Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoeveel m2 voor 2 man?


CherryCharlie

Aanbevolen berichten

Hoeveel 2m² dat je nodig heb om een gans jaar van te leven hangt van veel keuzes af en hoe wilt je het doen ?

Hoeveel mogelijk van tuin op het bord of onrechtstreeks? Vb bonen (struikbonen) ik wil ze rechtstreeks eten dus spreid het zaaien in enkele keren zo kan ik langer vers uit de tuin eten. Mijn ouders kweekte vroeger ook bonen en weckten ze dan , het is niet energie efficiënt om een weckketel op te zetten waar 9 potten of zo in kunnen met maar 2 potten in dus zaaide 1 maal en als er volop productie was wecken.

 

Wat wilt je eten ? 1m² waar een courgette plant op sta die het een jaar goed doet het aantal courgetten dat je daar van heb hetzelfde gewicht aan sla op deze plek er afhalen op een jaar tijd ?

 

Pure wisselteelt dus met apart vak voor de bladgewassen verhoogd ook niet de totale opbrengst per m² op jaarbasis want deze kunnen op veel plaatsen als voor- na- en tussenteelt . De vroege spinazie voor de late bonen en de late bonen na de vroege spinazie ?

Rond de kolen courgetten kunnen ook slaplanten geplaats worden tegen dat de planten groter worden kan de sla geoogst worden .

Erwten zijn vroeg dus kunnen perfect langs het pompoenen vak tegen dat de pompoenen groter worden zijn de erwten weg .

 

Mulchen tussen de planten is erg tijd efficiënt en bied vele voordelen voor de planten en de grond . Maar gaat niet waar je juist heb gezaaid want net zoals onkruid er moeilijk doorgeraakt geld dit ook voor de groenten .

 

Het principe van de vierkante moestuin komt er een plaats vrij plant er een voorgekweekt plantje het liefst en geen zaadje . Om de grond zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Denk dat opbrengst van m² moestuin behoorlijk hoger ligt dan de opbrengst van iemand met een tuin van 200m² per m² nuttige ruimte dus zonder de wegels en zo.

 

Dus een stukje grond waar je de planten opkweekt (al dan niet in pot) lijkt mij ook de opbrengst te kunnen verhogen per m². Een plantenbed van 1,5 meter breedte lijkt me het maximum om klein onkruid van tussen zaailingen te halen . Komen er alleen grotere planten op het plantenbed waar je nog eens tussen mulchen lijkt me 2m wel goed mogelijk . Niet alles kunt je voorzaaien maar toch veel . En wegel om de 2meter i.p.v. 1,5m is ook efficiënter naar opbrengst de m² en plantenbed van maar 1m breed voor de zaailingen is ook een gemak om onkruid hiertussen te verwijderen . Toch vind ik het niet in kweekplanningen die hier op het forum passeren.

 

Zelf zaden winnen van veel gewassen hoe sommige dit hier doen ,moet je zaadvaste zaden voor hebben , in de professionele kwekerijen gebruikt men F1 soorten deze zijn mede speciaal ontwikkeld voor een zo hoog mogelijke opbrengst per oppervlakte ,dus keuze hier zal ook een deel van opbrengst bepalen. Wil je zaden nog zelf oogsten neemt de plant nog langer plaats in.

 

De opbrengst per m² die hier gegeven word vraag ik me telkens af wat en vind er ook eigenlijk niks van op internet van ??kg/m² waaronder ?? kg van A ?? kg van B,…..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond dit:

 

http://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?DM=SLNL&PA=37738&D1=a&D2=0-1,6-47,l&D3=0,3-12,%28l-1%29-l&VW=T

 

en dat heb ik in een Excelsheet gegooid en vervolgens het aantal kg per m2 berekend (en gesorteerd van hoog naar laag):

 

Perioden 2014 2015*

 

Groenten kg per m2

 

