Geplaatst: 13 september13 Sep 10 uren geleden, Dahli zei:Je hebt ze in je tuin denk ik?Nee, ze staan hier veel in de omgeving. Langs bosranden, houtwallen enzo. Maar ze zijn niet bepaald zeldzaam in Nederland, hoor. Bloeien vanaf maart op het kale hout. Als je ze eenmaal gezien hebt, herken je ze overal. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 13 september13 Sep Kan ik mijn druiven uit de vriezer ook gebruiken? Eerst ontdooien weliswaar en dan droog maken.Maar eigenlijk is het meer een wodka met een smaakje drank toch? Lossen de druiven totaal op?Moet ik het dan eerst zeven of kan ik ze in de pot laten zitten?@Dahli
Geplaatst: 13 september13 Sep @Petrasmoestuin Volgens mij kun je prima bevroren druiven gebruiken. @woldistel gebruikte immers bevroren sleedoornbessen. Persoonlijk zou ik ze niet eerst moet ontdooien maar ze gewoon bevroren op sterke drank zetten. Drogen lukt toch niet want de druiven zullen erg zacht zijn als je ze eerst ontdooit. Mocht je wodka gebruiken, dat is een vrijwel geur- en smaakloze drank. Smaak en aroma etc. van fruit en overige smaakmakers wordt overgedragen aan de alcohol (maceratie). De suiker maakt het vervolgens zoet. Ik zou het zelf niet benoemen als wodka met een smaakje zoals je dat bij de slijter kunt kopen. Dat is echt wat anders. Tenslotte, de druiven lossen niet op. Wat je met de druiven (na filtratie) kunt doen, weet ik zelf nog niet. Daar ga ik nog eens over nadenken de komende maanden. Bij de kweeperenlikeur gooide ik de fruitbestanddelen weg, dat waren schillen en klokhuizen. 13 september13 Sep aangepast door Dahli Toevoeging
Geplaatst: 13 september13 Sep Ik heb geen kaneelstokjes, alleen poeder. Zou ik dat ook kunnen nemen? En ik neem aan eerst de fles uitkoken? 13 september13 Sep aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 13 september13 Sep Ik zou wachten tot je kaneelstokjes hebt. Lijkt me dat poeder de boel troebel maakt.
Geplaatst: 13 september13 Sep @Petrasmoestuin , maakt ook niet uit of je een kaneelstokje er pas over een week in doet. 13 september13 Sep aangepast door woldistel Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 13 september13 Sep @Petrasmoestuin Precies wat @jootje en @woldistel zeggen, ik zou ook altijd kaneelstokje gebruiken. Zeker bij inmaak. Denk ook dat het meer smaak afgeeft en kwalitatief beter is. De grote pot heb ik inderdaad goed schoongemaakt, in dit geval direct vanuit de vaatwasser gebruikt. Hij was nog lauw 😊. 13 september13 Sep aangepast door Dahli
Geplaatst: 14 september14 Sep Tomatenpuree! Zo vet stoer! Je bent effe zoet, maar dan heb je ook wat. Weet niet precies meer hoeveel tomaten ik had, dacht vier kilo. Daar hield ik na opkoken en zeven twee liter vocht aan over. Lang…heel lang laten inkoken. En toen laten uitlekken, ook lang! En toen hield ik drie potjes van zo’n 60 ml en twee van zo’n 40 ml aan tomatenpuree over. Viel me niks tegen! 😊 happy Jo
Geplaatst: 14 september14 Sep @jootje <off topic: wat me mateloos intrigeert: wat heeft er in die potjes gezeten waarvan de deksel belooft dat er minimaal 40 pinda’s in zitten??? 😃>On topic: Eigen tomatenpuree! En dan van 4 kilo 😳. Wat zal dat heerlijk geconcentreerd smaken. Heb je misschien een recept? Lijkt me zo leuk om te maken! 14 september14 Sep aangepast door Dahli
Geplaatst: 14 september14 Sep Hahaha, die pindas…er zat chocoladepasta in volgens mij. Geen echt recept. Eigenlijk wat ik hierboven beschreven heb. Ik heb mijn tomaten in stukken gesneden en laten pruttelen tot ze zacht genoeg waren om door een ( passeer) zeef te doen. Dat vocht laat je inkoken. Lang..uren in mijn geval. Totdat het wat dikker werd. Toen een stevige theedoek natgemaakt en in een vergiet gelegd. Op een schaal gezet en boel erin gestort . Paar uur laten uitlekken. Tot je denkt, nu lijkt het zo dik als tomatenpuree! Dan in schone potjes en nog effe wecken…tadaaa! Kost allemaal wat tijd,( en tomaten) maar ind het zelf erg leuk. Inderdaad erg geconcentreerd, ook dat water wat oven blijft is erg lekker….dat word een soepie! Hoop dat je hier wat mee kan, Dahli!
Geplaatst: 14 september14 Sep Daar kan ik zeker wat mee, dank je @jootje ! En ik kan me heel goed voorstellen dat dat lekvocht heerlijk is. Dat vang ik wel eens op als ik tomatensoep maak zonder de zaden. De zaden met gelei laat ik dan uitlekken, dat is ook al zo heerlijk. Aan de 4 kilo kom ik nu niet meer uet, maar ik ga komende week zeker op de markt kopen om eigen oogst aan te vullen. En het ook proberen.
Geplaatst: 14 september14 Sep 5 potten tomatensaus. Eerst in de oven met paprika, peper, ui, knoflook en verse kruiden. En dan geweckt. Mjam. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 15 september15 Sep De knoppen van de O.I. Kers staan in het zout. Geduld. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 15 september15 Sep Dagje vrij dus lekker aanrommelen in de keuken. Aangezien mijn eerder gekonfijte vijgen op en weggegeven zijn, twee nieuwe potten gemaakt. En een volle schaal met vijf soorten tomaten en pepers uet tot drie potten tomatensaus verwerkt.
Geplaatst: 18 september18 Sep Sambal! Niet heel pittig, dat wil ik en mijn vriendin ook niet. De pepers kwamen van buurman Peter, en maar een van mij, die lange …die was ook het pittigst. Hoop dat een en ander nog een kleurtje krijgt!
Geplaatst: 19 september19 Sep Met MetMet kweeperen gespeeld. Precies zo geworden als ik gehoopt had!Dit maak je dus van 6 kweeperen…..pff….ik heb er nog 15 ofzo. Luxe probleem….happy Jo 19 september19 Sep aangepast door jootje
Geplaatst: 19 september19 Sep Ja, die kleur word ik wel vrolijk van! 😊Zojuist nog “ even” een frambozen/bramenjam gemaakt. Nu ben ik het wel zat. Jam maken is niet zo erg, maar al die potjes af wassen, soms nog etiketten verwijderen enz. In de soda….in kokend water enz. 6 potten..
Geplaatst: 19 september19 Sep 15 kweeperen? Hahahahaa, ik moet er nog iets met een stuk of 200 doen. Aan 1 boom. Je zou er depressief van worden 😞.Nee, hoor @jootje, jouw gelei ziet er prachtig uit. Ik kan een flink deel gelukkig aan mijn mede-volkstuinders kwijt, want ik ben de enige met zo'n boom en wat overblijft composteert prima. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 19 september19 Sep 200….. ik zou gillend gek worden. Wel fijn dat je er een boel kwijt kan bij de volkstuin. Ik heb een kleine boom gelukkig. Vorig jaar niks..nu ruim 20. Een pond per stuk wegen ze dus meer dan genoeg. Nu maar wat weggeven en een paar gerechten proberen. 😊
Geplaatst: 19 september19 Sep Mijn boom is ook niet zo groot, maar zit elk jaar echt verschrikkelijk vol. Zijn meer kwee-appels (ronde vorm). Als ik rondom werk meer tijd zou hebben, zou ik er echt ook wel wat meer mee willen doen, net zoals met de mispels die ik hier achter het huis heb. Die verkommeren meestal ook gewoon.Maar ik kom er gewoon niet altijd toe. En soms heb ik ook gewoon geen zin, want moe en dan moet je eerst nog heel veel potjes schoonmaken etcetera enzovoorts. 🤷 Gelukkig wordt alles wat groeit ook weer compost en gaat er niets verloren. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 19 september19 Sep Ik maakte ooit mambrillo van gekregen kweeperen @jootje ff in mijn archief gezocht…😊zoooo lekker 😋 later doopte ik een deel in chocola en had toen mijn eigen “bonbons” 😋🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱Goed om te lezen dat er meer mensen zijn die soms niet aan oogst verwerken toekomen of het teveel werk vinden…😊
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.