Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Morgen eens zien wat ik nog van hout heb liggen, scharnieren en een grendel om het deurtje te maken.

Vandaag graan, lijnzaad, zemelen en beuksnippers gehaald voor de nieuwe opkomst zijnde nieuwe teelt.

Alles afgewogen wat het een en ander weegt en zo de % bepaalt van wat er van elk onderdeel in de bakken moet.

Ga het op 2 manieren doen, allebei binnenshuis.

De 4 bestelde soorten in van die zwarte vierkante bakken.

De 4 bestelde soorten in mijn aardbeibakken.

Allebei hebben ze een inhoud van 11 liter.

Moest het in de aardbeibakken lukken, kunnen die van de zomer onder de rij aardbeien hangen.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ziet er echt goed uit die roze oesterzwam heb ik nog nooit gezien,wel de ostreatus en lepisda nuda zelf gekweekt.

De eerste op stro en dan kom ik op pasteuriseren.

pasteuriseren geschiedt bij een temperatuur van 72 graden celsius en bij die temp. worden schimmels gedood,echter niet de schimmelsporen van verschillende species,die worden "gedeactiveerd"wat betekent dat ze bij lagere temp. zich weer verder ontwikkelen,indien de verpakking niet luchtdicht is afgesloten.

Het pasteuriseren van het groeimedium is niet alleen bedoeld om koncurerende schimmels te doden ,maar ook om het groeimedium sneller af te breken,zodat de groei van het mycel bevorderd wordt.

Laagpasteurisering:+72 ºC gedurende 15 seconden. of +63ºC gedurende 30 minuten.

hoogpasteurisering:> 80ºC gedurende 5 seconden.

Geplaatst:

Net de roze substraat-oesterzammen samen met winter oesterzwammen van stammetjes gegeten.

Was zeer lekker.

Had maandag er al eentje verorbert en mijn vrouw dacht dat die woensdag niet met zijn pootjes omhoog ligt ben ik zeker dat zo een roze niet giftig is.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

kwam deze link tegen...

http://www.casaforesta.nl/producten/kweekpakketten

vond m wel interessant...misschien kennen jullie m al...had even geen zin om t hele topic te doorzoeken

ook leuk:

08-07-2012

Exclusieve Paddenstoelen Hunt

We gaan opzoek naar diverse eetbare paddenstoelen.

Met een klein gezelschap ga ik speciaal op jacht naar verschillende smakelijke paddenstoelen. Het gaat hierbij niet om de kilo's paddenstoelen maar om de kennisoverdracht en de beleving van het hunten. Ik vertel tijdens de hunt alles over het lezen van het landschap, wat je waar kan verwachten aan eetbare zaken uit de natuur waaronder paddenstoelen en bladgroentes. Deze hunt duurt minimaal 4 uur, je leert minimaal 6 eetbare paddenstoelen te determineren en wanneer en waar je ze kan plukken.

Kosten € 110,- inclusief een lekker glas wijn en lunch tijdens de hunt.

De lunch is een leuke ervaring dus laat je verrassen.!

Is dat bij jou thuis Borsalino?

Geplaatst:

Mijn eerste bestelling bij Homegreen gedaan.

Beukenzwam voor op de beukenstammetjes die ik van paps heb gekregen en koningsoesterzwam voor op stro. Ben heel benieuwd. Als het bevalt wil ik nog veel meer soorten proberen.

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

Geplaatst:

Ik kwam trouwens dit tegen, misschien ook handig voor anderen. Staat precies bij elke paddenstoel bij welke temp. het myceleum en de knoppen zich vormen. Maar misschien kenden jullie m al, maar sluit me helemaal bij Geedee aan....heb dit topic al 2 keer helemaal door gespit in het verleden.

http://www.cncexoticmushrooms.com/p/27/126/paddenstoelenteelt

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

Geplaatst:

Deze koningsoesterzwam groeit dus gewoon op een laagje rogge! Ik heb een laagje rogge met broed van de koningsoester bedekt met een laagje aarde en daar op een laagje perliet om de luchtvochtigheid in de pot te verhogen, de pot is 2 liter, het is dus een joekel.

koningsoesterzwam82501327241840.JPG

"NATUURLIJK"

Geplaatst:

Jazeker, elke keer als ik er één weghaal gaat de ander weer groeien en één is genoeg voor 2 boterhammen, ik snij hen in plakjes, lekker.