Champignons 430,56 449,28

Komkommer 73,58 74,31

Tomaat 50,56 50,71

Aubergine 49,51 50,00

Paprika 28,33 28,75

Radijs 24,29 24,00

Wittekool 8,70 8,70

Aardbeien (onder glas en tunnels) 8,29 8,01

Winterpeen 7,16 7,15

Rodekool 7,00 6,99

Courgette 6,03 6,01

Bos- en waspeen 5,47 5,57

Rode bieten 4,99 5,11

Knolselderij 4,67 4,58

Uien 4,57 4,68

Selderij 3,82 3,77

Prei 3,80 3,60

Sla, ijsberg 3,53 3,79

Totaal aardbeien 3,22 3,26

Spitskool 3,11 3,42

Chinese kool 3,10 3,41

Andijvie 3,09 3,11

Groenekool 2,81 2,77

Sla, krop en overig 2,43 2,66

Schorseneren 2,30 2,66

Spruiten 2,20 2,24

Aardbeien (in open grond) 2,00 2,06

Spinazie 1,89 2,00

Bloemkool 1,78 1,89

Witlof 1,70 1,75

Boerenkool 1,70 1,76

Knolvenkel 1,61 1,62

Sperziebonen 1,16 1,11

Broccoli 1,00 1,04

Asperges 0,60 0,58

Tuinbonen 0,60 0,60

Doperwten 0,50 0,50

 

Sommige dingen lijken me niet te kunnen, maar het zou moeten kloppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net begonnen met mijn groenten/kruiden/eetbare bloemen,

Biologisch vind ik belangrijk en ja het is hartstikke duur als je het moet kopen hoofdzakelijk wil ik ook een beetje vergeten groenten eten .

Ik zaai in bakken op een mooie hoogte in mijn eerste bak heb ik al veel profeit van gehad.

We zijn maar met zijn tweetjes de kleinkinderen hebben ook samen een bak.

Het is leuk en gezellig.

Maar zoals gezegd ben net begonnen en Google heel wat af.

 

Oja ook nog een leuke app gevonden voor in bakken te kweken "de Moestuinder"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat dit om professionele teelt gaat ? Enkele opmerkelijke resultaten toch , zoals aardbeien we zetten ze allen op wat uitzondering na (om vroeger oogst te hebben) allen in open lucht maar volgens deze site is de opbrengst in serre tunnel 4 maal zo groot .

 

Ja, professionele teelt, en bij die aardbeien onder glas denk ik dat die vaak in etages geteeld worden? Dat maakt de opbrengst per m2 natuurlijk direct een stuk hoger.

 

Ik vind die opbrengst van die doperwtjes bizar. Met een pond per m2 zouden die dingen toch niet te betalen moeten zijn? En bijvoorbeeld sperziebonen vind ik ook een lage opbrengst hebben hier. Als je flink de hoogte in gaat met je planten en je hebt een goed producerend ras moet daar toch wel meer dan die ene kilo per m2 vanaf te halen zijn?

 

En die komkommers... dat kan toch niet kloppen? Meer dan 70 kilo per m2?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staan de komkomers niet op enkele weken na een gans jaar door in de serre met extra verwarming belichting daardoor deze zeer hoge opbrengst per oppervlakte?

 

En sperciebonen worden die niet voor de inmaak in 1maal bonen met planten tergelijk geoogst machinaal en opbrengst in de moestuin komt door opvolging van oogsten en nieuwe bloemen. En struikbonen want staakbonen is niet machinaal te oogsten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd de komkommers staan in de verwarmde kas en gaan de hoogte in. Sperziebonen worden machinaal gerooid, dus maar 1x oogst van een m2.

 

Hoewel interessant om te zien volgens mij niet heel praktisch voor je eigen moestuin , denk dat je daar toch vooral van je eigen ervaring moet uitgaan wat de opbrengst is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pippi : Je link verwijst naar een vertaling van een Amerikaans stuk waarin staat :" In a very good design, 200 square feet will do the job."

200ft²= 18.58061m² , Jammer dat er geen handleiding bij zit van dat very good design om dit voor elkaar te krijgen.

Maar ik denk dat dat erg theoretisch is. Wil je een antwoord op de vraag van de T.S. van praktijk mensen dan vind je dat Hier:

https://www.moestuinforum.nl/volledig-zelfvoorziening-t5953.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien andere bronnen zoeken?

Ik weet dat er in mijn Velt boek ook beschreven staat wat de verwachte opbrengst per groentesoort is,.

Bij prinsesboontjes bijv. 12 tot 18 kg per 10M2. Dat zijn 175-250 planten, bij 100 gr zaad.

Ook dit is een indicatie de ene (spek)boon levert meer dan de andere (naald) boon.

Wel geeft het een idee hoeveel strekkende/ M2 je per soort nodig hebt.

Bij mij komen de boontjes in de loop van het seizoen op de pek van de vroege aardappels.

Aan de hand hiervan maak je een teeltplan en kan je de totale benodigde vierkante meters grond schatten.

Rekening houdend met je wisselteelt, voor en na teelt en teeltspreiding.

Gelukkig leren de meeste beginnende moestuinders beter in de praktijk.

Wie heeft er niet in een keer een heel zakje slazaad gezaaid, of zoals hier er eentje die dit jaar 37 courgetteplanten heeft opgekweekt en geplant.

 

 

 

download-260001477908912.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga het volgend jaar eens proberen bijhouden wat ik oogst en in huis breng van groenten.

- Want ik ben wel nieuwsgierig geworden met de gewichten en zo dat hier passeerden .

- Dit jaar redelijk vroeg tomaten gezaaid mijn broer een maand later . We hadden 1 soort (taxi) die we beiden gezaaid hadden . Mijn planten hadden sneller rijpe vruchten maar zijn planten werden groter en droegen ook meer vruchten . Stond ook een plant van bij mij bij hem dus zelfde behandeling en omstandigheden. Daardoor vraag ik me ook af wat is opbrengst van een gewas dat voorgetrokken word tegenover die de meest ideale zaaiperiode word gezaaid of die dat ruim laat worden gezaaid voor het seizoen te verlengen .

 

Velt handboek heb ik niet . Vind het eigenlijk wel raar dat er zo weinig over te vinden is . Denk dat er eigenlijk veel onderwerpen kunnen beantwoord worden door een dergelijk lijst.

- hoeveel van bepaalde groenten zetten ?

- nut voorzaaien?

- hoe groot moet de moestuin zijn om jaar van te leven?

- wat breng kost een moestuin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

In deze context is wellicht de blog post serie van https://balkanecologyproject.blogspot.com.au/2016/11/polyculture-trials-2016-home-garden.html relevant; daarin staat precies de methodologie, klimaat-omstandigheden, tijd-input en oogst gedocumenteerd.

 

Ik heb met een paar collegas (landbouweconomen, biologen en dergelijken) wel eens wat groffe berekeningen gemaakt, 's avonds in de bar na een projectvergadering (dus pin me niet vast op details). De vraag is om te beginnen niet afgebakend genoeg om een nuttige onderzoeksvraag te zijn voor wetenschappelijk onderzoek; maar los daarvan is ruwweg een oppervlakte van 100m2 per persoon nodig om (met een heleboel aannames) in een West- of Centraal-Europees klimaat genoeg te kunnen verbouwen om aan een jaarlijkse energiebehoefte te voldoen, en toch nog enige variatie te hebben (i.e., niet enkel gekookte aardappels voor ontbijt, lunch en diner). Dat was dan met heel land-intensieve teeltmethoden en zonder veel rekening te houden met wat alle energie-input en technologie kosten: aquaponics en kweeklampen en verwarmde kassen enzovoort (allez het ging wel uit van buiten groeien, niet het hele jaar door een 100m2 verwarmde kas gebruiken).

 

De context voor onze berekening was de in die tijd in de overheid levende gedachte dat het realistisch zou zijn dat mensen (in de toekomst) terug thuis een significant deel van hun voedsel zouden gaan verbouwen. Maar op schaal is er op dit moment geen alternatief voor intensieve landbouw (dat kan dan nog wel organisch of zo zijn, dat is geen discussie waar ik aan deel wil nemen - wat ik bedoel is dat volledig gedecentraliseerde voedselproductie niet haalbaar is in Europa; en niet eens 'bijna' haalbaar, maar "een grootteorde verschil" niet haalbaar - er is gewoon niet genoeg land).

 

Thuis tuinieren is mooi als hobby, maar er is geen manier om het 'rendabel' te maken... Als het de OP vooral gaat om te weten waar haar voedsel vandaan komt, is het misschien een optie om te kijken naar initiatieven als herenboeren.nl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga komende jaar ook eens beter bij houden hoeveel ik van het land haal. Heb dit jaar alleen in grote lijnen bij gehouden hoe vaak ik groente uit eigen tuin gegeten heb. Heb hier dus niet in meegenomen wat ik allemaal wel geoogst heb maar niet zelf gegeten heb of op een ander moment dan bij het avondeten gegeten heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In deze context is wellicht de blog post serie van https://balkanecologyproject.blogspot.com.au/2016/11/polyculture-trials-2016-home-garden.html relevant; daarin staat precies de methodologie, klimaat-omstandigheden, tijd-input en oogst gedocumenteerd.

