Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Allen gegroet.

Ik vond op het internet dat je van brandnetels snel stikstofrijke meststof kan maken door ze een 3-tal weken onder water te zetten en deze mengeling ook in de zon te zetten. Dat papje dan blijkbaar aflengen met 10 delen water zou een goede en snel te maken meststof vormen. Heeft iemand daar ervaring mee ? Ik zoek, bij gebrek aan volledig verteerde compost, meststof voor o.a. courgettes en dit liefst op korte termijn ... en ik heb brandnetels in overvloed ...

Ik veronderstel dat je op die manier wel veel nitraat in de grond brengt ... dus misschien best niet gebruiken voor spinazie, sla enz. , wegens gevaar voor kanker ...

Dank op voorhand voor elke reactie

Geplaatst:

Brandnetels zijn inderdaad goed voor de verhoging van het stikstofgehalte. Ik gooi brandnetels gewoon tussen mijn planten. Ik maak zelf niet zo'n thee. Probleem met zo'n thee is dat het goed werkt op korte termijn en dat het krachtig is. Dus je geeft makkelijk te veel. Door ze er gewoon tussen te gooien gaan ze geleidelijk hun stikstof afgeven en je moet minder moeite doen

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Geplaatst:

Misschien kan je het pureren met een mixer of blender...dan komen de voedingsstoffen veel sneller vrij.

Je kan dan gepureerde brandnetel, als meststof gebruiken.

Gedroogde gemalen brandnetel wordt zelfs verkocht als organische meststof.

Hier is een lijst met npk's van vanalles:

https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=122978

Bloed bevat vrij veel stikstof...je kan bij de slagerij bloed halen, dat drogen en als stikstofmeststof gebruiken.

Je kan zo gratis je eigen bloedmeel maken.

Of je kan ergens visafval halen en dat pureren...vis bevat vooral stikstof en fosfor.

De huid van vruchten (appel, peer, komkommer, meloen...) bevat vrij veel fosfor en kalium.

Je kan zo je eigen volledige meststof samenstellen.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Brandnetelgier maak ik geregeld. Het wordt wel een enórm stinkend goedje, dus goed uitmikken wanneer je gaat roeren en waar je je emmer neerzet.

Het gebruiken van de gier is toch wat lastiger hier omdat het vaak al zo nat is dat er geen water bij hoeft.

Ben dan ook van plan aardig wat brandnetel door mn compost te doen.

Smeerwortelgier maak ik ook en soms gooi ik beiden in een emmer.

Geplaatst:
Allen gegroet.

Ik veronderstel dat je op die manier wel veel nitraat in de grond brengt ... dus misschien best niet gebruiken voor spinazie, sla enz. , wegens gevaar voor kanker ...

Zolang je de stikstof in de zomermaanden aan de planten geeft is er niets aan de hand.

Wanneer je spinazie in de winter zou kweken met stikstof is het een ander verhaal, bij gebrek aan voldoende licht kan stikstof zich omzetten in Nitriet en dit is niet gezond voor mens en dier.

Geplaatst:

Hartelijk dank voor alle antwoorden.

Mijn brandnetels zullen nu snel gaan verminderen, want ik ga ze gebruiken.

Krikke, kan ik ze ook gebruiken om onkruid te onderdrukken ? Of wordt het ook een plakkerige boel als gras - mischien toch wat minder want brandnetels zijn "meer stengelig" ...

Hopelijk zit er ook nog geen zaad op, want ik heb liever geen netelwortels in de moestuin ...

nogmaals dank

Geplaatst:

Yep, je kan dat gebruiken om onkruid te onderdrukken. Ik gebruik dat zo. Eerst wel wieden en dan gooi je de open plekjes vol met brandnetel en de 'afval' van het wieden. Gras zal in een dik plak inderdaad dichtslaan en rotten. Voor de rest heb ik het nog niet voor gehad. Met het mulchen zal je het onkruid onderdrukken, maar zaden zullen overleven in tegenstelling tot een compostbak. In een compostbak die goed werkt, stijgt de temperatuur zo hoog zodat de zaden afsterven. Bij het mulchen overleven ze. Alleen hebben ze weinig kans om te kiemen.

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Geplaatst:

Als je bij de brandnetel gier een handje lavameel strooit gaat de stank weg. Je kan brandnetel gier tot wel 3x in 10 dagen als mest stof geven aan de veel vraten planten geven

• 4 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...