Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)

Featured Replies

Geplaatst:

Hoi Jorieke,

Bedankt voor je reaktie.

Bedoel je Het Grote Weckboek van 14.95 misschien.

Groetjes Conny.

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans

Geplaatst:

5 liter augurk-komkommer in (niet-zo-zoet) zuur

Augurken en komkommers. Mét ui, mét dille, mét mosterdzaad, mét een groene tomaat uit een dief, mét een chilipepertje. Wijnazijn, suiker.

Zaadlijsten verwijderd. Met de NiceDicerPlus in schijven gebarreld. Klabats-boem! Klabats-Boem! Klabats-Boem! Dát gaat snel!

8816514170910_2011HE9_0002030FS040_mod_1js.jpg?1

De potten staan nu in de Weckketel voor sterilisatie.

De eerst keer dat ik een Weckketel gebruik. Spannend!

De provincie waar ik woon in Duitsland heeft een ruilbeurs.

Ik heb er gevraagd naar Weckflessen, en er is heel veel aangeboden. Gratis. Of voor 50ct per weckglas.

Nooit geweten dat er zóveel merken zijn! Kennelijk werden weckglazen heel regionaal gefabriceerd. En ook diverse soorten. Geslepen glas met een deksel dat over de rand valt, 'Rillenglas' waarbij het deksel IN de rand valt in een richeltje, en het moderne weckglas waarbij het deksel meer bovenop ligt.

De flessen met geslepen rand en het Rillenglas gaan dicht met een beugel, bij het moderne weckglas zijn er clipjes, waarbij je de weckglazen in de weckketel op elkaar kunt zetten.

Geplaatst:

1.3 kilo kapucijners ingevroren in porties van 100 en 150 gram.

Geplaatst:

6 soorten kruidenazijn ( recept op het blog appeljam) en weer veel bloemen gedroogd ( oven 40 graden) voor de thee: koningskaars, heemst en goudsbloem. Ook de goudsbloemtictuur gezeefd en opnieuw verse blaadjes erbij gedaan, en een potje calendulavaseline gemaakt.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Bessola en zwartebes geweckt.Had nog wat over zwarte bessen siroop en jam gemaakt.p104015971371342676697.JPG

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

@Bertie:

Ik vind het fijn werken met de rundrand weckflessen.

Geplaatst:

worteltjes

img015964341342678542.JPG

Geplaatst:

De worteltjes heb je die al vaker ingemaakt?.Hoe maak je ze in?

Geplaatst:

nee, nog niet eerder thea. heb ze geschrapt in schrapmachientje. 15 min. gekookt, kokend water erop gedaan en 120 min. geweckt.

Geplaatst:

Thea, hoe heb je voorkomen dat de zwarte bessen siroop gelei werd?

(Ik heb net yoghurt gemaakt in je warmhoudpan..gaat perfect!)img763044011342680737.JPG

Geplaatst:

ik doe 500 gram rietsuiker op 1liter sap voorheen poedersuiker.

Een kleine tip voor de yogurt: ik zou de temparatuur voor de start melk lager doen.

Zo te zien is het vlokkig.

Ik doe het zo:

Gekookt water in de warmhoud pan.

Melk (vers) koken afkoelen(In bak koud water).

ongeveer 30 graden yogurt erin roeren.

Water uit de warmhoud pan de yogurt erin 24 uur laten staan.

Dan lijk het op zalf de yogurt.

Geplaatst:
Stukjes courgette, in de weckpotten

Je hebt het over jonge courgettes Jorieke? Je kan dit ook met grotere maken?

Thea, de yoghurt was niet vlokkig hoor, maar juist mooi dik a la biogarde stand. Wat je op de bovenkant ziet is de room van de melk die ik waarschijnlijk iets te hard heb geklopt (en wat schuimig werd) toen ik de yoghurt erdoor ging doen. Ik doe het inderdaad wel op 40 graden.

Geplaatst:
  • Auteur

Nee, met grotere (tja, hoe groot is groot?) is het vruchtvlees te zacht (sponzig) en valt het uit elkaar bij het wecken. Boekwijsheid hoor, niet uit ervaring.

Ze beschrijven wel dat je er eventueel wat zaden uit moet schrapen. Dus tussen jong en oud zit ook nog heel wat.

Geplaatst:

Ok ik doe het met kleine en half grote..ze zijn iets groter dan je in de winkel krijgt..maar nog lekker fris Ik ga aan de slag!

Geplaatst:
Verwarm je de rietsuiker in het sap?( want dat ging bij mij mis, toen werd het gelei..of weck je het geheel? bij 500 gr suiker blijft de siroop toch niet lang houdbaar?

Geplaatst:

De courgettestukjes (recept Jorieke) gemaakt. Ik had nog een heel klein beetje sap over en een klein komkommertje, dat heb ik mee geweckt ( samen een half potje) We hebben het meteen opengemaakt net, heerlijke slappe plakjes komkommer met een lekker zoetzuur smaakje

Geplaatst:
Verwarm je de rietsuiker in het sap?( want dat ging bij mij mis, toen werd het gelei..of weck je het geheel? bij 500 gr suiker blijft de siroop toch niet lang houdbaar?

gewoon opkoken met 500 gram rietsuiker.

Het blijft lang houdbaar hoor.

Ik ga mijn potjes en flesjes altijd in de oven doen bij 135 graden en 10 min dan zijn ze zeer goed schoon.

Geplaatst:

Vandaag voor de eerste keer de Weck-ontsap-unit gebruikt.

Van 4 kg morellen 4 potjes van 450 ml, 5 potjes 300 ml gelei gemaakt.

Met geleisuiker 1:3

En zwarte bessen (niet gewogen) 9 potjes van 250ml.

Ook met geleisuiker 1:3. Het hoeft van ons niet zo zoet.

Het is bijzonder, er zijn dit jaar geen vogels die de morellenboom leeg eten. Of de bessen. Een droog voorjaar waardoor er geen insecten waren schijnt daar debet aan te zijn.

Nu zitten wij dus met de brokken .. eh .. morellen.

En er hangen nog heel veel morellen die nog kunnen doorrijpen.

Nu zitten we dus met véél potjes. En moeten daar een bestemming voor vinden. Familie is niet in de buurt. Buren hier maken ook in.

Wat een luxeprobleem!

Vanavond vriezen we nog worteltjes en doperwten in.

Geplaatst:

lekker/mooi dat er zo veel fruit blijft hangen

Geplaatst:

Tomatenchutney.

Geplaatst:

Courgettes in zoet zuur

Geplaatst:

Tomatensaus met kruiden uit de oven..(à la Hans Gerlach)..drie margarinebakjes ingevroren.4 Potten courgette zoetzuur met curcuma (à la Pauline Perenboom..) 5 potten komkommerrelish à la Jet

Geplaatst:
  • Auteur

Nog steeds helemaal niets kunnen inmaken met/van tomaten. Ik weet dat het nog vroeg in het seizoen is voor tomaten, maar ik heb gisteren de 1e zieke plant verwijderd. Dus het zal van de week wel gedaan zijn met het veldje.

Alleen vorig jaar heb ik nog wat saus en puree kunnen maken, voordat alles de kliko in moest. Dan eten we gewoon een heel jaar geen pastasaus en pizza met puree en ketchup en soep en....

Geplaatst:

Gisteren geplukt en schoongemaakt .Vandaag ingeweckt.p104020354921343235115.JPGTweede pluk van de Josta en kruisbes.Een struik rood en zwarte bes.

p104020466401343235200.JPGIn de weckketel.

p104020578061343235297.JPG

fruithap voor 's morgens en's avonds.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.