Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Uit eigen tuin niet helemaal maar wel uit die van Arja. De perziken uit de super. Rabarber perziken jam. Met een fijne citroen van CrowdFarming.  3:1 verhouding fruit suiker.

• Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb 6 kg tomaten gekocht en een mini inmaak gemaakt. De tomaten bleken alleen zo lekker te zijn, dat we er al voor ik kon inmaken, aardig wat op hadden. Denk dat het resultaat 2,5/3 kg was

Resultaat 3 potten. En ik heb net de pepermunt fijngewreven. Heb nog maar een bodempje en anders kom ik de komende maanden niet door. Gebruik heel veel gedroogde pepermunt.

• Like 1
Geplaatst:

Kijk dan wat een prachtige kleur!

447e07973c9cbac45c7cade3888b58e0.jpg

bf656614cf0058dcafc69b8a9641b620.jpg

Ik heb een dag of 4 geleden, het was een droge dag, rozen geplukt. Mijn lekkerst ruikende rozen voor de rozenlimonade. Mijn handen ruiken nóg naar rozen van het uitknijpen. Lekker man! En die kleur knalt echt. Zo meteen een glaasje rozenlimo met ijsklontjes. Mmmmm

bfa4e175f863857a86d272378f7d8d83.jpg

Bijna 2,5 l geworden. Smaakt goed. Heel vol en bijna romig zou ik willen zeggen.

• Like 6
Geplaatst:

Lekker aan de inmaak vandaag. Pruimenjam in wording met een vleugje kaneel. Ruikt erg goed!
Warm ook al lekker misschien zo warm over vanille-ijs

7595bac509a77945154b85ba1c8c6096.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Ja dat afwassen is een ramp. Hier is Lie altijd wel bereid, enkel de keuken is hier zo klein dat ik het meestal zelf doe omdat ik de ruimte weer nodig heb.

Een flinke bak pesto genaakt met cashewnoten en oude kaas. Drie porties ingevroren, meteen van gegeten en een pot in de koeling.

9 potjes pruimenjam met wat kumquats erdoor. Wanneer worden die dingen nou een rijp joh, ze zien er goed oranje uit maar willen maar niet van de boom los. De mieren waren er al aan eentje begonnen 

• Like 2

Geplaatst: (aangepast)

Een heleboel bramen verwerkt tot gelam ( tis geen gelei en tis meer jam maar dan de meeste pitjes eruit “ gepassiviterd “)

Mijn hele keukentje zit onder de paarse spetters💜

image.jpg

aangepast door appelvrouw
  • Like 3

Geplaatst:

Lekker, Jet!  Ik denk dat ik bramenjam het allerlekkerst vind. Maar dat heeft meer te maken misschien met “ vroeger” thuis…..die bramenjam was het allerlekkerst! 😋

• Like 1
Geplaatst:
2 uren geleden, Jorieke123 zei:

Wauw het zit al in potten

Én nog drie bakken in de vriezer hè. Een deel van de pitjes met wat sap erom heen ben ik aan t drogen om eens te proberen als thee. Zo wat jij doet met de zwarte bessen maar dan met braam en braamblad. 

• Like 3

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Een hele voorraad bakjes voor in de tijdmachine met een saus van tomaat en paprika uit de tuin van mijn vader en knoflook en peper (2023) van onszelf. Ik word hier altijd zo blij van! 

PXL_20240728_171748875.thumb.jpg.2ed1ae7a62413a62f75dcbd5467f0beb.jpg

• Like 6
Geplaatst:

Mijn Italiaanse kruidenmix had ik nog een half theelepeltje over. Dus dat gedroogd. Dankzij het loeihete boilervat heb ik tegenwoordig alles in een mum van tijd droog, ha!
Echter…. Het rook niet Italiaans genoeg. Zit je dan. Dus nog salie van vorig jaar opgeduikeld. Maar deze salieblaadjes zijn zo dik en hard! Heb dat nooit eerder gehad. De dochter had dit vorig jaar voor thee geoogst. Beetje veel… dus had de rest gedroogd. Ze had er ‘malse en kleine’ takjes voor uitgekozen. Was het ook, alleen malse blaadjes worden kennelijk na droging net kurk. Bijna niet fijn te kruimelen tussen je vingers. Heeft iemand dit ooit gehad? Normaal droog ik de grote bladeren.

3242308e25827b22f61cb9479d21c506.jpg

Ach ja. Mengsel is gelukt. Pot vol, lekker aromatisch. Keuken ruikt ook enorm naar salie! Alleen wat rare bladkrummels in het mengsel. Ga maar snel oogsten op mijn manier voor een nieuwe batch voor komend jaar.

• Like 1
Geplaatst:

Ik ben gelijk even gaan kijken naar mijn gedroogde salie van vorig jaar.

De blaadjes zijn wel een klein beetje taai, maar toch wel redelijk  goed te kruimelen.

Anders misschien even in de blender doen?

• Like 1
Geplaatst:

Een flinke hand oranje goudsbloemen gekregen van Jorieke en enkele malva en heemst bloemen van Anna. 
Samen met een pot vaseline twee dagen au bain Marie laten trekken tot een fijne vette smeer voor de huid met jeuk genezende eigenschap.

7BCF0A15-C8E6-48D0-8100-D62520907389.thumb.jpeg.ca163d112161c59c03b357f3041f5492.jpeg

image.thumb.jpg.17f35cb1084ee50c3bd1b93084cf4c52.jpg

• Like 9

Even een vraagje, tot nu toe heb ik verschillende jam smaken zelf gemaakt, tomaten sauzen, zoetzuur van verschillende producten en dit ging eigenlijk allemaal goed met inmaken. Maar nu had ik op dezelfde manier courget soep geprobeerd in te maken maar na 1 week al zijn 3 van de 4 potten gaan sissen en ruiken na openen erg zuur, er is dus iets niet goed gegaan zal dit aan de potten liggen? Of aan de producten in de soep? Het bestond uit 12 courgette en 2 kip boullion blokjes. Potjes eerst in de vaatwasser, daarna nog na gekookt met soda en kokend water daarna afgespoeld met kokend water en direct gevuld met kokend hete soep.

aangepast door Kevins Moestuin

Je had het moeten wecken denk ik. Er zitten geen ingrediënten in je soep met conserverende werking zoals zuur of zoet. Of (veel) zout. Dan bewaart je inmaak niet en gaat het verzuren of bederven. De mogelijkheden zijn invriezen of je kan de potten  wecken. Ik weet niet hoelang je de potten soep zou moeten koken in de weckketel of grote pan met enkele centimeters water boven de deksel maar dat kun je vinden op de website van weck online.

aangepast door appelvrouw
  • Thanks 1

Geplaatst:

Courgettes gepureerd zijn sowieso een drama om in te maken. Het warm gewoon slecht door. Ik maak veel in maar aan courgettesoep waag ik me niet. Wel kleine blokjes maar daar zie ik niet echt het nut van in.

• Like 2

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...