Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)

Featured Replies

Geplaatst:

Ja ik feite hoef ik ze niet fijn te maken als ik likeur maak denk ik, later gewoon zeven en de druiven eruit halen.

Geplaatst:

Dank van de link @Dahli 🙏🏻

Ik vond gister ook heeeeel veel likeur recepten op www.zelfmaakrecepten.nl en dan onder dranken en dan likeur….😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🎃🌱

Geplaatst:

Een kleine 3 weken verder en het druivenmengsel komt prachtig op kleur. Je ziet dat kleur langzaam wordt onttrokken aan de druiven, sommige zijn al een stuk lichter. Nogmaals dank voor de tip m.b.t. de kruidnagels @appelvrouw ! Ik heb zojuist geproefd en ze konden eruit. Het was anders inderdaad veel te overheersend geworden. Gelukkig wist ik nog hoeveel stuks er in gingen. Wat een gepruts om ze eruit te krijgen, gelukkig lagen ze op de bodem 😃. Kaneelstok blijft er nog lekker in.

IMG_8481.jpeg

Geplaatst:

@Vrouwholle Wat een leuke site van het linkje hierboven! Dank je. De materie wordt goed uitgelegd én leuke likeurrecepten.

Geplaatst:

Ben nu ook nog bezig met het maken van een potje met kappertjes voor een vriendin.

Ik heb haar verteld dat deze veel lekkerder zijn dan kappertjes uit de winkel. 🌱😉🌱

Ik zet ze idd ook een nachtje in het zout . Ikspoel ze af en doe ze dan in een potje met kruidenazijn van Tromp en Rueb. Dan doe ik er witte peperbolletjes bij en op het einde bv rozemarijn.

11 dagen geleden de appeltjes die ik bij een boer mee mocht nemen in een grote pot gedaan met water suiker en kardemonzaden en kaneel. Ik moet "elke dag" roeren en nu zondag zou de kombucha klaar moeten zijn.

Het bubbeld lekker en ik vind het nu al lekker maar suiker is nog niet helemaal gefermenteerd.

Iemand nog een goed recept daarvoor?

Noten geraapt bij de boer.

Noten gekraakt

Noten geweekt en schilletje eraf.

Noten even drogen in de oven. ( licht geroosterd)

Noten malen en nu heb ik potjes met walnotenpasta. Hup de vriezer in.

Heel arbeids intensief maar voor de tv goed te doen.

Zo ook kastanjesoepen aan het maken. Kleinkind vond het lekker. Hij blij, ik blij

🌱😊🌱

aangepast door peulenschil

Geplaatst:

Gaat bij jullie ook alles drijven in de likeur?

De gasvorming bij de druiven is gelukkig gestopt.

20251002_152324.jpg

Vandaag 3 flessen wodka gekocht, van 40% ipv de jenever van 35%. Kan ik binnenkort weer wat extra maken.

Geplaatst:
36 minuten geleden, acpronk zei:

Gaat bij jullie ook alles drijven in de likeur?

Een paar zoals je op de foto hierboven ziet, net als bij jou eigenlijk. Dat was wel net nadat ik had zitten rommelen om de kruidnagels van de bodem te verwijderen. Maar dat geeft toch niet zolang ze onder blijven?

Geplaatst:
Op 28-9-2025 om 10:24, appelvrouw zei:

Krijgen we ook een smaaktest van de drie verschillende bereidingen?

Zoals beloofd. Vandaag waren de venkelzaad-kappertjes aan de beurt. Die staan al een aantal weken. Voor het referentiekader: gegeten bij een borrelplank met onder meer onderstaand potje uit Frankrijk. Normaal zou ik hier cornichons bij hebben gegeten, maar die hadden we niet, dus deze variant ipv de augurkjes erbij. Onze conclusie: de venkelkappertjes zijn werkelijk goddelijk. Zeker in deze combinatie. Tweede conclusie: de wintervoorraad is toch nog niet compleet, ik ben al zaden aan het sparen voor een grote pot venkel-kappertjes. Echt een aanrader!

IMG_8486.jpeg

Geplaatst:

@Dahli huh?! Vebkelzaadkappertjes???? Kan ik dat ook met gekocht zaad maken of moeten ze nog zacht zijn? Ik ben zo nieuwsgierig naar de smaak ervan… heel apart.

Geplaatst:
8 uren geleden, Dahli zei:

de venkelkappertjes zijn werkelijk goddelijk

Wil je het recept met ons delen? Mega benieuwd!

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Mega lekkere mango’s gekocht en daar heb ik alvast voor de chilisaus mango jam van gemaakt. Ik ga 1 potje zelf eten. Rest gaat door de chilisaus. zo lekker geworden. Ik was de pitten aan het afknagen en dat was al zoooo geurig! Baal dat ik niet meer heb gekocht. Maar ja. Die centjes gaan ook niet oneindig mee helaas.

IMG_2280.jpeg

Geplaatst:

Mmm lijkt me heerlijk!

Ik heb een lading gekregen peppadews en van die kleine gele biquiño druppeltjes ingemaakt. Geurt ook goed👍

C0459C02-A939-47F9-A87D-BC3CD399FD76.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
8 uren geleden, Mellie zei:

Kan ik dat ook met gekocht zaad maken of moeten ze nog zacht zijn?

De gedroogde zaden zijn te hard. Ik pluk steeds de onrijpe groene zaden en die maak ik in. Die zijn knapperig, ook na het zouten behouden ze een bite.

5 uren geleden, Tanja65 zei:

Wil je het recept met ons delen?

Het is echt heel makkelijk. Neemt alleen wat tijd. Zaden plukken, goed wassen, afdrogen in keukenpapier en dan 20 tot 24 uur in een potje met puur zout zetten, zodat ze onder staan. Volgende dag goed afspoelen en goed uit laten lekken. Potje met lekkere azijn maken, ik had appelazijn. In het (kleine) potje 1 theelepel suiker toegevoegd. Op laten lossen. En een aantal gedroogde venkelzaadjes. OI-kers-zaden erbij en een aantal weken wachten. Klaar.

Geplaatst:

@Dahli weer venkel zaaien, dat is duidelijk! Lijkt me echt superlekker. Mijn onrijpe vijgencompote is overigens nu ook heel erg lekker.

Ik ben tomatensaus aan het maken. Weinig… kilo of 5 aan tomaat. Heb de uien met een scheut balsamicoazijn gebakken en dat smaakt me toch lekker! Echt zin om een kommetje als soep te eten.

IMG_2423.jpeg

Geplaatst:

Mijn kweepeermoes op brandewijn gezeefd…Van de literfles ongv 750ml likeur 😋

De moes uitgespreid over silicone vel en ondervind de AGA ongv 90 gr , 4 uur.

Weer heerlijke membrillo maar nu met “tic” ..te lekker gewoon!!! 😋😋😋

Voor herhaling vatbaar igv…😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🎃🌱

IMG_5935.jpeg

IMG_5936.jpeg

IMG_5937.jpeg

In een “ kersterig” blikje met laagjes bakpapier ertussen gestapeld tot kerst! 😋

Geplaatst:

Ohhhh Vrouwholle ziet er mooi uit zeg je carne de membrillo.

Ik kook hem steeds een stukje. Maar ga het nu maar in de oven leggen voor het laatste stukje. Nog niet helemaal af dus.

Ik maakte wel al 4 potje gelei en 4 potjes kweepeer, appel, sinaasappel (van Diana haar website). De gelei is heel lekker geworden. Het recept van Diana is best moesachtig geworden, veel meer dan op haar foto's misschien omdat ik het wat langer liet koken, want het werd niet zo'n mooi kleurtje.

IMG_3473.JPEG

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Zooo lekker bezig allemaal!

Geplaatst:

Nog 4 potjes druivengelei en in de over lift de carne de membrillo te drogen, samen met de gekonfijte sinaasappelschilletjes. Dus daar nog geen foto van.

Het is zo'n prachtig kleurtje:

IMG_3486.JPEG

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Ja, dat kleurtje van die kweepeergelei blijft elke keer weer verrassend!

Hier tijmsiroop gemaakt! Goed bij keelpijn en verkoudheid . 😊😉

IMG_9664.jpeg

Geplaatst:

Wat een goed idee @jootje ! Waar heb jij die prachtige flesjes vandaan als ik vragen mag? Mooi met dat opliggende glas! Die lijken me ook superhandig qua formaat voor hotsauce bijvoorbeeld.

Geplaatst:

De flesjes heb ik ooit gebietst bij een restaurant! 😱 Zijn flesjes van Schulp, waar een vruchtensapje in heeft gezeten.

Geplaatst:
1 uur geleden, jootje zei:

De flesjes heb ik ooit gebietst bij een restaurant

😂

Ze worden her en der aangeboden zie ik voor een redelijke prijs! Niet ver hier vandaan. Dank voor de tip!

Geplaatst:

Deze doce de gila (jam van vijgenbladpompoen) had ik een paar dagen geleden gemaakt. Ze was ondanks wat schoonheidsfoutjes tijdens het bereiden best goed gelukt; prachtige engelenhaartjes inderdaad. Maar ik vond de smaak zeer matig - erg flauw. Misschien omdat ik metalen lepels en pan had gebruikt, wat de smaak schijnt aan te tasten, ik weet niet. Hoe dan ook, in plaats van de jam opnieuw te koken en deze nog met wat suiker en kruiden op te pimpen, heb ik besloten eea in zijn geheel toe te voegen aan de chutney die ik toch al wilde maken van de laatste tomaatjes (waarvan de helft nog erg groen). Het ruikt (en smaakt) nu al erg lekker. Nog anderhalf uur pruttelen. En dan zou het minimaal een maand moeten staan. Ik denk dat dat laatste niet gaat lukken.

IMG_4002.jpeg

IMG_4004.jpeg

Ps ik ga met een van de volgende pompoenen nog een poging doen om een lekkere doce de gila te maken. Wordt vervolgd. Weet iemand of dat zo flauw hóórt te smaken?

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.