 

Ik had het al eerder gezien, ze halen bereveel productie van die 36m2. Die plantcombinatie van tomaten en bonen etc. is wel een bewezen succes.

 

Ik vind het jammer dat ze nog niet heel veel meer combinaties op deze manier hebben geregistreerd en vastgelegd. Ze geven wel info over een tweede polycultuurexperiment met andere planten, dat kan ik even niet vinden nu.

 

Ik heb met een paar collegas (landbouweconomen, biologen en dergelijken) wel eens wat groffe berekeningen gemaakt, 's avonds in de bar na een projectvergadering (dus pin me niet vast op details). De vraag is om te beginnen niet afgebakend genoeg om een nuttige onderzoeksvraag te zijn voor wetenschappelijk onderzoek; maar los daarvan is ruwweg een oppervlakte van 100m2 per persoon nodig om (met een heleboel aannames) in een West- of Centraal-Europees klimaat genoeg te kunnen verbouwen om aan een jaarlijkse energiebehoefte te voldoen, en toch nog enige variatie te hebben (i.e., niet enkel gekookte aardappels voor ontbijt, lunch en diner). Dat was dan met heel land-intensieve teeltmethoden en zonder veel rekening te houden met wat alle energie-input en technologie kosten: aquaponics en kweeklampen en verwarmde kassen enzovoort (allez het ging wel uit van buiten groeien, niet het hele jaar door een 100m2 verwarmde kas gebruiken).

 

Ik geloof best dat jullie berekeningen kloppen, maar ik denk toch (met nog veel meer aannames ) dat je met veel minder dan 100m2 pp toe kan komen.

 

De context voor onze berekening was de in die tijd in de overheid levende gedachte dat het realistisch zou zijn dat mensen (in de toekomst) terug thuis een significant deel van hun voedsel zouden gaan verbouwen. Maar op schaal is er op dit moment geen alternatief voor intensieve landbouw (dat kan dan nog wel organisch of zo zijn, dat is geen discussie waar ik aan deel wil nemen - wat ik bedoel is dat volledig gedecentraliseerde voedselproductie niet haalbaar is in Europa; en niet eens 'bijna' haalbaar, maar "een grootteorde verschil" niet haalbaar - er is gewoon niet genoeg land).

 

Oh daar ben ik het heel erg niet mee eens. Er is zat grond, nu vol geplant met gemeentelijke struiken of gras. Als je die grond met permacultuurprincipes helemaal vol zou stampen met eetbare planten, als je daken ook bebouwd met voedsel en alle achtertuinen die nu volledig bestraat zijn open zou breken en er groente en fruit zou telen, denk ik dat je een heel eind zou komen met lokaal voedsel.

 

Thuis tuinieren is mooi als hobby, maar er is geen manier om het 'rendabel' te maken... Als het de OP vooral gaat om te weten waar haar voedsel vandaan komt, is het misschien een optie om te kijken naar initiatieven als herenboeren.nl.

 

Ik vind dat een tikje denigrerend klinken. En ik vind het pessimistisch. Ik denk dat we juist toe moeten werken naar zoveel mogelijk thuis voedsel verbouwen, en niet alleen voor onszelf, maar ook voor buren en familie. Het hoeft niet 'rendabel', over 30 of 50 of 75 jaar gaat het helemaal niet meer over geld, het gaat over lokale voedselvoorziening omdat dat dan nog de enige voedselvoorziening is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof best dat jullie berekeningen kloppen, maar ik denk toch (met nog veel meer aannames ) dat je met veel minder dan 100m2 pp toe kan komen.

Ik geloof dat in de context dat hij het schrijft inderdaad die 100m te weinig is om een gans jaar door van te eten . Want ik lees in de tekst geen 3 maal per dag aardappelen . Dus ook eigen graan of dergelijke voor brood ,

 

Oh daar ben ik het heel erg niet mee eens. Er is zat grond, nu vol geplant met gemeentelijke struiken of gras. Als je die grond met permacultuurprincipes helemaal vol zou stampen met eetbare planten, als je daken ook bebouwd met voedsel en alle achtertuinen die nu volledig bestraat zijn open zou breken en er groente en fruit zou telen, denk ik dat je een heel eind zou komen met lokaal voedsel.

 

Waar moeten kinderen spellen achtertuin gebruiken voor voedsel al het openbaar groen weg voor voedselvoorziening ? Kom geregeld hier tegen dat mensen een terrasje voorzien op hun volkstuin waar ze even kunnen pauzeren tussen het tuinieren . Is dit dan verspilling van de grond ? Een voetbalplein zo een grote oppervlakte waar er niks afgehaald word dat eetbaar is , groenten op zetten en in plaats voetballen tuinieren ? Alle daken vol groen ? En hoeveel daken kunnen het aan voor er een laag kweekmedium (laat staan aarde ,op te leggen en groenten op te verbouwen ?

 

 

 

Ik vind dat een tikje denigrerend klinken. En ik vind het pessimistisch. Ik denk dat we juist toe moeten werken naar zoveel mogelijk thuis voedsel verbouwen, en niet alleen voor onszelf, maar ook voor buren en familie. Het hoeft niet 'rendabel', over 30 of 50 of 75 jaar gaat het helemaal niet meer over geld, het gaat over lokale voedselvoorziening omdat dat dan nog de enige voedselvoorziening is.

Misschien dan een oplossing voor de toekomst ? http://hart-leers.nl/groente-kweken-in-het-voormalige-cbs-gebouw/ i.p.v.al het openbaar groen op te geven ?

 

Wat is rendabel ? In babbeltuin een tijdje geleden een onderwerp tegen gekomen van hoeveel brengt mijn tuin op maar is vrij snel gestopt door .

- Welke prijs plak ik op een kg groenten van uit mijn tuin ? Supermarkt reclame of bio winkel ?

- Ik kweek vb frambozen in mijn tuin maar koop er nooit in de winkel is dit extraatje een besparing in mijn budget ?

Velen kweken hier vergeten groenten deze zijn vergeten omdat ze juist niet rendabel waren om in het groot te kweken . Dus deze bannen uit onze tuinen om groenten te zetten met meer m² opbrengst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh daar ben ik het heel erg niet mee eens. Er is zat grond, nu vol geplant met gemeentelijke struiken of gras. Als je die grond met permacultuurprincipes helemaal vol zou stampen met eetbare planten, als je daken ook bebouwd met voedsel en alle achtertuinen die nu volledig bestraat zijn open zou breken en er groente en fruit zou telen, denk ik dat je een heel eind zou komen met lokaal voedsel.

 

Waar moeten kinderen spellen achtertuin gebruiken voor voedsel al het openbaar groen weg voor voedselvoorziening ? Kom geregeld hier tegen dat mensen een terrasje voorzien op hun volkstuin waar ze even kunnen pauzeren tussen het tuinieren . Is dit dan verspilling van de grond ? Een voetbalplein zo een grote oppervlakte waar er niks afgehaald word dat eetbaar is , groenten op zetten en in plaats voetballen tuinieren ? Alle daken vol groen ? En hoeveel daken kunnen het aan voor er een laag kweekmedium (laat staan aarde ,op te leggen en groenten op te verbouwen ?

 

Ik denk dat kinderen heerlijk kunnen spelen in een voedselbos.

 

En ik weet niet hoe jouw omgeving eruit ziet, maar als ik om me heen kijk... ik woon in een prima groene gemeente, maar op drie stappen van mijn huis staat bijvoorbeeld iets van bijna 100 m2 gemeentelijke rododendron. Er staan ook heel veel bomen in mijn straat, en niet een daarvan is een fruit- of notenboom. Ik heb in de buurt grasstroken die illegaal als hondenuitlaatplek worden gebruikt, en waar je je kind echt niet kan laten spelen zonder dagelijks een 60-gradenwas , terwijl er zat hondenuitlaatplekken zijn in de directe omgeving. En dan heb ik het dus helemaal niet over gezellige terrasjes of voetbalvelden of speelplaatsen voor kinderen veranderen in moestuinen, ik heb het over 'zinloos' groen dat je zonder iemand tekort te doen zou kunnen veranderen in eetbaar groen.

 

Wat betreft tuinieren op daken zijn er al allerlei projecten gaande, en daaruit blijkt dat als je een dak vol zet met (niet diep wortelende) planten, je niet alleen eten van je dak kan halen, maar ook je huis beschermt tegen extreme hitte en extreme kou. Ik heb al eerder met het plan lopen spelen, maar volgend jaar wil ik het dak van mijn schuur vol gaan zetten met eetbaar groen en bijenplanten. Want waarom niet?

 

Ik vind dat een tikje denigrerend klinken. En ik vind het pessimistisch. Ik denk dat we juist toe moeten werken naar zoveel mogelijk thuis voedsel verbouwen, en niet alleen voor onszelf, maar ook voor buren en familie. Het hoeft niet 'rendabel', over 30 of 50 of 75 jaar gaat het helemaal niet meer over geld, het gaat over lokale voedselvoorziening omdat dat dan nog de enige voedselvoorziening is.

