Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Mooi zeg die bietjes zo ingemaakt. Moet ik onthouden.

 

Pot volgestopt met pepers, Aji Blanco Cristal en PdPdP (eerst even ingeprikt) en daar azijn/suiker op gegoten.

Klein potje volgestopt met kleine Marbles en kleine augurkjes en ook azijn/suiker erover.

Eerste courgettesoep van het jaar van alleen de kleinste courgettes, helft voor nu (met plakjes gerookte zalm) en helft voor in de vriezer voor later.

 

(hee het wordt hier opeens donker, zou er dan toch echt nog een bui komen? )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Recept van Charly gekregen en zij weer van Diana

 

https://www.mooiemoestuin.nl/inmaken/bouillonpasta/

 

3 kg suppengewürz gemaakt en het smaakt heerlijk! Wel een eigen draai aangegeven door er knoflook en peterselie in te doen, maar dat kan geen kwaad.

 

560a2d384cc50c765fa7f7ea527572c0.jpg

 

Gisterenavond de laatste tomatensaus gemaakt met ui, knof en kruiden. Volgende week weer een partijtje. Leuk man

77b91fe924e8f0a5952544bd0756219c.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

O alles van anderen ziet er mooi en lekker uit

Ik heb gisteren een kilo of twee/drie ratatouille gemaakt, zonder aubergine want dat heb ik nauwelijks in de tuin. Maar met paprika`s uit Voorhout, daar ben ik heel content mee.

Enfin, de ratatouille op de gewone manier gemaakt met fijngesneden paprika`s, uien, knoflook, stukjes courgette en veel tomaten. Herbs erbij uit de Provence. Dan steriliseren, daar heb ik meestal wel ruzie mee. Dat gedoe met zo`n wasteil op mijn gasfornuis is niks voor mij..ik heb echt het gevoel archaisch bezig te zijn. In de oven dan maar. Ik ben soms wel eens als een blind paard, oogkleppen op en naar voren stormen maar. Nieuwe gasoven beneden, nou ja nieuw, uit dezelfde oertijd als de wasteil maar wel lekker groot. Ik had er al van de week potten in gesteriliseerd, die waren zo heet dat de jam nog fiks ging bruisen toen we het er in gingen gieten. Dus nu had ik de potten op stand 1 gesteriliseerd, niet te heet waren ze. Kopje water in de oven gezet om af en toe de temp te meten.

Groente in de potten gedaan een beetje vol dat wel .

Hete potten op het rek onderin de oven gezet en op stand een laten staan. Na een kwartiertje eens kijken..oi oi oi de hele boel stond fiks te bruisen in de potten! Bij een pot kwam het sap zelfs uit de pot gedropen.

Oven uitgezet ( moest half uur op 100 graden volgens Franse website Supertoinette) en na een kwartier nog eens gekeken. Jawel hoor het kookte nog in de pot

Kortom, het zal wel goed steriel zijn.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

frieslanders uitgedaan en schoon opgeruimd, matige opbrengst met veel veenmolgaatjes

druiven gesapt, 2,5 l

snijbonen, pfff, de laatste

tomaat geweckt, 1,5 l want de rest was al opgesnoept

nz spinazie gekookt en proberen in te vriezen, we kregen plotseling eetgasten dus weg-geimproviseerd

komkommers halen de keuken niet eens

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi Nas! Die tomatensaus met die Boerenbont stamper. Heel nostalgisch

Laat je em dan ook lekker inkoken?

 

En die druiven uit je post daarvoor. Sjussus wat een hoeveelheid! 150 dozen! Mooie collage geworden. Hoop ook heel lekker.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja..idd in laten koken.

Het is jammer dat je zo ver weg woont charly want ik heb nu adresje waar ik enorme hoeveelheden krijg met goed spul waar ze niet af komen.

Ik heb het zelfs aangeboden aan de voedselbank die had zelf ook een overschot. Ongelofelijk zonde maar mijn diertjes zijner gek op.

On topic:

Vandaag de aardappels gerooid.

2018082020515764391534885530.jpg2018082020535185031534885551.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren een enorme pan met groentecurry gemaakt. Kon ik lekker alles in kwijt van van de tuin kwam en verwerkt moest worden.

 

Dus:

Knoflook, uien, pepers, paprika, courgettes, boontjes, augurk, basilicum, tomaten, wortel.

Met alleen wat Yellow currypaste erdoor heb ik dit lekker laten stoven en vervolgens in potjes gestoken en hopelijk blijft het een tijdje goed. Hij is wel erg lekker geworden.

Expres zonder vlees zodat het hopelijk niet bederft.

 

Kan ik gemakkelijk meenemen naar het huisje en daar opwarmen en eventueel met wat vlees erbij opeten met Turks brood of rijst oid na een dagje noeste tuinarbeid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dagje huisvlijt vandaag. Jam en ingemaakte geroosterde paprika’s gemaakt.

 

Pruimenjam gemaakt van 1,6 kg pruimen. We kregen ze niet op, hadden aardig wat gekregen.

Pruimen waren heel klein dankzij watergebrek, (maar heerlijk zoet!), dus ik heb een miljoen pruimen ontpit en klein gesneden. Was me wel een werkje. Resultaat is waanzinnig lekker. Moest gelijk een pot afstaan aan vriendin die langs kwam.

Morgen ga ik met gekochte pruimen een variant met perzik maken. Schijnt nóg lekkerder te zijn, aldus de gulle geefster van de pruimen.

 

c16ccbb2d941ddb050514c80919dce13.jpg

 

De geroosterde paprika’s hebben een eigen topic gekregen. Zeer de moeite waard om te maken als je eens wat anders met je paprika’s wilt doen. https://www.moestuinforum.nl/topic24600.html

 

 

641e29cec7cd263a2f2d7b590e863092.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...