Piroska Geplaatst: 9 november 2013 Geplaatst: 9 november 2013 Vandaag hebben we weer een deel van onze peren die al enige tijd stonden te gisten gestookt tot palinka: cheers! Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
RobO Geplaatst: 10 november 2013 Geplaatst: 10 november 2013 saffraan gedroogd, wel 0,05 gram denk ik zo(weegschaal barstte in lachen uit toen ik ze erop legde) Quote
geedee Geplaatst: 10 november 2013 Geplaatst: 10 november 2013 Zal ik die noteren in het GMRT?? Quote
RobO Geplaatst: 12 november 2013 Geplaatst: 12 november 2013 neu, beutje sneu teug? (ja sorry hoor, echtgenote heeft net aangekondigd dat ze ergens in februari een schaatstocht in Zweden gaat rijden, we eufenen weut euf, jeuk eun je eurlul en zeu...) OT: pot soja bonen ter kiem gezet, ben benieuwd ?! Quote
Dahlia Geplaatst: 15 november 2013 Geplaatst: 15 november 2013 Rucolapesto van onze eigen rucola! In plaats van pijnboompitten heb ik geroosterde hazelnoten gebruikt die we geraapt hadden een tijdje geleden. Wat is dat lekker zeg, die hazelnoten.. volgend jaar gaan we er meer rapen De rucola hadden we dit jaar voor het eerst en is ook zeker voor herhaling vatbaar. Volgens mij gezaaid van zaadjes die we op de Moestuinforumdag kregen, dus iemand: bedankt! Quote
geedee Geplaatst: 15 november 2013 Geplaatst: 15 november 2013 Frambozensambal....1x normaal en 1x hot....óók nog lekker ook nog (eigenlijk niet verwacht ) Quote
Cupcakeje Geplaatst: 16 november 2013 Geplaatst: 16 november 2013 [list=] heb je daar een foto van? ben daar wel erg benieuwd naar Quote
geedee Geplaatst: 16 november 2013 Geplaatst: 16 november 2013 Dat heb ik van http://foodcrazy.nl/zeeuwse-sambal/ en zo ziet ie eruit: Quote
Eveline68 Geplaatst: 16 november 2013 Geplaatst: 16 november 2013 Net alles klaar gezet voor morgen, om dan lekker vroeg te beginnen met de aardbei jam en de limonchello verder af te maken. Met de pruimen likeur gaat ook alles nog goed. Nog wat stoofperen inmaken en de laatste appels verwerken tot compote. Quote
RobO Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 startklaar voor een zuurdesembroodje...rijzen gaat maar matig want het is hier in huis 18 graden en om nou de kamer 12 uur lang op te stoken tot 25 is ook weer zo wat... Quote
appelvrouw Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 Ik ben ook weer bezig met zuurdesem! Bak jij van spelt of tarwe? Ik probeer alleen spelt en rogge..dat wil ook lastig rijzen.Een houtkachel is wal handig, die kan je een tijdje lekker heet houden..ook goed voor de oude botten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 (aangepast) bio-bloem 140 g en volkoren tarwe 375 gstarter 85 g, theelepeltje zout, 375 g warm watereventueel noten en vijgen staat op een waakvlamgaskachel, nu 12 uur, blupt een beetje maar ga straks toch bakken edit: broodje is klaar ! 17 november 2013 aangepast door Gast Quote
Eveline68 Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 Pfff ik krijg de starter niet op gang en volg echt de instructies op heb allerlei soorten bloem etc al uit geprobeerd maar in het begin ga het goed maar haal die 7 dagen niet, kan ik het al na 4 dagen ook gebruiken en dan bedoel ik de starter, na de eerste dag is het namelijk twee keer zo hoog, maar zodra ik bij ga voegen word het minder en weet niet echt wat ik dan fout doet. Quote
RobO Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 tsja die starter, als ie in het begin 2x zo hoog wordt heb je nog niet de goede bacteriën erin; onze starter was pas lekker op gang na een week of 4 en we maakten hem zo: starter25 g bio bloem 25 g volkorentarwe en 50 g water en een rodekoolblad met het witte waas er nog op in een weckpot met klemdeksel dat we open laten op een kiertje (op het rodekoolblad zitten de goeie bacteriën) op onze waakvlamkachel bij ongeveer 24 graden elke 12 tot 24 uur 25 g biobloem en 25 g lauw water erbij roeren; wij zetten hem weer op de waakvlamkachel op ongeveer 24 graden, na een paar dagen komen er kleine bubbels en gaat ie een beetje omhoog na de toevoeging van meel, daarna zakt ie weer wat in; als er een laagje lichtbruine vloeistof op komt of als hij naar aceton gaat ruiken moet er weer meel/water bij. na een week gaat hij in de koelkast en geven we hem per week nog maar 25 g biomeel en 25 g water bakken:voordat we bakken halen we hem er een dag uit en geven elke 12 uur 25 g meel en 25 g water; dit hebben we zojuist gebakken in een gewoon pannetje: complete handleiding Deeg; 1 cup volkorentarwemeel (=plm. 140 gram)2 ½ cup tarwebloem (=plm. 350 gram)1 ½ theelepel zout (de officiele amerikaanse theelepel is best groot) ¼ (recept) tot 1/3(ik) cup starter (60 tot 85 ml.) 1 ½ cup warm water (= plm 375 ml) Droge ingrediënten mengen. De natte toevoegen en mengen. Je hebt dan een vrij nat deeg, consistentie van cakebeslag. Zet weg onder plastic, en laat 12 tot 18 uur rijzen, !2 uur op 20 graden is meestal genoeg anders zakt de boel in tot een natte kledder omdat de gluten kapot gaan. Even roeren of als het wat dikker is licht samendrukken en ik leg het dan in bakpapier in een (voorlopige) vorm: een mengkom; 1 uur laten rusten en weer een beetje rijzen. Bestrooien met mais of roggemeel en inknippen. Verwarm de oven met de lege pan erin tot 260 graden. Bij 260 graden , pan uitnemen, vullen met brooddeeg in bakpapier uit de voorlopige vorm, deksel erop en terug in de oven plaatsen , 30 minuten bakken, deksel verwijderen, temperatuur terug naar 230 graden en nog 15 tot 20 minuten bruinbakken. Uitnemen en afkoelen en opeten. Kerntemperatuur moet boven 97 graden zijn (geweest). Dat meten we op met een vlees/frituurthermometer. Quote
Eveline68 Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 Aaaah dan ben ik te snel geweest met weg gooien al sik het zo hoor, dacht dat dat laagje aan gaf dat het niet meer goed was Mmm ga zo gelijk weer het begin maken, dan zet ik het een plank boven een van de terrariums, daar zet ik ook het deeg neer als ik pizza of brood wil bakken. Mooie temp hang daar en altijd gelijk geen geschommel. Quote
RobO Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 ja, de kenners zeggen dat je zo'n zuurdesem pas weg moet te gooien als ie zelfstandig uit de pot klimt en je aanvalt Quote
Eveline68 Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 aardbei jam zit in de potten en bijna afgekoeld, de limoncello nog even laten trekken dan zeven en in de flessen, dan eerst alles even glad trekken en dan zal ik een zuurdesem starter maar weer eens opstarten. Dan liggen er hier nog appeltjes uit de tuin en stoofperen die ook in een potje willen Quote
RobO Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 ik kan hem voor je drogen en opsturen als je wilt Quote
RobO Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 ja hoor, uitsmeren op een plaat, in de droogmasjien Quote
Eveline68 Geplaatst: 17 november 2013 Geplaatst: 17 november 2013 Ok dan, heb hier nu een nieuwe starter staan luk het niet stuur ik een je een pbtje. Quote
RobO Geplaatst: 26 november 2013 Geplaatst: 26 november 2013 3,5 kg verse zalm (aanbiedinkje van de Macro )4 kg aardappel-pastinakenpuree (aanbiedinkje van de RobO ) (dat zit zo:broertje echtgenote houdt de folder van de Macro in de gaten, daar staat dus: 1 hele zalm a 6.5 euro/kg gefileerd voor u! Nou mooi niet, foutje in de folder zegt de Macro....en wie wordt daar de dupe van zegt het broertje van mijn echtgenote?...nou, u dus...zegt de Macro. (...en denkt: u koopt de aanbieding toch wel...)...klopt dus wel denk ik dan, en fileer de hele zalm en stop de reststukjes in een bouillonnetje... )) (dat zit zo 2: veel aardappeltjes lopen al uit in de RobO's trapkast, en er zijn ook best wel heul veul pastinaken...dus een pan puree gemaakt en ingevrozen; 50% frieslanders. 50% pastinaken, roomboter, bouillon, nootmuskaat. kruidnagel, P&Z, schepje sambal djeroek , ja dat is iets meer dan 100% idd... ) (note to self: kweek nou eens wat minder van al dat lekkers... ) Quote
Bubbels Geplaatst: 26 november 2013 Geplaatst: 26 november 2013 Zojuist Pumpkin Bread (oftewel, pompoenbrood, hoewel ie er meer uit ziet als een cake) gemaakt. Ruikt heerlijk hier. Hoop dat ie ook zo smaakt. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.