Misschien dan een oplossing voor de toekomst ? http://hart-leers.nl/groente-kweken-in-het-voormalige-cbs-gebouw/ i.p.v.al het openbaar groen op te geven ?

 

Vluchtig naar de link gekeken, maar het riekt naar groenteflats, en daar ben ik niet voor.

 

Wat is rendabel ? In babbeltuin een tijdje geleden een onderwerp tegen gekomen van hoeveel brengt mijn tuin op maar is vrij snel gestopt door .

- Welke prijs plak ik op een kg groenten van uit mijn tuin ? Supermarkt reclame of bio winkel ?

- Ik kweek vb frambozen in mijn tuin maar koop er nooit in de winkel is dit extraatje een besparing in mijn budget ?

Velen kweken hier vergeten groenten deze zijn vergeten omdat ze juist niet rendabel waren om in het groot te kweken . Dus deze bannen uit onze tuinen om groenten te zetten met meer m² opbrengst.

 

Rendabel in mijn ogen is als je zelf lekker kan eten van een m2, en je buren en familie er ook nog een maaltje of een bakje lekkere vruchten mee kan bezorgen en er wellicht iets voor terug krijgt.

 

De 'vergeten groenten' zijn trouwens vooral vergeten vanwege aspecten als houdbaarheid en lastig te oogsten, niet vanwege opbrengst. Dus in een ideale wereld zijn groenten die je dezelfde dag op moet eten prima rendabel. Het feit dat de grote bedrijven ze niet motten omdat je ze niet een week of nog veel langer de wereld rond kan vervoeren voor je ze in de supermarkt legt, is dus eigenlijk geen argument, want we moeten af van dat zinloze overgesubsidieerde gesleep met voedsel. Lokaal verbouwen, oogsten en dezelfde dag lokaal verkopen/uitdelen. Daar krijg je lekkere gezonde maaltijden van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lokaal produceren is een mooi verhaal, maar absoluut niet mogelijk in steden. Ik weet niet maar waar ik het gelezen/gezien heb. Er is onderzoek gedaan naar het lokaal produceren en als in steden alle stukken groen gebruikt zouden worden als moestuin dan was er nog steeds bij lange na niet genoeg ruimte om genoeg te verbouwen om de stad te voeden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik weet niet hoe jouw omgeving eruit ziet, maar als ik om me heen kijk... ik woon in een prima groene gemeente, maar op drie stappen van mijn huis staat bijvoorbeeld iets van bijna 100 m2 gemeentelijke rododendron. Er staan ook heel veel bomen in mijn straat, en niet een daarvan is een fruit- of notenboom. Ik heb in de buurt grasstroken die illegaal als hondenuitlaatplek worden gebruikt, en waar je je kind echt niet kan laten spelen zonder dagelijks een 60-gradenwas , terwijl er zat hondenuitlaatplekken zijn in de directe omgeving. En dan heb ik het dus helemaal niet over gezellige terrasjes of voetbalvelden of speelplaatsen voor kinderen veranderen in moestuinen, ik heb het over 'zinloos' groen dat je zonder iemand tekort te doen zou kunnen veranderen in eetbaar groen.

Ik woon erg landelijk .

Ik vermoed dat eerst de mentaliteit van de mensen erg moet veranderen eer wat je schrijft kan uitkomen .

 

-Hier staan ook veel bomen langs de banen ook geen fruitbomen . Maar ik vermoed dat dit een zeer bewuste keuze is . Bomen hangen gedeeltelijk over straat hoogstammen . Vervang deze door fruitbomen ook hoogstammen vb appel en perenbomen . Fruit is rijp en valt af gemeente/stad zal nogal veel schadegevallen krijgen van fruit die butsen heeft veroorzaakt heeft op auto's . Laagstammen tussen groenbermen dat maar 1 of 2 maal per jaar word afgereden vermoed ik ook niet ideaal . Bladeren waaien wel weg van de baan maar afgevallen fruit ? Zo enkele maanden geleden gehoord van gemeentearbeider van een eik of beuk (weet het niet meer juist) die op openbaar domein stond was gekandelaard. Ja bewoners die er juist naast woonde had dit laten doen want de bladeren die er af vielen moesten ze steeds (laten) opkuisen .

