Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Wat een werk @appelvrouw

Ik heb vandaag een potje olijven die ik had gehad, ‘ingemaakt’… aanhalingstekens, want ze waren al ingemaakt. Ik heb er smaak aan toegevoegd. Knof, rozemarijn en pepermunt. Staat in de koelkast te trekken. Volgende week even proeven.

Geplaatst:

Dank je Mellie ja veel werk maar voor mij een van de lekkerste dingen die ik kan maken. 
Die olijven ja dat is wel een tip dat deed ik eerder ook wel eens, leuk om te maken en heerlijk om te eten. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Vandaag mijn laatste appels verwerkt tot taartjes!  Ze werden nu echt slechter. 
 Niet ingemaakt,dus, wel een en ander in de vriezer! 😋IMG_3504.thumb.jpeg.3fd4b73532bbb238b5136806ad1e6038.jpeg

Geplaatst:

Dat zijn een boel lekkere taarten!

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Alles wat ik in de diepvries nog aan vruchten had is vandaag jam geworden. Bessenjam en bessen/rabarberjam. De rode bosbessen kwamen uit het bos, de andere bessen en de rabarber zijn uet. 😋

PXL_20250327_155043854.jpg

Geplaatst:

Heerlijk! En allemaal dezelfde jam? Hebben jullie rode bosbessen daar? Kon je daar veel van plukken?

Geplaatst:

Twee soorten jam.

Ik had een kilo rode bosbessen uit het bos hier vlakbij. Er stond nog veel meer. Dit jaar weer plukken, als we er op het juiste moment aan denken. 

Volgens mij lust jij dit wel, ik zal een potje voor je meenemen 😋

Geplaatst:

Ja graag! In Zweden op vakantie kocht ik altijd rode bosbessen jam en hier vroeger soms ook bij IKEA ( maar daar kom ik nooit meer helaas).
Dus je jam is meer dan welkom! 

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Heerlijke jam @Arja

Ik ben weer begonnen met drogen, de eerste kruiden tijm. citroentijm en majoraan. Geen grote hoeveelheden, de planten zijn nog klein maar het seizoen is nog lang.

Verder citroenverbena en lieve vrouwe bedstro. De laatste is hier goed aangeslagen en daar kon ik al een flinke hand van oogsten.

Dat geurt nu door het hele huis!

A87E3DE0-25A9-4D75-887C-B1F59E218428.thumb.jpeg.a2d993c4ad2ebb1ac8c721804b486d57.jpeg

aangepast door appelvrouw

Geplaatst:

Wat is dat toch een mooi plantje @appelvrouw! Hij doet het daar uitstekend in jullie bos zo te zien.

Geplaatst:

De rabarber gisteren eruit gehaald. De stelen die zijn afgebroken gebruikt voor rabarberlimonde. Sinds vorig jaar mijn nieuwe favoriet. We hebben er gisteren al 2 liter van gedronken. Mega lekker. Staat nog in de pan. Was gisteren te moe om het af te maken, maar straks in flessen gieten en dan zien we wel wanneer het op is. Er is vast nog een seizoen lang rabarber te koop als het niet uet kan. Komt goed! Zag trouwens ook al overal vlierbloesem. Ga ik van de week maar maken.

Geplaatst:

Hoe maak je die rabarber limonade Mellie?

Het klinkt goed.

Gek genoeg was er hier in de winkels vorig jaar geen stengel rabarber te koop...

Geplaatst:

@rookie

Rabarber in grote stukken snijden en tot prut koken. Wat citroensap en suiker naar smaak toevoegen. Ik had 3 liter en heb er 1 kg suiker bij gedaan. Dan aanlengen met water of bruiswater en veel ijsklontjes. Wij hebben aan tafel alweer 1 literfles limo opgemaakt. Nog 2 flessen over, maar dat zijn kleine flessen… zucht. Gelukkig hier volop te koop, want uet zit er niet meer in denk ik.

Net 2 potten knoflookpasta gemaakt. Had al een poosje niets meer en heb zo veel knoflook uitgestoken voor de nieuwe kas. Maar toch maar 2 potjes geworden. Het groene goud!

a9b231fa0d5c279b71599d0268183ec0.jpg
81502765692ac61a2b7fa82c520268f3.jpg

Geplaatst:

Maar Mellie….moet je er ook water bij doen? En moet je de rabarber afgieten? Ik neem aan dat niet de prut in de limo gaat? 

