Moestuinpassie Geplaatst: 11 september 2024 Geplaatst: 11 september 2024 1 uur terug, Rookie zei: dat ik heb besloten even te wachten tot ze er weer waren. Ja misschien besteld ik wat gewone potten online met een twist off deksel. Dan wacht ik op voorraad in oktober 1 Quote
Gitta Geplaatst: 11 september 2024 Geplaatst: 11 september 2024 @Lia56Wat een lekkere uitziende soep. Beetje kromme zin. Ik doe er ook altijd van alles in. Sowieso ui en knoflook en wat ik dan nog aan restjes groente in de koelkast heb liggen. @Rookieik wil ook meer gaan inmaken. Zit daar al een paar jaar aan te denken. Maar vind het lastig welke potten het beste zijn enzo. Kan ik bijvoorbeeld gewoon weckpotten gebruiken? Of moeten het glazen potten met een speciale deksel zijn. 1 Quote
Rookie Geplaatst: 11 september 2024 Geplaatst: 11 september 2024 Als je gaat beginnen, kun je gewoon potten gebruiken, die je al hebt gespaard. Jam e.d. kan in oude jampotten. Dingen in zoetzuur kan ook in gespaarde potten. De potten kunnen of een schroefdeksel hebben of zo'n deksel van Hak potjes, met zo'n extra ring. Maar wat het belangrijkste is, de deksels moeten echt in een goede staat zijn, vooral de rubber ringen aan de binnenkant mogen niet beschadigd zijn. Als je dat leuk vindt, kan je ook potten met een schroefdeksel aanschaffen. Dat ziet er wat gelikter uit (ook leuk om als cadeautje weg te geven) en die potten kan je ook meermalen gebruiken, zolang de deksels goed zijn. Ik heb zelf via MP een hele verzameling echte Weck potten kunnen kopen, compleet met klemmen en ringen, voor een habbekrats. Die ringen en klemmen kan je eventueel los bijkopen, Blokker verkoopt ze b.v. En dan heb je nog de mason jars. Die gebruik ik voornamelijk voor pressure cannen (inmaken in een hoge drukketel). Je kunt je familie vragen om potten met schroefdeksel (van metaal) voor je te sparen, zo kun je gelijk aan de slag. Ik vind het leuk om te doen en de verzameling gevulde potten ziet er leuk uit in mijn kast. Als je youtube iets vindt, kan ik je deze site aanraden: boerderij in een rijtjeshuis. Dat is een jonge vrouw, die in haar voor- en achtertuin een moestuin heeft en veel dingen inmaakt. Ik volg haar al een poos en ze doet het leuk en toegankelijk. 1 1 Quote
Arja Geplaatst: 11 september 2024 Geplaatst: 11 september 2024 Kringloopwinkels hebben ook vaak veel weckpotten en -deksels staan. Althans, bij mij in de regio. Ik zie er ook vaak poffert pannen, emaille spul en ander nostalgisch gebeuren. 2 1 Quote
Gitta Geplaatst: 11 september 2024 Geplaatst: 11 september 2024 (aangepast) Bedankt voor de informatie @Rookie. Ik ga haar opzoeken op YouTube. Ik hoop dat het lukt om potten te verzamelen. Ik heb vaak dat mijn man na 3 potten het zat is en ze alweer in de glasbak heeft gedaan. Ik ga mijn best doen 😉 Ik denk als ik via mijn moeder en zusje potten ga verzamelen het beter lukt. @Arjaik zal hier eens kijken wat er te vinden is. 11 september 2024 aangepast door Gitta 1 Quote
redzebra Geplaatst: 11 september 2024 Geplaatst: 11 september 2024 @Rookie Ja die post wel leuke video's recente gaan trouwens over inmaken tomaten , ze gebruikt daarvoor wel pressure canning., voor puur passata is dat evenwel niet echt nodig, maar de hogere temperaturen hebben wel een serieus voordeel bij bereidingen ivm botulisme Zelf weck ik alles van tomaten, klemmen heb je alleen nodig tijdens weckproces, dus je hoeft er maar te hebben voor de potten die je tegelijkertijd weckt. Bij 2dehands zou ik de ringen wel vervangen omdat je de geschiedenis niet kent, die zijn het belangrijkst voor bewaring en kosten op zich nieuw relatief weinig. Ik koop ze online hier Inmaakringen (weckenonline.com) , maar op verschillende plaatsen wel te krijgen. 2 Quote
Gitta Geplaatst: 11 september 2024 Geplaatst: 11 september 2024 Bedankt @redzebra. Ik ga er eens induiken komende tijd. Quote
Mellie Geplaatst: 12 september 2024 Geplaatst: 12 september 2024 2,5 l Rabarberlimonade Schijnt Duits te zijn. Echt super lekker! Net 2 glazen op. Fris. Zingy. Bijna hartig zou ik zeggen. Geen zoete limo lekker met ijsklontjes en bubbelwater 4 Quote
acpronk Geplaatst: 12 september 2024 Geplaatst: 12 september 2024 19 minuten geleden, Mellie zei: Rabarberlimonade Interessant, meteen een recept met rabarber siroop opgezocht. Wordt dan wel voor volgend jaar. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Rookie Geplaatst: 12 september 2024 Geplaatst: 12 september 2024 Wat apart. Dat zal inderdaad voor volgend jaar zijn. Dank voor het delen! 1 Quote
Erny Geplaatst: 12 september 2024 Geplaatst: 12 september 2024 1 uur geleden, Mellie zei: 2,5 l Rabarberlimonade Jaaah... heerlijk!!! 😋 Een buurvrouw had paar jaar gelee pak rabarbersap uit Duitse super mee. En toen ben ik maar eens gaan kijken hoe je dat zelf maakt. Heel simpel en superlekker met inderdaad ijsblokjes en wat water. 😀 En zeer fotogeniek. TOMCHILLO - Hotsauce Omdat vorig jaar de ChiliJam erg goed beviel (had groene versie gemaakt en de potjes gingen best snel op) dacht ik weer zoiets te moeten maken. Dus heb ik gisteren een ovenschaal volgestort met tomatillo's, wat uien, pepers en beetje olijfolie. In de oven gestoken tot ze zacht waren. Daarna ging het in de blender en weer in pan. Suiker (best veel voor mijn doen, scheut azijn, beetje zout erbij. Omdat mijn pepers niet heet genoeg waren nog wat hotness toegevoegd (onder andere chilipaste en eigen poeder). Wat komijn erbij. Beetje laten indikken, proeven... Heb het niet helemaal tot jamconsistentie laten indikken, meer als dikke hotsaus. In potjes gegoten (vooral in kleine potjes). Al weer 1 potje minder want het is lekker op broodje met ei maar ook de gehaktballetjes waren er dol op. 😋 6 Quote
Mellie Geplaatst: 12 september 2024 Geplaatst: 12 september 2024 Oeh Nice @erny! @acpronk De rabarberlimo volgens aanwijzingen van vriendin:Rabarber grof snijden. In water met citroensap opzetten (ik deed citroenzuur) Koken. Zeven. Terug in de pan. Suiker erbij (ik deed iets meer dan 1 kg op 1,5 l sap) en langzaam weer opwarmen. Veel schuim wegscheppen. Dan in schone flessen gieten. Serveren met bubbeltjes water en ijsblokjes. Ik neem weer een glas. Krijg er spontaan zin in! 2 2 Quote
woldistel Geplaatst: 13 september 2024 Geplaatst: 13 september 2024 Drie tray's tomaten diversen. Hup kinderen, dehydrateren maar! 4 Quote
Gitta Geplaatst: 15 september 2024 Geplaatst: 15 september 2024 De gisteren gekregen spekbonen van mijn moeder, samen met de laatste spekbonen van mijn eigen planten geblancheerd en in de vriezer gedaan. 2 Quote
appelvrouw Geplaatst: 16 september 2024 Geplaatst: 16 september 2024 En ik juist UIT de vriezer ( ja die vriezer van laatst) de laatste bramen gehaald. Op een bak zaten wel veel ijskristallen, die bak was dus al half aan t ontdooien geweest. Samen met een appel en een peer lekkere bramen gelam van gemaakt ( dat is geen gelei maar wel de pitten eruit met de passevite) ( @Arja ik ben nog echt happy met die van jou) 7 Potten! 6 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
acpronk Geplaatst: 16 september 2024 Geplaatst: 16 september 2024 Hmm, die 3 lagen stevia blaadjes liggen daar toch al een maandje of 3? En die appel en biet een half jaartje? Zou vast nog wel goed zijn toch? De appel is leerachtig, en de biet wat steviger maar wel buigzaam. Even nog een uurtje drogen, en dan wat anders erin om te drogen. 4 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
appelvrouw Geplaatst: 16 september 2024 Geplaatst: 16 september 2024 Haha druk geweest zeker! Dat heb je met zo’n jong gezinnetje. Idd nog even na drogen..zolang het niet zwart is aan de randen lijkt het me nog prima te doen. Gedroogde biet, heb je er ervaring mee, met het klaarmaken bedoel ik? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
acpronk Geplaatst: 16 september 2024 Geplaatst: 16 september 2024 Zwangerschap in 2022, baby in 2024, nu bezig met de verkoop van het huis en begin 2025 de verhuizing. Maar geen eigen ervaring met gedroogde biet. Had het in een theemengsel gezien, het geeft een rode kleur aan de thee. 3 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
appelvrouw Geplaatst: 16 september 2024 Geplaatst: 16 september 2024 O ja ok vooral als kleurstof. Was het je bedoeling om het fijn te malen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
acpronk Geplaatst: 16 september 2024 Geplaatst: 16 september 2024 Nee, dat niet. Gewoon plakje, lukt dat denk je? In het mengsel zat het erin als blokjes. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
appelvrouw Geplaatst: 16 september 2024 Geplaatst: 16 september 2024 Uitproberen. Maar de kleurstof van biet is sterk. Ik heb bramenprut met pitten die overbleven van de gelam gedroogd voor hetzelfde effect voor thee met braamblad. Ik heb het in kleine brokjes gebroken. Ook nog niet uitgeprobeerd. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 17 september 2024 Geplaatst: 17 september 2024 Nee, dat niet. Gewoon plakje, lukt dat denk je? In het mengsel zat het erin als blokjes.Ja dat lukt prima 1 Quote
Dahli Geplaatst: 17 september 2024 Geplaatst: 17 september 2024 Vandaag heb ik mijn gedroogde pepers tot flakes/poeder gemalen. Het waren jalapeno en chiluacle. Zo’n heerlijke geur! Dit ga ik komend weekend ook met wat Jeanettes doen. Verder 2 schotels met half-gedroogde vijgen klaar, heerlijk!!! De meesten liggen inmiddels in de vriezer. Mijn ervaring met verse vijgen invriezen is dat het dan ontdooid een soort moes wordt waarmee je alleen nog maar jam kan maken. Dat doe ik sowieso wel van de verse. De half gedroogde vijgen zijn heerlijk om als snackje te eten of om een half dagje in een licht suikersiroopje te wellen en dan door de Turkse yoghurt. Of in stukjes door de muesli. Of een beetje opbakken voor bij de confit de canard. Of… of.. Ik ben blij dat er de komende weken nog een behoorlijke oogst te wachten staat! 4 Quote
Mevrouw Groen Geplaatst: 17 september 2024 Geplaatst: 17 september 2024 Probeersel: muismeloentjes op zoetzuur. We @Goldfish zijn benieuwd! Komt nog meer oogst aan! 5 Quote
appelvrouw Geplaatst: 17 september 2024 Geplaatst: 17 september 2024 Dat ziet er leuk uit, hopelijk houden ze ook hun mooie kleur! Heb je ze ook in het zout gehad? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.