Borsalino Geplaatst: 4 maart 2012 Auteur Geplaatst: 4 maart 2012 Is koude pasteurisatie niet iets van een week het stro-pellets-beuksnippers volledig onder zetten ter fermentatie? Quote
svdr Geplaatst: 4 maart 2012 Geplaatst: 4 maart 2012 Inderdaad, na enkele dagen treedt een verzuring op, pH 3,5 a 4. Maar oesterzwam houdt niet zo van zuur milieu, daarom wordt na enkele (3-tal) dagen een flink handvol gebluste kalk toegevoegd en omgeroerd. Het voordeel is tweeledig : 1° er onstaat een beter medium voor de oesterzwam, van pH 7,5 a 82° door de plotse pH-schok sterven ongewenste micro-organismen af, wat de oesterzwam nog een extra haartje voor geeft Ik gebruik een eenvoudig grond-pH metertje om één en ander te meten. Te koop in de betere tuinzaak. Gebluste kalk is daar ook te vinden voor een paar euro's/25kg. Quote Stefan Van de Rostijne
svdr Geplaatst: 4 maart 2012 Geplaatst: 4 maart 2012 Stand van zaken : wilde oesterzwam gekloond op karton : 15/01/12, 2 soorten, blauwe en bruinetransfer naar kleine potjes, elke soort op koffiegruis : 29/01/12 Op 04/02/12 van elke soort ook een transfer naar graan uitgevoerdDe graancultuur van de blauwkes blijkt na 5 dagen besmet met groene schimmel : exit Op 25/02/12 zijn alle resterende potjes goed doorwoekerd met zeer snel groeiend mycelium, ik transfereer naar 1liter-potten, met wat overblijvende graanmix vul ik ook de kleine potjes weer bij. Steriel gewerkt : nope, wel gewoon proper en snel (ik ben laborant van opleiding en heb vroeger nog wat microbiologie gehad, en in een duister verleden ook enkele keren culturen aangemaakt, zit blijkbaar nog wat in de vingers, heb ook nog wijn gemaakt en bier gebrouwen) Graanmix gesteriliseerd : niet echt, heb ze getyndalliseerd, potten drie dagen na elkaar telkens 2 uur in de oven op 135°C enting : geflambeerde schaar, stukje doorgroeid karton afsnijden, oppikken met gefambeerd pincet en snelsnel in potje gooien. incuberen op kamertemperatuur. Resultaat : Quote Stefan Van de Rostijne
Anneke Geplaatst: 4 maart 2012 Geplaatst: 4 maart 2012 Hartstikke netjes, nu weet ik ook weer waarom gefermenteerd stro zo stinkt, kalk toevoegen ok, weer wat geleerd.Ongebluste kalk, kan ik die vervangen voor tuinkalk? Quote "NATUURLIJK"
svdr Geplaatst: 4 maart 2012 Geplaatst: 4 maart 2012 Weetniet... gebluste kalk is calciumhydroxide. "Gewone" tuinkalk is calciumcarbonaat. Gebluste kalk is veel agressiever (je mag dat niet zomaar aan planten geven, die verbranden gewoon). Ik denk niet dat gewone tuinkalk de vereiste pH-schok kan leveren die voor deze kwestie nodig blijkt. Proberen... Quote Stefan Van de Rostijne
svdr Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Wat je wel kunt gebruiken -naar het schijnt- is houtas ipv gebluste kalk. Quote Stefan Van de Rostijne
Anneke Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Mix je de kalk met het stro zodra het uitgelekt is, of gelijk erbij in het water?En kan het dan daarna gelijk worden geinfecteerd met broed?Misschien heb je een link, vindt het wel interessant. Quote "NATUURLIJK"
svdr Geplaatst: 6 maart 2012 Geplaatst: 6 maart 2012 enkele dagen weken, dan de gebluste kalk erbij, goed omroeren en nog een dag laten staan. Daarna uitlekken en enten link : http://www.fungiforum.com/index.php?showtopic=1028 even scrollen tot halverwege de pagina Er staat ook een procedure om te pasteuriseren met waterstofperoxide, en zelfs een methode met bleekwater, maar van dat laatste ben ik wel een beetje bang, hoewel, de oesterzwam breekt het NaOCl gewoon af tot NaCl, oftewel keukenzout... Professionele kwekers ontsmetten hun stro ook zo. Quote Stefan Van de Rostijne
Anneke Geplaatst: 6 maart 2012 Geplaatst: 6 maart 2012 Bedankt voor de info, als dank een mooie tekening van de honingzwam (Armillaria Mellea), eerlijk gejat van het net. Quote "NATUURLIJK"
svdr Geplaatst: 6 maart 2012 Geplaatst: 6 maart 2012 Hehe, die groeien in m'n tuin ook. Is een parasiet, hoor! Vandaag weer bezig geweest. Het geweekte stro gelijkmatig mengen met de gebluste kalk werkt niet. De kalk kleeft aaneen en vermengt niet. Heel de zooi op de composthoop gegooid en vers stro gehakseld. Kalkmelk gemaakt (300g kalk in 50l water), over het stro gegoten en nu 24uur weken. hakselaar : Gebluste kalk, €6.50/25kg : Het ontsmet wel degelijk : Stro in de 50l-ton, kalkmelk is er al bij : en nu lekker weken: Quote Stefan Van de Rostijne
Anneke Geplaatst: 6 maart 2012 Geplaatst: 6 maart 2012 Kijk, zo laat je mij en vele anderen niet de fout maken om de kalk achteraf te mengen, we zijn je eeuwig dankbaar, kennis is macht zal ik maar zeggen Heb trouwens inderdaad het stuk gelezen, ook over de chloor methode, had je trouwens al gehoord over groene zeep? wordt ook wel gebruikt, ik hou het maar op pasteuriseren en ga ook nog een keer kalken, van de zomer en dan gele oesterzwam proberen, roze is mooi, maar ik vindt ze een beetje taai. Quote "NATUURLIJK"
svdr Geplaatst: 8 maart 2012 Geplaatst: 8 maart 2012 Gisteravond het stro zetten uitlekken, vandaag de ton een dagje in 't zonnetje gezet om het natte stro iets op te warmen, naar zo'n 18°C, en zonet een volume van +/- 50L stro (grote aardappelzak, je weetwel, van die gevlochten dingen) geënt met 2L broed van de blauwkes. Wat een heerlijke geur heeft dat! Beetje anijsachtig... Daarna alles in een grote huisvuilzak om op kamertemperatuur te incuberen. Fingers crossed, enkele dagen of weken geduld. Quote Stefan Van de Rostijne
Borsalino Geplaatst: 9 maart 2012 Auteur Geplaatst: 9 maart 2012 Het geënte graan is niks geworden, ook geen groene schimmel.Of is kamertemperatuur te koud? Was afkomstig van een sporenprint van Agaricus Bisporus. SVDR als ik je goed begrijp maak jij geen sporenprint en sporenspuit!?Dus een stukje steriel uit een paddestoel snijden, hoed of steel?Deze op karton plaatsen, karton ontsmetten met alcohol?Gewoon wit dik karton papier is ok?Dit plaatsen in een steriel potje met gaatje in deksel, ik gebruik zone ademende tape voor wonden.Als het karton is doorgroeid met Myceleum deze in een steriele pot overbrengen en vullen met gesteriliseerd graan.En dan welke temperatuur? Kan deze binnenkort als hij leeg is de propagator ervoor gebruiken. Quote
svdr Geplaatst: 9 maart 2012 Geplaatst: 9 maart 2012 Dag Borsalino, Ik werk inderdaad niet met sporen, da's mij veel te omslachtig, en heel veel kans op mislukking. Ik neem een stukje bruine ribbelkarton, 15x15 cm, van een kartonnen doos, moet in elkgeval ribbelkarton zijn. Beetje uitkijken dat er geen inkt op staat, met een stuk van de flappen zit je wel goed. Kartonneke goed nat maken onder stromend warm water en dan goed nat op een bord leggen en 3x na elkaar 1 minuut in de microgolf op vol vermogen. Tussentijds wel eens kijken of de boel niet droogkookt, moet goed nat blijven. Daarna steek ik mijn kartonneke in een plastiek 'ziplock' (hersluitbaar) zakje, en het geheel nog eens 40sec op 600W in de microgolf. Die laatste tijd en W is proefondervindelijk, hoofdzaak is dat het zakje niet smelt. Zakje afsluiten en laten afkoelen tot kamertemperatuur. Als je zover bent wordt het tijd om een paddestoel te opereren. Ik doe dat zo : ik neem een aardappelmes en ga er eens mee door een gasvlam. Roodgloeiend is niet nodig , gewoon eens langzaamheen en weer door de vlam (als je het mes laat gloeien is het tegen dat het afgekoeld is alweer besmet). Hou het zakje met karton bij de hand. Ik neem een schone maar vooral gezond en fris uitziende oesterzwam en snij er een flink stuk af, van de steelbasis naar de hoed toe, krijg je zo'n wigvormig stuk van 2-3 cm lang met aan de ene kant de ronde steel. De rest van de oesterzwam gaat in de pan De wig in de lengte nog eens middendoor snijden en de twee stukjes met het snijvlak op het kartonnetje plaatsen, en het zakje sluiten zodat er wat lucht in zit, die gasten ademen nogal wat af, moet