Geplaatst:

Ow ja, ‘ik had 3 liter’ is ‘ik had er 3 l water bij gedaan’ 🫣 sorry dat was onduidelijk!
Ik had gekochte en eigen tuin rabarber. Alles door een zeef halen met kaasdoek, want de prut wil je niet. Mijn dochter vindt de prut overigens mega lekker, maar dat drinkt beduidend minder prettig.

Geplaatst:

Dankjewel Mellie.

Dat gaat op mijn lijstje voor de zomer.

Geplaatst:

Echt een aanrader. Denk dat ik dit nog lekkerder dan vlierbloesemsiroop vind.

Geplaatst:

42addf6dc822a3ebe45845dfa9e36623.jpg

Theedoek vol met gedroogde kruiden resulteerde in een driekwart vol potje. Italiaanse kruidenmix gemaakt. Alle kruiden uet. Had ook 3 grassprieten meegedroogd.

De flinke bos lavas stelt gedroogd helemaal niets voor. Een handje. 7152f93fd11738ad2779085b352a8510.jpg

Is gedroogde lavas wat? Iemand die het gebruikt? Zoja: hoe? Ik gebruik het alleen vers en ken het gedroogd verder niet. Heb nu aardig wat in de vriezer liggen. Meer dan ik op jaarbasis gebruik. Wilde ook wat drogen, gewoon omdat het kan. Maar dat handje zet niet echt zoden aan de dijk. Maar als het gedroogd toch niet te hachelen is, bespaar ik me verder de moeite.

Geplaatst:
48 minuten geleden, Mellie zei:

Is gedroogde lavas wat?

Ja, dat is wat. Ik gebruik het vooral in soep en stoverij. Iets met nattigheid waarin het de smaak kan afgeven. De smaak van gedroogde lavas kan behoorlijk sterk zijn, dus je hebt er niet veel van nodig - kwestie van terugdenken: hoeveel zou dit zijn als het vers was. Net vond ik nog een potje gedroogde lavas ui 2021, dekseltje er af en wof - bijna omgeblazen door de geur.

Vroeger heb ik het ook wel ingevroren maar dat vond ik minder lekker dan gedroogd. 

Geplaatst:

@vinky dank je wel! Dan droog ik toch nog wat bij. Kijken wat ik lekkerder vind. Die in de vriezer last ik ook gewoon. Vind het in groentesoep verrukkelijk.

Geplaatst:

67d7e8c435ffd2f1d4da979666d20c5d.jpg

Gisteren met veel pijn en moeite geplukt. Ik zie het overal groeien en kan er dan niet bij. Of een sloot wat er tussen zit. Een hek, of iets anders… in Ik heb gisteren heel veel moeite gedaan om vlierbloesem te plukken op zo veel locaties. Ik had te weinig in het wild en te weinig in eigen tuin. Ik heb een pannetje vol. Mort normaal 24 u later gezeefd worden. Maar dat doe ik nu wel morgen. Was me een dagje wel. Maar de vlierbloesemlimonadesiroop komt er weer aan!

Geplaatst:

Heerlijk!

ik heb wat jam gemaakt van achtergelaten fruit van de fruitschaal op een vakantieadres. Toch 4 potjes blauwe bessen sinaasappel citroen appelgelei😋

Geplaatst:

Ik maak likeur van honingbes. Eindelijk genoeg honingbes. Maar alleen nog een bodempje grappa, helaas. Dus maar een klein potje.

IMG_20250511_122211.jpg

Geplaatst:

7,5 fles geworden. Ruim 7 liter.
43ae89ea7098e6dfe1763b04c83eb92e.jpg

Nog nooit zo weinig gemaakt met zo veel moeite [emoji1787] de zoon heeft meegeholpen. Uit pure verveling. Laat mij maar dan kun jij je kas beplanten. Helaas was dat met morsen en ander onhandigheid nog geen optie. Maar toch. Het begin is er!

Geplaatst:
11 minuten geleden, Mellie zei:

Laat mij maar dan kun jij je kas beplanten. Helaas was dat met morsen en ander onhandigheid nog geen optie. Maar toch. Het begin is er!

Superlief toch!? Hoe maak je die vlierbessenbloesem-limo eigenlijk Mellie? Het stikt hier her en der van de vlieren. Lijkt me leuk om te maken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic