?

Dat lijkt me geen leuk boek.

Kijk, in de commerciële niet-biologische teelt worden zaden ook wel gecoat met een giflaag (en dat is nog erger), maar je eigen zaadjes door een bleekmiddelbad halen, ik heb er nog nooit van gehoord, en het lijkt me niet goed voor je plantjes en voor de bodem.

Ik zou ook zeggen dat ontsmetting alleen "nodig" is als je voor je broodwinning afhankelijk bent van het bewaren van grote hoeveelheden (silo's vol) zaad uit/voor monocultuur.

Voor de hoeveelheden uit je eigen tuin lijkt 't me echt ongewenst... Kleine porties kun je toch prima gedurende de winter in de gaten houden en ingrijpen als ze willen gaan schimmelen of als er beestjes in komen?

Ook het "verslepen" van eventuele virussen oid speelt m.i. niet in kleinschalige wisselteelt.

Je zaadjes in de bleek gooien lijkt me schieten met een kanon op een mug die er waarschijnlijk niet eens zit . En de collateral damage van het residu van gifstoffen dat je het volgend voorjaar in je grond brengt wil je toch ook niet?

The difference between a flower and a weed is a judgement

Foonfoto dagboekje van mijn volkstuin

Alleen als het gaat om tomatenzaden van 10 jaar of ouder, maar niet vanwege het ontsmetten, eerder om het ontkiemen te stimuleren. En dan gebruik ik toch ook het liefste zwarte thee of een opgeloste aspirine om ze tot kiemen aan te zetten.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Wat is er nu weer mis met bleek?

Dat is gewoon natrium met chloor. En ook nog eens enorm onstabiel. En beide stoffen die planten ook nog eens nodig hebben.

Met zaden in een 10% oplossing leggen, help je niet je hele flora en founa in je tuin om zeep.

Niet dat je nou hele flessen in je tuin moet gaan gooien. Maar veel kwaad doen kleine hoeveelheden niet.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Maar veel kwaad doen kleine hoeveelheden niet.

Ja, dat zeggen ze allemaal. Chloorkip, iemand nog een hapje?

Nee, maar even serieus, waarom zou je in hemelsnaam je zaden willen ontsmetten? Wat kan er dan voor engs op die zaden zitten dat dood mot voor ze de grond in gaan? Ik word er eerlijk gezegd een beetje iebelig van. Nog effe en mensen lopen in beschermende kleding met gasmaskers in die moestuin rond, net zoals op die GMO-akkers in Amerika. Want het moet allemaal onkruid- en schimmel- en beestjesvrij, en als het zo doorgaat worden groenten een chemisch product in plaats van iets wat je met je vuile blote handen uit levende grond haalt.

En misschien begrijp ik het verkeerd hoor, want wat Bubbles zei over ontkiemen stimuleren met dat goedje wist ik niet. Ik leg zaden hoogstens een nachtje in een bak water als het van die kneiterharde dingen zijn zoals die reuzenbonen. Maar mijn gevoel zegt dat ik geen bleek in mijn tuin wil. Het zal ondanks de natuurlijke oorsprong ook wel prima helpen tegen onkruid tussen de tegels, maar dat doe ik dus ook niet.

Ik voel er ook niet echt de behoefte toe.

Veels te veel werk. En zaden zijn in deze tijd hartstikke makkelijk om aan te komen.

Maar wil je echt geen enkel risico lopen, dan kan het natuurlijk.

Wat met een kanon op een mug schieten betreft, ik zal er eens over nadenken die beesten met gelijke munt terug te betalen.

IMG2016061713345151331466205294.jpg

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz