Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Tomatensaus gemaakt van de tomaten die er nog zijn. Vroegtijdig geplukt wegens die stomme pytho en binnen nagerijpt. Smaakt toch minder zoet, maar ach. We doen het er maar mee. Heb dat trouwens ook met de yellow pear gedaan. Die doet het nl wél heel goed en te veel om op te eten de afgelopen dagen. Een mens kan niet oneindig tomaten blijven eten. Een gele tomatensaus is toch apart. Wel heel zoet, maar mijn hoofd denkt 'wat is dat voor iets geels, tomaten zijn rood!'

 

724607779608772f940cdb34febc1562.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rundvlees met anijs was een nieuwe voor me.

we maakten deze met wat trassi om te bakken en veel meer anijs en ketjap

6 bakjes voor bij de rijsttafel, scheelt weer voorbereiding; doen we ook met de sateh en pindasaus, gehaktballetjes in roedjak saus,

 

eerste stoofperen gemaakt, winterriet, ouderwets lekker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oooo Speets ik kan het bijna ruiken! Heerlijk vind ik dat!

 

Eindelijk klaar met de druivenchutney. Dit recept gevonden hier op het forum. Bedankt voor het delen! Ruikt geweldig, smaakt ook zo. 1272 Gr aan druifjes losgepeuterd. Het ontvellen heb ik maar laten zitten na een kwartier peuteren. Kleine druifjes, wel lekker!

 

http://www.smulweb.nl/recepten/1251817/Druivenchutney-met-sjalotjes

 

0370aae7f6229e53f3277246265a77f6.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren met het laatste restje druiven een saus gemaakt. Ik heb maar wat geprobeerd want het was of weggooien omdat de druiven niet meer lekker zouden zijn of verprutsen met een eigen bedacht recept.

 

Resultaat mocht er echt zijn.

Druiven met 5-spice poeder, gemberpoeder, steranijs, kaneelstokje, kardemom en paar scheppen suiker op het vuur gezet met een klein scheutje water. Alles laten kapotkoken. Toen gezeefd en in een potje gedaan.

 

Gaat heerlijk smaken met een lamshaasje of hele kip uit de oven. Echt nu al zoooon zin in! Denk dat port erin ook geweldig zal zijn, maar dat hebben we niet meer in huis *mental note, vergeet de port niet*

Link naar reactie
Delen op andere sites

8519794dd0334fb7cd5d884b47b1f2c9.jpg

Deze drie beauty's waren schoon aan de haak 4 kg. Mijn allereerste rodes! (Drum head) Er komen er nog 2 aan over een week of 3. Enfin. Deze op de traditionele manier met appeltjes en kaneel (en kruidnagel en laurier etc) Er waren helaas nog geen goudrenetten. Maar met Junami lukte het ook heel aardig.

De vriezer zit er prachtig vol mee. En het hele huis rook lekker! (Na enige suddertijd hoor. In het begin ruikt gekookte kool nogal ehm penetrant. Er kwam iemand van reggaefiber met kabels rommelen terwijl het huis zo stonk. Dat was licht gênant..) Van de volgende twee kolen wil ik wat anders gaan maken. Lekker rondsnuffelen alvast!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen weekend 2 pannen vol tomaten tot saus verwerkt en geweckt.

We hebben zo'n Kitchenaid keukenrobot met groente/fruitzeef, werkt veel prettiger dan met zo'n handzeef.

Voor het zeven wel even het vocht van de massa gescheiden; het vocht in literpotten voor soep en de massa in potjes van 290 ml voor pastasaus etc.

 

Ook zondag 5-vruchtenjam gemaakt. In de loop van het jaar al allerlei fruit in de vriezer gedaan, nu de bramen rijp zijn aller eruit en samen jam van gemaakt. Aardbeien, rode bessen, japanse wijnbes, frambozen en nu bramen. Bijna 12 potten jam, kunnen we wel even mee vooruit denk ik zo.

Nog wel een paar kg bessen in de vriezer zitten, daar twijfelen we nog over wat we ermee doen. Misschien sap van maken, of zou bessenjam ook lekker zijn?

 

En vandaag bramensaus in de weckpotten gedaan. 10 potjes van 165ml voor in de yoghurt etc.

Oudholland

 

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog wel een paar kg bessen in de vriezer zitten, daar twijfelen we nog over wat we ermee doen. Misschien sap van maken, of zou bessenjam ook lekker zijn?

.

Bessenjam vind ik zelf niet zo lekker, tenminste ongemengd. Zo zuurderig. Misschien kan je eens zoeken of je het kan mengen met wat najaarsfruit? Ik las bv eens een recept voor gelei van witte bessen en ananas...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...