"NATUURLIJK"

Geplaatst:

Dat is echt leuk, grappig hoe je dat bedacht hebt, algauw heb je "teveel"" oogst van paddestoelen en dan is dit leuk.

Eet je ze dan gebakken of zo op je broodje ? of doe je er nog wat bij?

Zelf eet ik paddestoelen met of ipv vlees eigenlijk altijd de paddestoelen gebakken.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ik snij ze in de lengte in plakken en bak ze dan met een beetje knoflook, er zit weinig vocht in deze soort, dus het slinkt lang niet zo erg als bijvoorbeeld champignons.

Vers zijn ze trouwens lekkerder dan als ik ze koop bij de groenteboer.

Er zit er nu nog één aan te komen maar die is toch een stukkie kleiner, ik snap überhaupt niet hoe ze kunnen groeien op een beetje rogge.

Normaal groeien ze op zaagsel.

Heb trouwens ook een zak nameko en enoki staan, foto,s volgen nog.

"NATUURLIJK"

Geplaatst:

De bestelling van bij Homegreen is verstuurd.

Heb maar kortere versie draadkorven gemaakt, de pvc bakken zag ik niet zitten daar er enkel aan de bovenkant kan geoogst worden.

Nu ze nog discreet in de oude kinderkamer plaatsen, benieuwd wat moeder de vrouw ervan vindt.

Geplaatst:

Ik heb ergens gelezen dat je beter niet in huis kweekt ivm sporen/allergie maar precies weet ik niet meer.

Lijkt me lekker zoals je op brood eet Anneke, ga ik proberen.

Eeen rauwe champion zo opeten Geedee trekt me minder, maarja dood zal je er niet van gaan dus

kan allicht proberen

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Nee dit is geen eikel, dit is een nameko jonkie. Ik vraag me af hoe groot deze wordt, als dit jonkie al zo groot is, dit exemplaar groeit op een zaagsel pakket wat eigenlijk was bedoeld om verder te kweken, als je goed kijkt zie je dat het helemaal vol zit met hele kleine knopjes, ik laat ze groot worden en gebruik het zaagsel om verder te kweken, vervolg vervolgt.

nameko-00631561327414926.JPG

"NATUURLIJK"

Geplaatst:

En dit is enoki, groeit al hard vanaf 5 graden, de zak was zelfs bevroren en nog groeit het.

Zo makkelijk is het, geen groeibundels of fopzakken voor binnen die meestal toch niet werken, ik haal gewoon een zak van 2 liters die eigenlijk voor de verdere kweek op houtsnippers is bedoeld, knip de bovenkant er af, flikker het geheel in de schuur en af en toe met de plantenspuit er op en klaar is klara, behalve de shimeji, daar wacht ik nog steeds op, gaat het na een tijdje allemaal bloeien, soms tot 3 keer toe.

Ik pluk er de vruchten van en gebruik de klomp zaagsel daarna om houtsnippers te bevruchten, tenminste dat schijnt te kunnen en ga ik proberen.

enoki-in-zak52701327416972.jpg

"NATUURLIJK"

Geplaatst:

Ze voelen ook zo aan ja, als je dr aan zit laat je nooit meer los, daarna snij je ze boven de pan van je vingers en dan gaat het kleverige er af en je weet niet wat je proeft, daar kan geen champignon tegenop.

"NATUURLIJK"

Geplaatst:
Welk substraat heb je gebruikt?

Wat versta jij onder een "fopzak"?

Het substraat koop ik kant en klaar bij homegreen en bestaat als ik het goed heb alleen uit zaagsel.

Ik noem het fopzakken omdat je eerst wordt gelokt met hoe makkelijk je je paddenstoelen kweekt op de keukentafel en je dan een pakket krijgt opgestuurd met een gebruiksaanwijzing waar menig raketgeleerde van dubbel zou slaan en een huisvrouw als ik snapt er helemaal de balle van, en mijn dochter is allergies voor de sporen. Vaak is het veel te droog binnen en te warm, dus moet het in de kelder, dat krijg je dus allemaal te horen op het moment dat je het spul binnen krijgt, dus, ik doe het gewoon buiten en tot nu toe ben ik tevreden.

"NATUURLIJK"

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...