rorror Geplaatst: 18 oktober 2022 Geplaatst: 18 oktober 2022 Door het inmaken van de pepers in zuur aan het denken geweest. Augurken en zilveruitjes gaan er hier altijd hard doorheen, en moet altijd het restant vocht weggooien. Dus vorige week de lege aurgurken pot aangevult met jalapeno pepers. Vandaag voor het eerst geproefd. Lekkere bite van zuur van de augurken, smaakt ook naar augurk en dan begin je de peper te proeven en tevoelen. Goed resultaat. Zilveruitjes vocht moet ik nog proberen. Hoe lang blijft zoiets goed? Na het open van augurken pot, na max 2 a 3weken is de pot leeg. Dan aanvullen met gewassen pepers. Op internet lees ik dat augurken na openen van pot, 2 weken houdbaar zijn. Andere sites zeggen "1maand". Heb eigenlijk zelf nooit op de datum van de pot gekeken voordat ik een augurk pak. Zal best kunnen dat de pot soms 2maanden open heeft gestaan. Wat zijn jullie ervaringen daarmee? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Erny Geplaatst: 18 oktober 2022 Geplaatst: 18 oktober 2022 Tja, weer die houdbaarheidsdatum. Niets van aantrekken, gewoon je ogen en je neus en je smaak gebruiken. Stinkt het? Dan niet eten. Ligt er een laag witte drab op? Niet eten. Produceert het vocht bubbeltjes en prikt de augurk op je tong? Dan fermenteert het en moet je zelf maar uitmaken of je dat eet of niet. En... volgens mij, zolang je met schone vork (oid) de gurken uit het zuur haalt, en dus niet met je vieze vingers, is de inhoud erg lang houdbaar. Gurken moeten daarvoor wel onder het vocht blijven staan. De azijn van gurken en uitjes herbruik ik ook geregeld. Bijvoorbeeld als ik tauge heb gekocht en de helft maar nodig heb. De rest vergammelt dan heel snel en stop ik voortijds in een potje met augurken/uitjes zuur. Denk dat je de gurken/uitjes azijn ook eventueel weer kunt verhitten voor je het herbruikt. Het blijft azijn toch? 2 Quote
mdubbelm Geplaatst: 18 oktober 2022 Geplaatst: 18 oktober 2022 9 minutes ago, Erny said: vergammelt 🥰 2 Quote
Mellie Geplaatst: 21 oktober 2022 Geplaatst: 21 oktober 2022 Ik heb mijn laatste x pepers te drogen gelegd. Ik heb nu dit ‘over’. Een kwart ziplock zakje vol is kennelijk 74 gr aan chilivlokken. Dit beetje nog te drogen gelegd. Rest ga ik sambal van maken en wat in de vriezer doen. 4 Quote
Arja Geplaatst: 23 oktober 2022 Geplaatst: 23 oktober 2022 (aangepast) Milde saus, medium sambal en hete sambal geproduceerd. De blokjes gaan in de vriezer, evenals de rest van de pepers die we vandaag niet hebben verwerkt. Blij met het resultaat. Met dank aan @Jorieke123voor de milde pepers, nu hebben we ook een saus die ik kan eten zonder in de fik te vliegen. 23 oktober 2022 aangepast door Arja 6 Quote
Arja Geplaatst: 23 oktober 2022 Geplaatst: 23 oktober 2022 Ik denk dat we de winter wel doorkomen. Ik zit lekker bonen te doppen. De tas is bijna leeg. Manlief zit recepten op te zoeken 😆 7 Quote
Charly Geplaatst: 23 oktober 2022 Geplaatst: 23 oktober 2022 Van de week had ik kweepeerjam gemaakt met citrus (sinaasappel en citroen). Oh ja zitten ook appels in. Naar dit recept op Diana’s site:https://www.mooiemoestuin.nl/inmaken/jam-van-kweepeer-appel-en-sinaasappel/Is een tweedaags recept en werkt als een tierelier. Nou was dit de eerste keer dat ik kweepeerjam maakte. Dus misschien werkt het altijd als een tierelier. Maar erg lekker en prachtige consistentie. Diana had er stukjes in laten zitten, ikke niet. Mooie egale jam. Prettige textuur. Meer puree dan moes. Smaakt echt naar kwee maar dan dus met net ietsje extra. Ik was in t begin nogal zenuwachtig toen ik de sinaasappelsap verwarmde (bij het ruiken van die