 

- Die illegale honden uitlaatplekken zijn ze gewoon om te gebruiken als je deze gaat beginnen bewerken als moestuin gaan ze deze dan ineens niet meer gebruiken ?

- Hier op forum lees je soms van diefstal in afgesloten tuinen . Ga zelf nog iets te oogsten hebben als je op de illegale honden uitlaatplekken gaat tuinieren? Als je hond uitlaten zonder op te kuizen gaat daar waarom dan ook geen wortel of dergelijke oogsten die naar je staat te lachen .Sociale controle ? Als er geen is op uitlaten honden waarom dan op oogsten van groenten? En als die met honden het mogen waarom niet iedereen?

Of moet alles afgezet worden? Dan is het ook niet meer openbaar ?

 

- Is alle openbaar groen geschikt om groenten op te kweken ? Ik zou van veel plaatsen geen groenten willen (durven) eten . Hier loopt de E17 door de gemeente een stuk ondergronds en een deel verhoogd . Dus gemiddeld net wat meters ,machinaal met grote machines niet te bewerken door hellingsgraad maar denk moest je er groenten op kweken vraag ik me af of deze gezond zijn om te eten. Word een stuk begraast sedert enkele jaren door schapen vraag me af dit gezonde dieren zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lokaal produceren is een mooi verhaal, maar absoluut niet mogelijk in steden. Ik weet niet maar waar ik het gelezen/gezien heb. Er is onderzoek gedaan naar het lokaal produceren en als in steden alle stukken groen gebruikt zouden worden als moestuin dan was er nog steeds bij lange na niet genoeg ruimte om genoeg te verbouwen om de stad te voeden.

 

Ik kan het natuurlijk ook nu niet meer vinden , maar ik heb ergens zo'n stadsplan gezien waarbij een stad als een soort ster werd neergezet waarbij de punten agrarisch gebied waren. Dat plan was helemaal modern, maar de achterliggende gedachte was gebaseerd op hoe steden eeuwen geleden werden voorzien van vers voedsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles is mogelijk, maar ik vind niet dat je mensen kan verplichten om eeuwen terug te gaan in de ontwikkeling.

Als ik al kijk naar mijn tuinvereniging, dan ben ik de enigste die er dagelijks is en bijna alle dagen van de tuin eet.

En zelfs dan moet ik nog bijkopen. Het is gewoon een leuke hobby maar absoluut niet rendabel.

De praktijk is meestal een stuk weerbarstiger dan de theorie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles is mogelijk, maar ik vind niet dat je mensen kan verplichten om eeuwen terug te gaan in de ontwikkeling.

 

Vind jij het dan een positieve ontwikkeling dat de gemiddelde appel meer kilometers reist dan Floortje Dessing? Ik denk dat het feit dat groente en fruit van heinde en ver moet komen juist een heel groot risico is. Vooral steden zijn heel erg afhankelijk van een dagelijkse toelevering van voedsel. Er hoeft eigenlijk maar 'iets' te gebeuren waarbij die toelevering hapert, en dan zit je binnen een paar dagen met lege schappen in de supermarkt. Het huidige systeem is dus heel kwetsbaar en verre van duurzaam door de enorme afstanden van het vervoer. Het middeleeuwse systeem van een stad met daaromheen de voedselvoorzienende landbouw was ook enigszins kwetsbaar (in oorlogstijd bijvoorbeeld), maar dan nog is voedsel op 5 kilometer afstand in mijn ogen in heel veel opzichten beter. En daarnaast een back up in een stad zelf, met voedselbossen en buurtmoestuinen is volgens mij nog beter.

 

Het huidige systeem betekent ook dat een financieel rijk, maar landbouwgrond-arm land als Qatar grond koopt (vaak met flinke bedragen aan smeergeld) in Afrika (waarbij kleine boeren voor een paar centen van hun land worden verdreven), daar met de modernste technologie tonnen aan groente en fruit gaat produceren dat alleen bestemd is voor de markt in Qatar, terwijl de lokale Afrikaanse bevolking honger lijdt. Als dat 'ontwikkeling' is, denk ik dat het een heel goed idee is om een paar eeuwen terug te gaan in die ontwikkeling, want ik vind het godsgeklaagd dat dat allemaal kan.

