Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik droog appels in een droogapparaat....maar ga dit ook eens proberen.

Snap wel dat jouw kinderen ze op (vr) eten.

Ik droog ze voor de kleinzoon....is gewoon " snoep" voor die kids!

Dus steeds een trommel vol voor het manneke...

Geplaatst:
Wecken jullie ook hele gerechten die daarna alleen maar hoeft op te warmen? Ik ken daar van alleen stamppotten en chili sin carne. Maar ik zou graag meer variatie willen voor de aankomende drukken maanden. En de vriezer ligt vol met vlees iemand suggesties voor vegetarische hele maaltijden om te wecken ?

Denk ook eens aan ratatouille of een stevige linzen-, erwten, of pompoensoep. Bloemkoolcurry. Wrapje er bij en happen maar.

Nu een zak black-eyed-beans in de week; Morgen koken en wecken. Lekker makkelijk voor de komende maanden; Voor een bonensoep of...…. zomaar een prutje. Met of zonder vlees .

Geplaatst:

@Henk D

Ligt er aan hoe dik je de partjes snijdt. Ik vind het het lekkerst als ze een beetje sponzig smaken en daarvoor moeten ze wat dikker zijn. 2 dunne partjes dikte zeg maar. Sponzig klinkt ook niet als een aan te bevelen smaak, maar is echt heel lekker. Een beetje ‘chewy’. Dat duurt ruim 24 u. Zeg 1,5 dag, maar wij hebben een warmtepomp en daardoor gaat de verwarming snachts niet uit. Anders verbruik je te veel energie om sochtends op te warmen. Die dunnere partjes zijn binnen 1 dag al droog. Sochtends gesneden en waren savonds al krakende chipjes. Ook heel lekker. Ik heb gisteren bij een boer 3 kg appels gehaald. Gaan allemaal op de verwarming.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Henk ik dacht dat dikke soepen zoals pompoensoep juist niet goed weckte ? Deksels gaan snel open omdat de temperatuur niet goed door kan dringen ?

Ik ga wel even op zoek naar een goed ratatouille recept

Geplaatst:

volgens mij is soep zeker wel te wecken, ook de gebonden soepen.

(persoonlijk vries ik liever in, zal wel een stukje gemak zijn )

https://weckenonline.eu/soep-wecken/

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

we hebben hier een paar keer pech gehad met de pompoensoep, was toch goed heet geweest en lang genoeg, dus die vriezen we idd alleen nog maar in

toeval bestaat niet: gister pompoensoep ingevroren...en een vlaamse bierstoof,

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Kimchi!!

omdat ik vandaag snijbiet heb meegenomen van de tuin (de stelen gebruik ik voor een stamppotje te maken) en ik nog spitskooltje had heb ik besloten om te gaan fermenteren. Tot nu toe van alles ingemaakt in het zuur en we gaan een gewaagd stapje verder.....

IMG2019120318315977071575404529.jpg

IMG2019120321120241291575404528.jpg

nu 2 a 3 dagen laten fermenteren (de deksels zijn slechts licht aangedraaid)

en na 2 weken koelkast proeven, 2 weken wachten is het meest vervelend

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst: (aangepast)

Hey, wat leuk paddenstoelengek! Je eigen kimchi. Ben benieuwd naar het resultaat.

Ik ruim net de gedroogde kweebladeren* voor de thee op. Maar ga eerst nog een potje thee er van zetten. Heerlijk!

* fijn die autocorrects....

aangepast door Gast
Geplaatst:

de kimchi is klaar met fermenteren.

De volgende ronde vul ik de potten maar voor 2/3 omdat door de koolzuurbelletjes die niet kunnen ontsnappen aan de gestapelde groenten de inhoud omhoog komt en de potten toch wat gaan lekken.

IMG2019120816161630641575822096.jpg

En nu het moeilijkste: 10 weken wachten (de potten staan in de koelkast)

Geplaatst:

Ik heb de smaak van het fermenteren te pakken, net klaar met de rode kool te snijden en samen met kruiden en een appeltje in een weckpot van 2 liter gedaan. Als gewicht een zakje met water er in gedaan (bedankt voor je tip Henk) en nu maar weer afwachten

IMG2019120817131914451575828167.jpg

IMG2019120818525150561575828166.jpg

Geplaatst:
moet nog iets met mierikswortel....

Mierikswortelmayonaise maken, zeer lang houdbaar in de koelkast

Inkuilen

Inmaken met behulp van azijn : 1 theelepel suiker, 4 eetlepels azijn, 1 wortel. Wortel schoonmaken en raspen, overige ingrediënten er goed door heen mengen en in schone potjes doen, stevig vullen!

Is buiten de koelkast houdbaar

Fermenteren (zou ik zeker proberen voor het resultaat te proeven)

Kimchy maken

Drogen en tot poeder vermalen

succes

Geplaatst:
Ik heb de smaak van het fermenteren te pakken, net klaar met de rode kool te snijden en samen met kruiden en een appeltje in een weckpot van 2 liter gedaan.

Oh, goed idee, heb nog wat rauwe rode kool over en al een pan vol (vd kerst) met kerstige gare rode kool. Dat steek ik ook maar eens in een potje. Ben benieuwd.

@paddestoelengek , ik werd vorig jaar ook blij van de gefermenteerde boontjes. Vooral de versie waarbij ik ook laagjes ui en peper/paprika er tussen heb gelegd.

Maar wat heb ik net ingemaakt? De laatste nog in de keuken zwervende Surinaamse pepers, samen met blik ananas in de blender, in pannetje nog wat azijn en zout toegevoegd en verder niets. Werd dus een sweet ananas chili sauce.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Zeezout mix met gedroogde mandarijnenschilletjes en gedroogde knof. Was een kant en klare molen, maar was inmiddels leeg. Soortgelijke ingrediënten erin gedaan (was citrus en heb dus gekozen voor mandarijn, want dat had ik nog)

Die schillen zitten ook bij de droge pekel voor de zalm (800 gr) en 2 zalmforellen zonder. Zin in het avondeten, oohhoooo mmmmm! 00e77cf9863c6b9bce425a625fe1ae3e.jpg

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Dagje huisvlijt vandaag.

Nieuwe reeks sambal! Er waren lekker pittige pepers bij de tr winkel. Helaas geen geurig lemon drop aroma, maar toch lekker. 15 kleine jampotjes en 4 grotere Olvarit potjes.

3002381265da5f387b7bfb76542eab8c.jpg

Ook 8 potten tomatensaus gemaakt, aangezien onze voorraad aanzienlijk is geslonken. Wel met tomaat uit blik, maar dat mag de pret niet drukken. Na 4,5 u pruttelen, had het de perfecte consistentie. Nog wel een verbrande duim na een lava uitbarsting toen ik de saus doorroerde en koude met hete saus werd vermengd... Dus.

4cc69891c6e96695e050dc0b534dd112.jpg

Geplaatst:

Iemand een recept om citroenen op zout in te maken? Of ander idee iets met dikschillige niet al te zure verse citroenen te maken dat niet veel tijd kost en niet te moeilijk is want ik heb alleen een huurkeuken tot mijn beschikking

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Iemand een recept om citroenen op zout in te maken?

je zult het recept vast wel zijn tegengekomen maar als ik citroenen zou inmaken zou ik het op deze manier proberen:

https://www.culijo.nl/bijgerechten_zelf-citroenen-inmaken_2995

eenvoudig en smaakvol volgens de reactie

Geplaatst:

@Appelvrouw

Wat heel simpel is, is je schoongeboende citroenen in plakjes snijden. Zouten. Even inknijpen en dan in een schone pot met zonnebloemolie doen. Jaren te bewaren en heerlijk.

Ik heb mijn pot gedroogde munt aangevuld. In veel tr gerechten nodig en ik gooi er ook graag een snufje bij in niet tr gerechten. Hij zit weer vol en ik bedacht me dat ik alle pepermunt in de tuin ga snoeien en ook drogen. Komt toch wel op! #voegtdaadbijwoordenlooptnaarbuiten

Geplaatst:

Dank beide. En die rauwe citroen kan zo op de olie zonder kans op gekke schimmel zeker ivm het zuur en het zout?

Daar maak ik ook een potje van, citroenen te over, once in a lifetimekans .

Paddenstoel dank je had ik ook gezien. De combi met anijs en kaneel lijkt me eerlijk gezegd niet zo.

Ik heb besloten het puur te doen, andere smaken kunnen er altijd nog in het uiteindelijke gerecht bijgevoegd.

Geplaatst:

Zolang het onder staat, niks aan het handje. Mijn pot is 3 jaar geleden gemaakt en ik vul het steeds aan als ik citroenen over heb. Het werkt alleen niet als je ze vergeet in te wrijven en het gewoon zo in de pot doet. Ze moeten wel een soort van gekneusd en iets rijkelijker zouten dan je wellicht over je plakje tomaat oid zou doen

Succes!

Geplaatst:

Ok ga ik morgen nog maken.

Vandaag twee grote potten met ingesneden citroenen gevuld met zout en wat laurierblad gevuld. Lie ging er citroensap bij persen, dat liep een beetje uit de hand dus de citroenen staan heel ruim in eigen sap, hopelijk is dat ok.

E85768D8-3FF5-4BED-BF34-A4739646225930471579114669.jpeg

Verder marmelade gemaakt. Ongeveer een kilo Sevilla ( bittere) sinaasappelen en twee jampotten suiker, dank Jorieke dat werkte goed. Gisterenavond de sinaasappelen twee uur gekookt en vanmorgen de pitten en pulp eruit. Dat samen met een deel van het kook water een kwartier gekookt en ondertussen de schillen in reepjes gesneden. De gekookte pulp door een zeef gehaald (die ik nog ff snel bij een Chinese winkel ging kopen die hebben ze overal hier in Spanje) Samengevoegd met het sap van een citroen. Een tijdje ingekookt en toen had ik drie potten mooie dikke en ietwat bittere maar enorm smaakvolle marmelade. Superleuk om te doen

1B9D317B-BC61-4FAE-823C-0C756F59D64253911579114663.jpegFDA0504C-DE65-42A8-83F5-5583D46A48E083711579114665.jpeg859D5ED1-E722-482E-80C6-0CDFBB9A032449681579114667.jpeg

Ik had notabene jamsuiker meegenomen op vakantie samen met de potten, maar we hadden last van een binnengelopen rat die de jamsuiker had aangeknaagd, weggegooid dus.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...