geur, herinnerde ik me dat ik niet van verwarmde sinaasappelsap houd. Zo muffig. Als hele goedkope sinaasappelsap uit pak) Maar eea heeft toch goed uitgepakt. Wellicht volgende keer 1x citroen meer en sinaasappel minder. Oh en Diana had 600 gr suiker gebruikt. Ik 750 (in t oorspronkelijke recept stond 1kg) Volgende keer doe ik 650 denk ik. En tot slot heb ik de klokhuizen en steeltjes / kontjes wel verwijderd, maar de schilletjes lekker laten zitten Afijn. Leuk om te doen en ook door mijn lief erg goedgekeurd Verder ook van Diana’s site begonnen met kweepeerlikeur. https://www.mooiemoestuin.nl/inmaken/kweepeerlikeur/Pas in januari klaar. Wel benieuwd. Ziet er zo iig wel al leuk uit! 7 Quote wees bevriend met kleine dingen
Indy Geplaatst: 28 oktober 2022 Geplaatst: 28 oktober 2022 (aangepast) Ziet er goed uit, ik ben benieuwd hoe je m vindt. Er staan nu 2 potjes spruiten te wecken, wie het kleine niet eert....... 28 oktober 2022 aangepast door Indy Quote
jootje Geplaatst: 28 oktober 2022 Geplaatst: 28 oktober 2022 Peppadew! Eindelijk door het langdurige warme weer ( denk ik) rood geworden! drie kleine potjes! Happy Jo! Over een week of twee eens proberen met wat roomkaas ofzo! 7 Quote
jootje Geplaatst: 29 oktober 2022 Geplaatst: 29 oktober 2022 Niet uit eigen tuin. Wel gekocht van iemand met een eigen tuin… walnotenpasta! ( boter noemt Landleven het). Zoooo lekker…vooral als je met je vingers zo’n potje leeg hengelt! 😋 Als je toch zo’n boom in je tuin hebt, met veel oogst, dan zou ik det zeker proberen! 4 Quote
Mellie Geplaatst: 4 november 2022 Geplaatst: 4 november 2022 Ik had een stuk of 6/7 rozen opgeofferd om de blaadjes te drogen. Het ruikt heerlijk, maar jammer dat er zo weinig van over blijft. Was voor een recept van panna cotta met oa rozen. Had het met was verse blaadjes gemaakt, maar dat is toch niet vergelijkbaar. Was alsnog erg lekker overigens. Maar de volgende x met gedroogde blaadjes! Krijgt het ook een mooiere kleur van. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 8 november 2022 Geplaatst: 8 november 2022 Je denkt misschien, mmmm, gehaktsaus met tomaten erboven. Niets is minder waar! Pepers met daarboven de net gehakte paprika’s. Eindelijk mezelf opgepept om sambal te maken. Deze pepers heb ik net binnen geplukt van de overwinteraars. Aji de pineapple kil biber en adjuma. Rest was al geoogst. Mind you; alles heel goed wassen en nergens aan zitten. Nergens aan zitten. Nergens aan zitten. 4 Quote
Mellie Geplaatst: 8 november 2022 Geplaatst: 8 november 2022 Het resultaat:4 x origineel recept Rest met de laatste tuintomaten. Hangt nog wel wat buiten, maar dat is niet zo veel. Hier heb ik nog een extra schep suiker bij gedaan, want wilde de tomaatsmaak meer naar voren krijgen. Warm proef je dat niet, dus nog even afwachten of dat überhaupt is gelukt. Die kleintjes zijn om weg te geven incl 1 grote van het originele recept. Rest is voor eigen gebruik. Ik heb nog een paar potten van half jaar terug. Dus moet uitkomen met sambal verbruik. 3 Quote
loes Geplaatst: 8 november 2022 Geplaatst: 8 november 2022 Op 29-10-2022 om 14:21, jootje zei: Niet uit eigen tuin. Wel gekocht van iemand met een eigen tuin… walnotenpasta! ( boter noemt Landleven het). Zoooo lekker…vooral als je met je vingers zo’n potje leeg hengelt! 😋 Als je toch zo’n boom in je tuin hebt, met veel oogst, dan zou ik det zeker proberen! Deze is inderdaad heerlijk. alleen hierom zou ik wel een walnotenboom in de tuin willen hebben maar dat past echt niet. Wie weet ooit een grotere tuin. Een kennis had een boom waar ik mocht rapen maar ze zijn verhuist. Als geprobeerd om mijn ouders over te halen een walnotenboom te planten maar nog geen succes. Quote
loes Geplaatst: 8 november 2022 Geplaatst: 8 november 2022 (aangepast) 1 uur geleden, Mellie zei: Spot ik hier een kenwood foodprocessor of is dit onderdeel van de keukenmachine? Ik wil mijn veel te lompe keukenmachine inruilen voor een foodprocessor maar zie door de bomen het bos niet meer. 8 november 2022 aangepast door loes Quote
Erny Geplaatst: 8 november 2022 Geplaatst: 8 november 2022 5 uren geleden, loes zei: Ik wil mijn veel te lompe keukenmachine inruilen voor een foodprocessor maar zie door de bomen het bos niet meer. Neem vooral géén Brabantia uit de goedkopre klasse. Niet doen.... !!! Quote
Mellie Geplaatst: 8 november 2022 Geplaatst: 8 november 2022 @loes De complete set. Kneed er ook deeg mee. Gebruik hem al jaren met veel plezier en zou nooit anders willen. Had eerst alleen het bovenste deel overigens. Die had destijds een red dot design award gewonnen en ik dacht, dan zal het wel goed zijn. Klopt. Kan hem van harte aanbevelen. Quote
loes Geplaatst: 8 november 2022 Geplaatst: 8 november 2022 (aangepast) @Mellie Zo'n compleet keukenmachine heb ik nu en ik gebruik de helft niet en te lomp om in de kleine keuken te staan. @Erny Geen Brabantia staat genoteerd. Ook geen Bosch. Dan kom ik toch uit op een Kenwood denk ik maar alleen met dat merk zijn er al zoveel verschillende soorten. Zal als ik zin/tijd heb wel eens een apart topic maken over foodprocessors want hier zitten vast meer mensen die een foodprocessor gebruiken om groente en fruit te verwerken. 8 november 2022 aangepast door loes 1 Quote
Mellie Geplaatst: 8 november 2022 Geplaatst: 8 november 2022 Zoiets? Is een stuk kleiner, wel zelfde merk @loes https://www.coolblue.nl/product/913973/kenwood-multipro-go-fdp22-130gy.html?cmt=c_a,cid_16518890568,aid_142820822348,tid_pla-300974059676,gn_g,d_m&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=shopping&gbraid=0AAAAAD7_VIYiOw0ZTTTTKiYPis-uBaOob&gclid=Cj0KCQiAmaibBhCAARIsAKUlaKSN_Rcd72mutFQ8_PCB70msIX1tQiNHs8tXfcSG30DVCa6sl4D7B4EaAlouEALw_wcB Quote
Jorieke123 Geplaatst: 9 november 2022 Auteur Geplaatst: 9 november 2022 Inderdaad even een apart topic openen voor deze zoektocht? Om er toch enigszins op door te gaan: ik heb mijn foodprocessor gebruikt om wat worteltjes klein te maken en in te vriezen. Ik had veel worteltjes die ik niet in ga kuilen omdat ze zo dun en kort waren, dus die heb ik allemaal schoon gemaakt en ik heb nu wat zakken met hutspotworteltjes (vrij grote stukjes) en zakken met carrot-cake-worteltjes (flink fijn gemalen) in de vriezer. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
rorror Geplaatst: 11 november 2022 Geplaatst: 11 november 2022 @Mellie Heb je ergens het recept van de sambal staan? @Erny De jalapeno's die er nu 4 weken geleden ingegaan zijn ruiken en smaken nog uitstekend. Ik vind ze uit het zuur trouwens heel erg lekker als snack te gebruiken. Pak ze sneller dan een rauwe peper of paprika. Gaan zien hoe lang ze er in houdbaar zijn. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mellie Geplaatst: 12 november 2022 Geplaatst: 12 november 2022 https://www.detuinschuur.be/Huilen-bij-je-peperoogstHier staat een sambal recept maar ergens in dit topic ook. Dan moet je alles afgaan vrees ik. Ik maak hem nu trouwens ook met tomaat. Vind ik ook erg lekker en kan niet kiezen, dus wat ik nu heb gedaan is eerst zonder en de met tomaat erna met een schepje extra suiker. 1 Quote
Indy Geplaatst: 17 november 2022 Geplaatst: 17 november 2022 De allerlaatste bietjes leverden nog 2 potten op. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.