Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

5 potten snijboon/zilverui. 1 portie tomatensaus, 5 bocalen van 750 ml met sperziebonen...

Net tijdens het eten een potje courgettezoetzuur ( Jorieke`s recept) bij de paté opengemaakt..de Franse gasten hebben graag een zuurtje bij de paté. Hij is goedgekeurd Jorieke!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb een paar potjes kappertjes gemaaakt van de oostindische kers

Geplaatst:

5 potten relish van komkommer..extra heet!!

Geplaatst:

4 Potten met augurken in plakjes en 2 potten met snackkomkommers in repen.

Geplaatst:
Ik heb een paar potjes kappertjes gemaaakt van de oostindische kers

Hoe doe je dat Indy ???

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans

Geplaatst:

Nu bezig met drie potten bloemkool en 5 potten courgette

Nog nooit bloemkool ingemaakt dus we zullen zien of het te pruimen is

Geplaatst:

@ Conny

Je verzamelt veel onrijpe zaden van de oostindische kers.Dat zijn de kleine groene bolletjes die makkelijk loslaten van de planten.Deze zet je een nachtje op zout.Dan spoel je ze af ,doet ze in een potje wat je vult met azijn.

Heel simpel,en heel lekker.

Geplaatst:

Ik doe er dan nog dilleschermen en citroenverbena bij..

Geplaatst:

en ik een teentje knoflook...

Geplaatst:

Dank je wel voor de uitleg Indy.

Appelvrouw en RobO heb ik het goed dat jullie die ander ingrediënten ergens anders bij doen ?

Of doen die ook bij die kappertjes ?

Groetjes Conny.

Geplaatst:

bij de OIK kappertjes

Geplaatst:

Sambal en nectarines

p902000185861346579553.JPG

p902000383191346579554.JPG

Geplaatst:

Een pompoencake gemaakt van het eerste rijpe pompoentje.3 Potten met komkommer in zoetzuur en saliesiroop.

Geplaatst:

Drie bakjes met tomatensaus (uit de oven) in mijn nwe vriezer gezet.

Geplaatst:
saliesiroop.

Vertel eens over saliesiroop?

Geplaatst:

1-september39791346609847.jpgSalie is erg goed tegen keelpijn,is antiseptisch.Neem een ruime hoeveelheid salie,en kook dat in ongeveer 6 dl water een kwartiertje.Je kan het dan nog een nacht laten staan,maar dat doe ik niet.Ik knijp nadat het handwarm is,de salie uit boven een zeef,en zeef het saliewater,zodat alle blaadjes er uit zijn.

Ik meet hoeveel er over is,en kook het saliewater weer ,waarbij ik een zelfde hoeveelheid suiker toevoeg,dan kook ik het een kwartiertje door,zodat het stroperig wordt en ik giet het in een beugelfles.Als de kinderen of wij keelpijn hebben aankomende winter,neme we een paar x per dag een lepeltje hiervan.

Ook thijmsiroop maak ik op deze manier.

Geplaatst:

In ieder geval een half jaar,want toen was ie op.Nu heb ik weer nieuwe gemaakt.

Geplaatst:
bij de OIK kappertjes

Oke RobO, ik wist niet eens dat je kappertjes kon maken van Oost Indische Kers.

Dus ook niet dat je er nog iets aan toe kon voegen.

Ga ik morgen maar eens opzoek naar de zaden ervan.

Ik weet alleen niet hoe ze eruitzien, maar ik zoek het wel op bij Google.

Groetjes Conny.

Geplaatst:

Ja die kappertjes zijn heerlijk, ik heb ze ook weer staan en ga ze nog eens maken van de week, want ik heb echt bergen Oost Indische kers gezet speciaal om ze te maken. Ik heb ze van de winter veel gegeten bij(op) de pizza en in pastasauzen..of in de sla.

De kappers zitten in de rechter pot

Vandaag 12 potten Appel-Druivenjam met rosé gemaakt..mmmm

kappers78631346616392.jpg

Geplaatst:
waarbij ik een zelfde hoeveelheid suiker toevoeg

Dezelfde hoeveelheid suiker betekend dat je, als je 400 ml over hebt, je de suiker als mililiters afweegt?

Geplaatst:

ja,dat klopt,en dan in laten koken tot het stroopachtig is.

Geplaatst:

Ah, kijk dat laatste heb ik even over het hoofd gezien..ik heb beide siropen vandaag gemaakt, en niet ingekookt(ik vond het al best zoet..) maar dat kan ik morgen nog wel even doen.

Verder 7 potten bieten geweckt..eerst in de oven in aluminiumfolie totdat de bieten gaar waren, daarna in blokjes in de potten, half water met iets zout erbij en een half uur op 100 graden geweckt.

Meteen enkele niet geplopte potjes zoetzuur nog eens meegeweckt, morgen eens zien of dat nu wat beter is. Deze potjes stonden al enkele dagen in mijn opslag, wat denken jullie ervan., toch maar versneld opeten? Het is wel zuur zonder water..

Ook nog 3 porties tomatensaus ( uit de oven) ingevroren.

Als laatste een lading OIKers zaden geplukt en in het zout gezet om morgen op azijn te zetten.

Geplaatst:

@Conny

bij de kappertjes van de OIK moet je wel de groene zaadjes plukken, als je de jongste (kleinste) neemt vinden wij ze het lekkerst, de oudere groene zijn scherper (dat kun je al meteen na het plukken proeven), de oudere bruine gebruiken we niet

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic