Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nou ik ben ook lui en week niet voor.

Ik gooi alles in de pan gas aan en laat maar staan op een klein pitje

Bonensoep moet toch lang trekken vind ik, dan is hij lekkerder.

Ik heb nog maar een pot muizenmeloentjes ingemaakt dit keer met een chili pepertje.

Nu nog een klein emmertje over.

Geplaatst:

Ik ben soms ook lui...maar meer wispelturig. Dus voor mij was het idee van Charly top.

Gister de bonen in de week gezet, vandaag gekookt en in de vriezer gemikt.

Ik bedenk altijd dat ik VANDAAG chili ofzo wil eten, en dan moet ik dus eerst die bonen weken.....dat duurt te lang dan.

Dus nu in de vriezer....

Geplaatst:

Gisteren met de overrijpe tomaten saus gemaakt met ui en knof. Nog echt een zomerse smaak en mooi dik geworden.

5e41229c254743bd139f5a0280939b5d.jpg

Kwam ik savonds met opruimen de boodschappentas vol met tomaten uit de schooltuin tegen. Alle overrijpe nu in een pan zonder toevoegingen. Dat worden nog wel 2 potten. Lekker!

Geplaatst:

Ja die mispels had ik in de schuur laten staan bij gebrek aan mooie ruimte waar de temp. redelijk constant mooi fris is. En daar in de schuur gingen ze hard! Ik heb ze allemaal uit zitten knijpen en heb geprobeerd de pitten er uit te halen met mijn passeerzeef. Dat ging maar matig, ik heb de prut gebruikt met kweeperen in een crumble. Lekker!

Geplaatst:

Brood gebakken met nog niet veel uet.

De pompoenpitten, die wel. Ik hoop volgend jaar tarwe uet te hebben.

Deze (winter) tarwe is inmiddels gezaaid , dus wie weet.

IMG126087741542718397.JPG

Geplaatst:

Wauw! Wat een prachtige broden! En cool initiatief mbt de wintertarwe. Benieuwd of dat gaat en smakelijk brood oplevert!

Kwee op zoetzuur. Mja. Weet niet. Ik denk bij zoetzuur toch meer aan komkommer en augurk. Maar als Anna zegt dat t lekker is, dan ben ik wel bereid haar te geloven Ziet er iig lekker uit. De taart / cake van Jorieke klonk ook goed. Zelf ook meteen zin in cake nu. Dus dat ga ik straks doen.

Hier de mispels rauw geproefd. Niet 100% mijn smaak. Ik hoef er geen boom van vooralsnog. Dus alleen al daarom enorm bedankt voor het laten proberen, Appelvrouw! Rest heb ik in de vodka gezet. Met bruine suiker, kruidnagel en nog wat ongein. Met een dikke maand zou t drinkbaar moeten zijn, volgens sommige overleveringen. Anderen zeggen pas 3 maand later. Nou ja. Ik geef em denk ik cadeau met de kerst aan een bekend drankorgel in onze familie (hij leest het forum toch niet. ) Komt goed!

73f5d7e3a05437b6180bf3f9c0265d35.jpg

Wat me eraan doet denken dat de pis en lit ook bijna klaar moet zijn. En aaaaarghhhh! Ik ben vergeten appelcider te maken bedenk ik me zo typend... Was het zo vast van plan dit jaar. Nou. Als er nog ergens een mooie appelaanbieding voorbij komt, wellicht een klein beetje nog...

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Bakje met de laatste Padrons allemaal gebakken in olijfolie en toen met zeezout in het keukenmachientje gestopt en prrrrrrrrrrt vermalen. Extra olijfolie erbij en nog een keer prrrrrrrt.

In een potje gestoken (laagje olijfolie er bovenop) en nu heb ik Padronspread.

Geplaatst:

Ik had een goeie worteloogst! Dus we hebben de dikste/mooiste exemplaren in het zand gelegd in onze ingegraven geïsoleerde bak. En de minder mooie heb ik staan wassen en schrappen (nou ja, met een dunschiller, dus het spetterde niet zo ) en daar heb ik potjes met blokjes wortel van geweckt. En van de laatste 3 kilo heb ik 2 verschillende recepten gemaakt met dunne sliertjes en dan zoetzuur er overheen en dan nog even wecken. Ben benieuwd!

Geplaatst: (aangepast)

Dat klinkt allemaal goed..wortelslierten zo uit een potje bij je maaltijd.

Enne Charly wat jij gedaan hebt met je mispels heb ik vandaag vrijwel ook zo gedaan..alleen een strak (winnend) recept gevolgd met 300 gr mispels en kruidnagels en rietsuiker plus wat water, overgoten met een fles eau de vie. Drie maanden laten staan, goed zeven en dan nog ff wachten.

