speets Geplaatst: 31 augustus 2017 Geplaatst: 31 augustus 2017 Mooie zwavelzwam gevonden, gedroogd en geblenderd: poeder voor in de soep enzo Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Mellie Geplaatst: 31 augustus 2017 Geplaatst: 31 augustus 2017 O wat slim Speets! Dat ga ik ook doen. Al is dat dan helaas niet met een gevonden maar gekochte zwam, maar ach. Quote
Erny Geplaatst: 31 augustus 2017 Geplaatst: 31 augustus 2017 Oja... het is er weer tijd voor, zal ook eens langs mijn oogstplek rijden. Eergister van de valappels anderhalve liter appelsap gemaakt met de sappan van Appelvrouw. Vandaag weer drie emmertjes bramen in potjes. Quote
Wortel Geplaatst: 31 augustus 2017 Geplaatst: 31 augustus 2017 Gisteren 3 kg tomaten en 1 courgette tot pastasaus en 1 kg sperciebonen ingevroren. Quote
Mellie Geplaatst: 31 augustus 2017 Geplaatst: 31 augustus 2017 Tomatensaus gemaakt van de tomaten die er nog zijn. Vroegtijdig geplukt wegens die stomme pytho en binnen nagerijpt. Smaakt toch minder zoet, maar ach. We doen het er maar mee. Heb dat trouwens ook met de yellow pear gedaan. Die doet het nl wél heel goed en te veel om op te eten de afgelopen dagen. Een mens kan niet oneindig tomaten blijven eten. Een gele tomatensaus is toch apart. Wel heel zoet, maar mijn hoofd denkt 'wat is dat voor iets geels, tomaten zijn rood!' Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 31 augustus 2017 Geplaatst: 31 augustus 2017 Paar potje pruimen geweckt. Quote
RobO Geplaatst: 31 augustus 2017 Geplaatst: 31 augustus 2017 Rundvlees met anijs was een nieuwe voor me. we maakten deze met wat trassi om te bakken en veel meer anijs en ketjap6 bakjes voor bij de rijsttafel, scheelt weer voorbereiding; doen we ook met de sateh en pindasaus, gehaktballetjes in roedjak saus, eerste stoofperen gemaakt, winterriet, ouderwets lekker! Quote
Mellie Geplaatst: 2 september 2017 Geplaatst: 2 september 2017 Druivensap en druiven appelsap (met gekochte appels helaas) Quote
speets Geplaatst: 2 september 2017 Geplaatst: 2 september 2017 Drie enorme weidechampignons gevonden, gedroogd en geblenderd.Van de 400 gram bleef 40 gram over. Toch een potje vol. En dat rúikt lekker... Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Mellie Geplaatst: 2 september 2017 Geplaatst: 2 september 2017 Oooo Speets ik kan het bijna ruiken! Heerlijk vind ik dat! Eindelijk klaar met de druivenchutney. Dit recept gevonden hier op het forum. Bedankt voor het delen! Ruikt geweldig, smaakt ook zo. 1272 Gr aan druifjes losgepeuterd. Het ontvellen heb ik maar laten zitten na een kwartier peuteren. Kleine druifjes, wel lekker! http://www.smulweb.nl/recepten/1251817/Druivenchutney-met-sjalotjes Quote
Wortel Geplaatst: 2 september 2017 Geplaatst: 2 september 2017 Lekker he Mellie. Ik heb de druiven door een zeef gedaan omdat ik geen pitloze had. Quote
Mellie Geplaatst: 2 september 2017 Geplaatst: 2 september 2017 O wortel had jij het recept gedeeld, dank! Wist het niet meer. Wij hebben ook geen pitloze. In zon klein druifje gewoon 4 pitjes... heb het niet gezeefd. Vrees dat ik er nog wel spijt van ga krijgen.... maar smaakte echt heerlijk. Mega zin in stoofvlees nu! Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 4 september 2017 Geplaatst: 4 september 2017 Witte druiven gelei 9 potten. Quote
Mellie Geplaatst: 7 september 2017 Geplaatst: 7 september 2017 Ik heb gisteren met het laatste restje druiven een saus gemaakt. Ik heb maar wat geprobeerd want het was of weggooien omdat de druiven niet meer lekker zouden zijn of verprutsen met een eigen bedacht recept. Resultaat mocht er echt zijn. Druiven met 5-spice poeder, gemberpoeder, steranijs, kaneelstokje, kardemom en paar scheppen suiker op het vuur gezet met een klein scheutje water. Alles laten kapotkoken. Toen gezeefd en in een potje gedaan. Gaat heerlijk smaken met een lamshaasje of hele kip uit de oven. Echt nu al zoooon zin in! Denk dat port erin ook geweldig zal zijn, maar dat hebben we niet meer in huis *mental note, vergeet de port niet* Quote