een beetje bol staan. Dan enkele dagen wachten op kamertemperatuur en niet teveel licht, duister hoekje in de keuken is prima. Meestal zie je na 2-3 dagen dat het mycelium begint te groeien, in 't begin zeer traag en daarna steeds sneller. Als 't karton volledig overgroeid is, is het tijd om er een hoekje af te knippen en er graanmix mee te enten (zie een hierbovenstaand bericht hoe ik dat doe). Is nog nooit misgegaan... Och ja, nog een tip van een volleerd chemist om je werkbank en snijplank te ontsmetten. Je kunt natuurlijk bij de apotheker ontsmettingsalcohol of waterstofperoxide kopen en daarmee alles inwrijven. Ik neem een koffiekop heet water en doe er een soeplepel Vanish Oxygen vlekkenverwijdereaar (aan je vrouw vragen) bij en eens goed roeren. Zeer goed en straf spul! Supersteriel hoef je trouwens in deze fase niet te werken : de paddestoel waar je mee begint is ten eerste ook niet steriel, en bij de productie van ribbelkarton wordt in de fabriek een bacteriedodend product 'antibiotica' toegevoegd. Ik heb dit tot dusver enkel met oesterzwammen gedaan. Volgens info op Shroomery werkt deze techniek ook op volgende soorten : Soorten kloonbaar op karton Agaricus augustus Agaricus brasiliensis Agaricus subrufescens : amandelchampignon agaricus soorten? (gewone champignons en co) Agrocybe aegerita : zuidelijke leemhoed, populierenleemhoed Agrocybe soorten – leemhoeden algemeenChlorophyllum rachodes : schubbige parasolzwamHypholoma capnoides : clustervormende houtzwamHypholoma sublatertium - Kuritake Hypsizygus ulmarius - beukenzwamMacrolepiota procera – Grote ParasolMorchella angusticeps - Zwarte morelMorchella esculenta - Echte morelMorchella soorten - MorelsoortenPholiota nameko – Kleine bundelzwamPholiota soorten : bundelzwammen Pleurotus soorten - Oesterzwamachtigen Sparassis crispa - bloemkoolzwamStropharia rugoso annulata Trametes versicolor - medische zwam voor thee Kuechneromyces mutabilis = Pholiota mutabilis = namekoFlammulina Velutipes : Fluweelpootje Ik zit nu al een tijd te vlassen op koningsoesterzwammen in de winkel, maar heb ze tot nu toe niet tegengekomen hier in de buurt - we zitten hier wel aan de rand van de beschaving, natuurlijk. Quote Stefan Van de Rostijne
Borsalino Geplaatst: 9 maart 2012 Auteur Geplaatst: 9 maart 2012 Svdr bedankt voor de uitleg. Spijtig dat Shiitake niet gaat, maar ga dat toch eens proberen hoor. Koningsoesterzwam verkopen ze in de Makro. En binnenkort heb ik ze hopelijk als de kweek lukt, maar dat zal wel het Mycelium trekt al mooi rond de beukensnippers. Quote
svdr Geplaatst: 17 maart 2012 Geplaatst: 17 maart 2012 Vandaag 8 dagen geleden dat ik het met kalk gepasteuriseerde stro geënt heb. Er hangt al enkele dagen een zoetige anijsgeur in de garage... Vanmorgen de huisvuilzak uit nieuwsgierigheid eens geopend, en 100% succes vastgesteld. Het stro is al voor zowat de helft overwoekerd met gezond spierwit mycelium. zak terug gesloten. er zitten sneetjes is zodat er goed kan geademd worden. Ondertussen ook van de commerciele strain van mycobois 2L gezond kloonbroed geproduceerd voor nog eens een kweek. Binnenkort rij ik overigens nog eens naar ginder voor zomerzwammen. Deze keer ga ik maar heel kleine pakskes kopen Quote Stefan Van de Rostijne
Anneke Geplaatst: 15 april 2012 Geplaatst: 15 april 2012 Hoi, ben een tijdje weggeweest, waarschijnlijk iedereen hiero, nog ervaringen, foto's?Hoe gaat het met de kweek SVDR en Borsalino, Hans ook niks meer van gehoord?!Heb zelf nu een kweek grijze oesterzwam in stro, zal er een foto bij doen als mijn batterijen opgeladen zijn van het toestel, doei ik hoor nog van jullie! Quote "NATUURLIJK"
hansm Geplaatst: 15 april 2012 Geplaatst: 15 april 2012 Ja klopt bij mij wel, nu alles weer druk is in tuin, ligt bij mij tenminste paddestoelen even op lagerpitjemaar heb nog wel wat kweken staan En pak het zsm weer op Quote Players only love you when they're playing.