De smaak van mispelgelei is trouwens wel errug goed hoor, ik ga het vast nog maken een dezer dagen. Die taart van Jorieke klinkt ook goed, maar ik heb het eigenlijk wel ff gehad met taart.

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ah sorry, het was geen taart wat ik maakte. Gewoon een ovenschaal invetten, daar (een kilo) allerhande fruit in stukjes in gooien (het originele recept is voor pruimen, maar ik heb er al van alles in gegooid.) Bij minder zoet fruit zoals kweeperen strooi je nog wat suiker op de ingevette laag.

En dan een kruimeldeegje maken. Daar gooi ik vaak ook nog sesampitjes en havervlokken enzo. doorheen. En dan dat over het fruit verdelen en bakken. En dan eten met yoghurt als ontbijt! Of met vla of ijs als toetje. Of zo uit de schaal...

Geplaatst:

bd3e490e5096ceb1c20f2695f63d24dd.jpg

e72180f198dee483906360e3c623a2bd.jpg

Turkse bonenstoof voor het avondeten met heel veel uit eigen tuin, maar niet de snijbonen. Het was dusdanig veel, dat ik wat in een gesteriliseerde pot heb gedaan. Geen idee of iemand hier ervaring mee heeft, maar gezien het vele ge-inmaak, werd ik enthousiast. En had behoorlijk wat gemaakt, dus waarom niet proberen dacht ik. Maar kan dit met een gerecht? Ik heb het zonder vlees ingemaakt.

Geplaatst:
Ah sorry, het was geen taart wat ik maakte.

Ok dat is beter en klinkt wel erg lekker. Jammer dat ze hier geen vla hebben daar heb ik plots erg zin in..

Geplaatst:

Deksel is mooi vacuüm getrokken. Bedoel je dat met plop? Ik zal binnenkort eens kijken of ik botulisme of voedselvergiftiging oid oploop

Liever niet... maar gelukkig heb ik een werkende neus.

Geplaatst:

Let op Mellie, botulisme geeft geen geur of smaak af.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Mellie, je kan m uit voorzorg in de koelkast bewaren.

Doe ik ook met mijn groentestoofpotten die niet geplopt zijn.

De anderen heb ik na het vullen geweckt en ga er vanuit dat die wel goed blijven.

Die staan buiten in de kapotte koelkast die nu ook behoorlijk koel is.

Toevallig heb ik net een paar potjes geopend (voor bij de Rendang) en die ruiken prima.

Belangrijk is dat alles onder het vocht staat.

Geplaatst: (aangepast)

Vandaag de gedroogde okra’s alvast gekookt. Wat een rotwerk!

Het was al een klus ze van de zomer elke avond te plukken en aan een touwtje te rijgen om te laten drogen. Na het drogen moet je ze met een doek over een vergiet oid heen wrijven om alle haartjes te verwijderen.

Daarna moet je ze koken voordat je ze daadwerkelijk kunt gebruiken.

Vandaag was het kookdag. In een grote pan met gekookt water en 3 citroenen opgezet. Half uurtje laten koken en toen afgegoten. Laten uitlekken en afkoelen en dan mag je de wirwar van draden losknippen en alle okraatjes lospeuteren. Pfffff... ik ben meer dan een uur bezig geweest. Je kunt ook niet te hard trekken, want stel je voor dat je de okra stuktrek na al die moeite.

Ik heb 7 porties okra voor het komende jaar. Het is echt voor bijzondere gelegenheden. Jawel, het is een duur soepje...

Met kerst of oud en nieuw komt het op tafel en dan het nieuwe jaar maar eens zien wat er met de rest gaat gebeuren.

Okra soep is met stip mijn favoriete soep, dus kijk nu alweer uit naar de volgende maaltijd!

Ik ga het komend jaar proberen in de Hollandse zon te kweken. Kijk er nu al naar uit.

af8d09a1f453ee23d388ead7884b472e.jpg

846e2a6c274292e6579458eb1ed3c79a.jpg

aangepast door Gast
Geplaatst:

Wat een werk! Geen idee hoe het smaakt.

Mijn werk van vandaag was wat gemakkelijker, gisteren had ik al in een grote pan 4 kilo mispels gekookt met citroenen en enkele appels. Vannacht uitgelekt en vandaag gelei mee gemaakt. ook hiervan niet al te veel opbrengst, 9 kleine potjes. Maar wel mega lekkere en geurende gelei voor bij een goede paté of in een wildstoof oid.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...