 

Ander voorbeeld is dat in de VS allejezes veel voorheen goeie landbouwgrond nu vol staat met voedermais. Vaak GMO, niet geschikt voor menselijke consumptie en met name bestemd om het vee in de bio-industrie mee te voeden. Het is alleen rendabel omdat er heel veel door de lobby afgedwongen subsidie op zit, en het is natuurlijk van de zotte. Een koe hoort geen mais te vreten maar gras, de hele voedselketen wordt er uiteindelijk ziek van, en de VS is niet of nauwelijks meer in staat zichzelf te voeden en importeert gigantische hoeveelheden voedsel.

 

Zelfs Engeland (nou ja, het Verenigd Koninkrijk minus Noord-Ierland, het eiland dus) zou uiteindelijk omkomen van de honger als er geen voedsel geïmporteerd werd, want er wordt niet voldoende groente en fruit verbouwd voor de eigen bevolking. Ik heb geen idee hoe het met Nederland zit, maar ik vrees dat we ongeveer in hetzelfde schuitje zitten.

 

Het idee van lokaal voedsel verbouwen is niet een of andere geitenwollensokkenutopie zodat alles leuk en gezellig is, het is de beste oplossing voor het probleem dat uit elke risico-analyse komt rollen.

 

Als ik al kijk naar mijn tuinvereniging, dan ben ik de enigste die er dagelijks is en bijna alle dagen van de tuin eet.

En zelfs dan moet ik nog bijkopen. Het is gewoon een leuke hobby maar absoluut niet rendabel.

De praktijk is meestal een stuk weerbarstiger dan de theorie.

 

Ik denk dat die traditionele hobbytuinders vaak ook niet degenen zijn waar we onze hoop op moeten vestigen om de wereld te redden. Maar ik zou voedsel telen nooit af willen doen als een 'leuke hobby' zodra het meer behelst dan de AH-moestuintjes. Tuurlijk is het ook een leuke hobby , maar het is tegelijkertijd de belangrijkste taak die je op deze wereld kan vervullen. Want al het andere is feitelijk gebakken lucht.

 

Je zei zelf 'Alles is mogelijk', en dat vind ik een mooi uitgangspunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw, echt bizar hoeveel reacties er op dit topic blijven komen! Is leuk lezen

 

@ Pippi: Ik denk dat het probleem vooral komt omdat wij mensen steeds meer vlees zijn gaan eten, veel meer dan we nodig hebben. Tel daar overbevolking bij op en je moet simpelweg gaan importeren. Alleen jammer dat dat zulke extreme vormen aanneemt zoals jij beschrijft... Heel verdrietig eigenlijk

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Link naar reactie
Delen op andere sites

.... Ik heb geen idee hoe het met Nederland zit, maar ik vrees dat we ongeveer in hetzelfde schuitje zitten.

 

Heel toevallig kwam op een ander forum het volgende risicio onderzoek langs:

"Voedselvoorziening in Nederland onder buitengewone crisisomstandigheden"

 

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2013/04/06/voedselvoorziening-in-nederland-onder-buitengewone-crisisomstandigheden

 

Hoe gaat Nederland de bevolking van voedsel voorzien als er niets meer geïmporteerd kan worden.

 

Het is een een dikke pil maar vooral hoofdstuk 4 en 5 zijn zeker interessant om door te nemen als het hele document te veel is om doorheen te scrollen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erny, interessant! Ik heb het rapport even snel doorgekeken (zal het binnenkort eens helemaal lezen), en ik denk dat ik wat meer wortelen, uien, prei en vooral bonen en erwten ga zetten volgend jaar, daar is goud geld aan te verdienen als de import weg zou vallen.

 

Nee serieus, het is natuurlijk dieptriest en heel zorgelijk. Ik vind echt dat we toe zouden moeten naar zelfvoorziening op zo klein mogelijke schaal, dus niet alleen voldoende voedsel in Nederland voor heel Nederland, maar per regio en liefst nog op veel kleinere schaal, per sociale kern, en dat kan een wijk of dorp of stadsdeel zijn. Want de huidige situatie is vragen om ellende. En ik ben op zich helemaal niet tegen import en export van seizoensgebonden en klimaatgebonden groente en fruit, maar de verhouding zou 1 op 1 moeten zijn. Zoveel kg 'teveel' aan boerenkool of aardappelen uit een zelfvoorzienende gemeenschap/regio/land, en dan zoveel aan sinaasappels en bananen erin. Dat is in mijn ogen een gezonde ruileconomie, waarbij de enige kwetsbaarheid is dat we bij calamiteiten geen sinaasappels meer hebben, maar nog wel genoeg lokaal fruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...