svdr Geplaatst: 23 april 2012 Geplaatst: 23 april 2012 Heyhey! Er groeit momenteel een gi-gan-tische vlucht grijze/blauwe oesterzwammen op het met kalk gepasteuriseerde stro! Foto's komen later! (ik ben ziek nu en blijf nog enkele dagen binnen)... Quote Stefan Van de Rostijne
rrheyn Geplaatst: 28 juni 2012 Geplaatst: 28 juni 2012 Ik heb het ook al verschillende malen gedaan. Vooral shiitake, oesterzwam en nu ganoderma, omdat ze speciale anti-kanker elementen hebben.Ik vond die ook terug bij het elfenbankje .Ik leg ze gewoon in de schaduwrijke plaats van de tuin. Forceren met water, onderdompelen en/of hun voeten in voet badje water helpt ook.doch waarom forceren, er komen er na een 9 tal maanden genoeg aan .de rest droog ik.De gewone witte of bruine weidechampignon en hun grotere grote porto bel Lo zou veel vitB2 bevatten.Ik drink van tijd ook berkenschimmelkruim bij de Russen heel bekend.jaar, inonotus. Solchenitchin sprak er destijds in zijn boek over. Quote
Anneke Geplaatst: 30 juni 2012 Geplaatst: 30 juni 2012 Hallo RRheyn, hoe kweek jij de ganoderma, dat is toch een tropische soort? Quote "NATUURLIJK"
Meegosh Geplaatst: 5 juli 2012 Geplaatst: 5 juli 2012 Heb alwel een stuk van de topic gelezen, maar nog genoeg verder te lezen zo te zien, interessant... Erg leuk dat er mensen zijn die zo actief paddenstoelen/zwammen kweken en zo veel informatie bevatten/delen met anderen .Ga het zeker nog verder volgen, hebben zelf "de eerste kweek" witte champignons gedaan, hun aarde is al helemaal wit geworden en beginnen nu puntjes "uit te komen". Maar dat er zoveel meerdere soorten (en ook kweekbaar) waren wist ik niet, erg gaaf. Quote
pieter1 Geplaatst: 13 augustus 2012 Geplaatst: 13 augustus 2012 Ik had drie jaar geleden een aantal stammetjes geënt met shiitake pluggen. nooit een paddenstoel op gezien, en het afgelopen jaar zag ik steeds vaker zwammen groeien die absoluut niet op de shiitake leken. Gisteren tot mijn stomme verbazing groeien er na drie jaar in eens shiitakes op de stammetjes: Quote Volg de gebeurtenissen op de kwekerij/imkerij http://bessenkwekerij.com/Van de bijenwas maken we zelf kaarsen: http://www.bijenwaskaarsen.nl/
appelvrouw Geplaatst: 13 augustus 2012 Geplaatst: 13 augustus 2012 Zo gaat dat..bij mij duurde het ook minsten twee jaar. De slakken hebben ze ook ontdekt zo te zien.Mijn stammetjes zijn nu na 4 jaar geven vrijwel afgedragen, af en toe "popt" er nog een paddenstoeltje op... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
pieter1 Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 De paddenstoelen komen nu massaal tevoorschijn, overal zie ik kleine bruine kopjes op de stam. Helaas is een groot deel van deze kleine bruine kopjes alweer aangevreten door slakken. Kan ik dit op een of andere manier voorkomen? Hebben jullie hier ook last van? Quote Volg de gebeurtenissen op de kwekerij/imkerij http://bessenkwekerij.com/Van de bijenwas maken we zelf kaarsen: http://www.bijenwaskaarsen.nl/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.