Charly Geplaatst: 7 september 2017 Geplaatst: 7 september 2017 Deze drie beauty's waren schoon aan de haak 4 kg. Mijn allereerste rodes! (Drum head) Er komen er nog 2 aan over een week of 3. Enfin. Deze op de traditionele manier met appeltjes en kaneel (en kruidnagel en laurier etc) Er waren helaas nog geen goudrenetten. Maar met Junami lukte het ook heel aardig. De vriezer zit er prachtig vol mee. En het hele huis rook lekker! (Na enige suddertijd hoor. In het begin ruikt gekookte kool nogal ehm penetrant. Er kwam iemand van reggaefiber met kabels rommelen terwijl het huis zo stonk. Dat was licht gênant..) Van de volgende twee kolen wil ik wat anders gaan maken. Lekker rondsnuffelen alvast! Quote wees bevriend met kleine dingen
RobO Geplaatst: 8 september 2017 Geplaatst: 8 september 2017 ah, moet ik ook snel gaan doenwat dacht je trouwens van rodezuurkool? Quote
Charly Geplaatst: 8 september 2017 Geplaatst: 8 september 2017 Rode zuurkool klinkt goed ja! Appelvrouw en Jorieke hadden het daar ook al ergens over op t forum. Maar moet helaas nog een zuurkool-pot en gewichten voordat ik daaraan kan beginnen vrees ik. Quote wees bevriend met kleine dingen
Erny Geplaatst: 12 september 2017 Geplaatst: 12 september 2017 Klein flesje frambozen saus van framboosjes van de buuv. Grote pan met veel knoflook, ui, kruiden, courgettes en tomaten laten versudderen en de zo verkregen saus in paar potten gestort. Dát ruimt lekker op. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 12 september 2017 Geplaatst: 12 september 2017 6 potten blauwe druiven gelei. Quote
Oudholland Geplaatst: 13 september 2017 Geplaatst: 13 september 2017 Afgelopen weekend 2 pannen vol tomaten tot saus verwerkt en geweckt.We hebben zo'n Kitchenaid keukenrobot met groente/fruitzeef, werkt veel prettiger dan met zo'n handzeef.Voor het zeven wel even het vocht van de massa gescheiden; het vocht in literpotten voor soep en de massa in potjes van 290 ml voor pastasaus etc. Ook zondag 5-vruchtenjam gemaakt. In de loop van het jaar al allerlei fruit in de vriezer gedaan, nu de bramen rijp zijn aller eruit en samen jam van gemaakt. Aardbeien, rode bessen, japanse wijnbes, frambozen en nu bramen. Bijna 12 potten jam, kunnen we wel even mee vooruit denk ik zo.Nog wel een paar kg bessen in de vriezer zitten, daar twijfelen we nog over wat we ermee doen. Misschien sap van maken, of zou bessenjam ook lekker zijn? En vandaag bramensaus in de weckpotten gedaan. 10 potjes van 165ml voor in de yoghurt etc. Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
Jorieke123 Geplaatst: 14 september 2017 Auteur Geplaatst: 14 september 2017 Tomatenpuree en flessen van het vocht wat overbleef na uitlekken van de tomatenprut Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 14 september 2017 Geplaatst: 14 september 2017 kan ook gewoon in een emmer: zo Lees je reply nu pas. Tnx RobO. Mooi klusje voor vandaag! Ik heb twee pracht rode kooltjes en een spitskool. Nu al zin aan! Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 14 september 2017 Geplaatst: 14 september 2017 Nog wel een paar kg bessen in de vriezer zitten, daar twijfelen we nog over wat we ermee doen. Misschien sap van maken, of zou bessenjam ook lekker zijn?.Bessenjam vind ik zelf niet zo lekker, tenminste ongemengd. Zo zuurderig. Misschien kan je eens zoeken of je het kan mengen met wat najaarsfruit? Ik las bv eens een recept voor gelei van witte bessen en ananas... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.