appelvrouw Posted June 24, 2015 Share Posted June 24, 2015 Er is een topic Rumtpf en daar begonnen we ook over andere drankjes, fruit op andere alcoholische drank dan rum. Eigenlijk hoort mijn vorig jaar gemaakte "Vieux Garçons" ( Rumtopf maar dan met eau de vie) ook hier. Dat was een enorm succes, hiet thuis en bij de Fransen. Na het leeghalen van mijn drankkast kwam ik veel ongebruikte en halve flessen drank tegen die ooit zijn meegenomen door logees. Liters en liters Pastis ( tja wij drinken altijd eau de vie ..of wijn), wat flessen ouzo en een halve fles cognac van zeer twijfelachtige kwaliteit. Deze dranken zal ik niet zo snel voor de tindtuur gebruiken, het is leuk er mee te experimenteren samen met fruit. Het eerste waar ik aan dacht was aardbeien op de ouzo..misschien wordt de ouzo er lekkerder van... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig gestoord Posted June 24, 2015 Share Posted June 24, 2015 Dan hier ook maar, Fles goedkope vodka van 0.7l, 150/200gr suiker aan toevoegen plus per soort de geraspte schillen van 10 citroenen of 8 sinasappels. Minimaal 6 weken laten staan, 2x zeven door een koffiefilter en dan koel wegzetten. Smaak is het best na nog een maand wachten. Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 24, 2015 Author Share Posted June 24, 2015 Dat lijkt me heerlijk..vooral met sinaasappel..mm in de winter. Ik heb nog even op Supertoinette gekeken wat de Fransen over fruit op alcohol bewaren alcohol schrijven..hieronder het vertaalde stukje: De gebruikte vruchten moeten gezond en niet helemaal rijp zijn.De hoeveelheid suiker te nemen zijn verschillend voor verschillende recepten. Je neemt een gemiddelde van 250 gram suiker per liter alcohol . Soms kan je de suiker helemaal weglaten.Gebruik bij voorkeur een vrucht alcohol van ten minste 45 ° CGemiddeld rekening 1 liter alcohol per kilogram fruit.Kies potten of flessen met uiterst hermetische afdichtingen.Alle vruchten geconserveerd in alcohol worden bewaard zonder deadline. Slechts het alcoholgehalte daalt over de jaren en vooral tijdens de eerste jaren.Een periode van twee jaar lijkt een goede smaak garantie te geven. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted June 24, 2015 Share Posted June 24, 2015 (edited) Ik ben de afgelopen dagen in Polen geweest op uitnodiging van een Poolse vriend genaamd Maciej, die aldaar jaarlijks een Mercedes oldtimer meeting organiseerd.Zaterdags is er altijd een groot feest en diverse gasten nemen dan een Eigen gebrouwd drankje genaamd Citronovka mee.Maciej heeft me terplekke geleerd hoe de Citronovka gemaakt wordt.Je neemt 2 1/2 liter wat zijn noemen "spiritus" (iets van 90% alcohol), voegt daar 24 gehalveerde citroenen aan toe en een paar limoenen.Vervolgens laat je het geheel twee dagen lang lekker intrekken.Na die twee dagen vis je de halve citroenen en limoenen uit de alcohol en pers ze in een cirtuspers; Na het uitpersen doe je het vocht weer terug bij de alcohol, je hoort dan ongeveer het dubbele aan inhoud te krijgen (van 2 1/2 naar 5 liter).Voeg daarna een mok suiker per 2 liter toe, oftewel in ons geval was dat 2 1/2 mok.Roer vervolgens goed door, laat het geheel een dag staan en schenk het over in flessen. Op zo'n feest wordt dat dan als een shot gedronken, maar je kan het natuurlijk ook lekker nippen. Ik heb bij iemand anders daar nog likeurtjes mogen proeven gemaakt van Eigen fruit en dat ging ongeveer hetzelfde in werking alleen werd er dan vodka gebruikt.Vooraf werd het fruit dan ingekookt, later aan de wodka toegevoegd, een paar weken op een donkere plek gezet en uiteindelijk gezeefd.Ik heb likeuren geproefd van zoete kersen, zoet-zure kersen en abrikozen.De eerste en laatste was heel erg zoet, de middelste verraste me eigenlijk wel, want die vond ik het lekkerste. Edited June 25, 2015 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 25, 2015 Author Share Posted June 25, 2015 Het klopt wel dat zure kersen de beste smaak hebben..in de clafoutis, als jam en op de eau de vie. Jouw drankje Frans kenne wij hier ook. Maar omdat de NOFRansen geen citroenbomen hebben kopen ze een fles pulco ) dat is een liter pure citroensap, en maken dan verder het aperitief met suiker en wat spuitwater erdoor, zodat het een licht tinteltje heeft. Zojuist bij de LIdl 8 bio citroenen op de kop getikt..ik twijfel enorm welke van de beide voorgaande recepten ik ga maken. PG, geraspte schil, is dat heel fijn geraspt? Of kan het ook met de dunschiller? Jammer aan jouw recept is dat er dan zoveel citroensap overblijft... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig gestoord Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Ik rasp het met een zester en voeg dat aan de vodka toe. De citroenen pers ik uit en maak of ranja ermee of vries het in een ijstray in. Maar ook het sap gewoon in de koelkast in een afgesloten fles, max een week! In de zomer lekker met isblokes in een glas water Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Ik zag een klein foutje in mijn uitleg en heb dat even verbeterd; er moest 2 1/2 mok staan i.p.v. 2 1/2 liter. Indien je genoeg drank hebt dan kan je wellicht beide recepten proberen.Persoonlijk denk ik wanneer Pastis als basis gebruikt, dat citroensap de Anijs smaak meer wegdrukt als alleen de schillen. Soms wordt er ook wel honing bij de Citonovka gedaan om de smaak wat te verzachten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted June 25, 2015 Share Posted June 25, 2015 Ik wilde de smaak van de annanas-aardbeien (fragenaria ananassa) "vangen" in likeur. De aardbeien zelf zijn maar heel beperkt houdbaar en daarom zie je ze ook niet in n winkel. De smaak is wel apart dus vandaar dit experiment. Het resultaat moeten we nog ff afwachten....wordt vervolgd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 26, 2015 Author Share Posted June 26, 2015 Ja lekker Gé!Ik heb vrijwel hetzelfde gedaan vanmorgen, Frau Mieze aardbeien op ouzo gezet... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted June 26, 2015 Share Posted June 26, 2015 Ik doe er geen suiker bij.....vooralsnog....maar dat kán wel.....smaken verschillen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 26, 2015 Author Share Posted June 26, 2015 Ik ook nog niet..eerst proeven . Met de citroenen nog niets gedaan..te druk in de tuin ook. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 3, 2015 Author Share Posted July 3, 2015 Na het uitpersen doe je het vocht weer terug bij de alcohol, je hoort dan ongeveer het dubbele aan inhoud te krijgen (van 2 1/2 naar 5 liter).Voeg daarna een mok suiker per 2 liter toe, oftewel in ons geval was dat 2 1/2 mok.Roer vervolgens goed door, laat het geheel een dag staan en schenk het over in flessen. Frans ik heb 5 grote citroenen op 70 cl eau de vie gehad voor twee dagen. Nu die mok suiker..kan je dat even voor mij wegen? Ik heb zoveel maten mokken en heb geen zin in teveel suiker...Bij mij is trouwens de hoeveelheid vocht niet verdubbeld,,alhoewel deze bio-citroenen wel sappig waren. Ik heb dus nu een liter drank Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Wij gebruiken nauwelijks suiker en er is niet genoeg in huis om een halve mok te vullen. Ik heb wel voor je een mok van een gelijke grootte nagemeten en die is 7 cm in diameter en 8 cm hoog.Per liter mengsel hebben wij in Polen dan een halve mok suiker toegevoegd.Ik zou gewoon met wat minder suiker beginnen, in ons geval moesten we zowel de sterke alcohol (96%) en citroen smaak compenseren.In jouw geval werk je met een wat lager alcohol percentage, dus wellicht is er dan wat minder suiker nodig.Gelijk na het maken proefde die van ons trouwens zoeter, als een dag later.Ook iets waar je dus rekening mee moet houden. Naar ik aanneem heb je 700 cc i.p.v. 70 cc eau de vie gebruikt, anders wordt het nogal lastig om een liter te krijgen.Wij haalden uit 24 citroenen en 5 limoenen iets van 2.3 liter vocht en hebben 200 cc water toegevoegd om een totaal van 5 liter te krijgen.Normaal gesproken hadden wij dus eigenlijk iets meer citroenen moeten gebruiken. De eerste liter van de twee die ik mee heb gekregen is nu al bijna leeg. Buiten drinken als een shot, ben ik er ook inmiddels achter dat het nu 's avonds met dat warme weer ook heerlijk is om wat ijsklontjes in een glas te doen, een scheut citronovka erover heen gieten en aanvullen met cola (of een andere frisdrank als je geen cola lust).Het geeft dat zomerse tintje, van wat je normaal hebt bij een drankje met een schijfje citroen, heerlijk gewoon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 3, 2015 Author Share Posted July 3, 2015 OK dank je wel. Nee echt 70 cl ( niet cc). Ik ga het eens met de helft van de suiker proberen... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted July 3, 2015 Share Posted July 3, 2015 Ik zat inderdaad in de war met cc.Ben benieuwd naar je eindresultaat en wat je ervan vind. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted August 1, 2015 Share Posted August 1, 2015 Hoe is het resultaat geworden? Ik ben vandaag gestart met mijn eerste citronovka op Hollandse bodem.Zojuist heb ik 10 biologische citroenen gehalveerd + 4 limoentjes en deze op 1 liter 96% alcohol gezet.Ik wilde het eens proberen met een licht bittertje en heb het sap van een grapefruit erbij gedaan.Durfde het niet aan om hem ook in zijn geheel op alcohol te zetten, want hij was uit de supermarkt en je weet nooit wat zich op en in de schil bevind (bespoten). Wel apart; in één citroen zaten twee zaden die aan het ontkiemen waren.Één zat er precies op de snijrand (dus die was gelijk om zeep), de ander was nog te redden en heb ik in een potje met aarde gezet.Aan één kant van de citroen was het vruchtvlees aan het "krimpen", dus heb hem verder niet gebruikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 1, 2015 Author Share Posted August 1, 2015 Het is prima gelukt. Nu je me er aan herinnert..ik ga gelijk een glaasje inschenken Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted August 1, 2015 Share Posted August 1, 2015 Santé, Na zdrowie, proost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 1, 2015 Author Share Posted August 1, 2015 a la votre Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans D Posted August 2, 2015 Share Posted August 2, 2015 En ook op de uwe. (vandaag afgemaakt, zojuist de eerste genomen) - Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted August 8, 2015 Share Posted August 8, 2015 Bijna net zoiets als limoncello .Ik heb alleen de limoenschillen gedaan,op 55% alcohol,en wel suiker erbij gedaan. Daarna een week of 6 gestaan.Ik vind de kleur niet echt uitnodigend(zal morgen ff een daglicht foto neerzetten).Ook staat er nu een meloen in alcohol (55%) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xxxmirjamxxx Posted August 19, 2015 Share Posted August 19, 2015 Geïnspireerd door dit forum, mijn recente vakantie in Luxemburg (voor de goedkope drank;) en een vader die veel lekkers maakt met alcohol wilde ik het ook maar eens gaan proberen:) Mijn eerste idee was (na het lezen van het rumtopf topic en het vinden van zo'n ding in ons 2ehands winkeltje) om een rumtopf te vullen, nou is de mijne nogal groot (zeker 5liter denk ik) of is dat een normale grote? Dus heb ik toch gekozen voor een 2liter weckpot. Helaas heb ik wel fruit van de markt moeten halen ipv uit de tuin. Ik heb er witte rum in gedaan en rietsuiker stroop. Ook heb ik er 1 kaneelstokje en 1 steranijs in gedaan. Verder heb ik 3 potjes geëxperimenteerd (als iemand op of aanmerkingen heeft hoor ik het graag:)1 pot met blauwe bessen, 1/4e kaneelstok wat rietsuikerstroop en alcohol pour fruit 40%1 pot met aalbessen aardbeien 1/2e vanille 'stokje' rietsuiker stroop en half rum, half alcohol pour fruits1 pot met 3 geperste citroenen, 1 schil van een citroen (met zo min mogelijk wit) rietsuikerstroop en rum (dit een beetje geïnspireerd op jullie verhalen hier boven) Ik ben heel benieuwd, ik vraag me ook af of ik niet te veel/weinig kaneel gebruik, heeft iemand daar ervaring mee? Verder hoop ik ook dat mijn percentage alcohol boven de 20% blijft met al dat fruit. En nog n laatste kleine opmerking, ik kan pas na eind november vertellen of ik het lekker vind geworden ivm mijn zwangerschap:) maar voor een ongeduldig íemand als mij is dat juist wel goed nu misschien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted August 20, 2015 Share Posted August 20, 2015 De meloen op alcohol kan ik jullie aanbevelen,die wordt me toch lekker!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted August 21, 2015 Share Posted August 21, 2015 Welke alcohol raad je daarvoor aan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted August 25, 2015 Share Posted August 25, 2015 Nou,ik heb de mijne gemaakt met mn eigen alcohol,maar denk dat het met de goedkope weiskorn uit Duitsland ook wel lukt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts