bertie Posted June 26, 2016 Share Posted June 26, 2016 hallo, ik probeer courgettezaden voor te kweken, en niets werkt.Zaden in een pot, zaden voorkweken in een vochtige omgeving .. Op inmiddels zo'n 30 zaden zijn er twee gekiemd.De zaden zijn nieuw. Diamant en Ambassador. Wat doe ik fout? Help! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted June 26, 2016 Share Posted June 26, 2016 Geen idee, dat kan ik uit deze weinige informatie echt niet opmaken.Misschien eens naar de leverancier van je zaden bellen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 27, 2016 Share Posted June 27, 2016 zaaitips nodig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svvoorden Posted June 27, 2016 Share Posted June 27, 2016 Lijkt me dat de zaden niet erg best zijn. Courgettes komen bijna altijd snel en makkelijk op, tenzij je ze veel te nat houdt, dan willen we wel eens gaan rotten. 2 uit 30 zaden is erg slecht. Ik gebruik altijd potgrond met wat brekerzand en druk het zaadjes met de punt naar beneden in de grond, ongeveer 1 cm diep. Vochtig maken en meestal binnen 5 a 10 dagen is hij boven. Nieuwe zaden kopen lijkt me de beste oplossing. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted June 27, 2016 Share Posted June 27, 2016 Er gaat waarschijnlijk iets fout bij je voor zaaien. Maar je geeft geen info daarover.....Mijn advies is stop eens wat zaadjes in de grond in je tuin op een slakvrij plekje met en laat de natuur zijn gang gaan.Ik vermoed dat de fout ergens bij jou ligt.Het wordt wel wat laat nu voor courgettes maar bij een mooie nazomer kan er nog veel geoogst worden.En evengoed, met twee courgetteplanten heb je al bijna iedere dag een courgette als oogst. De mijne zijn begin april gezaaid en geven al flink: Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
bertie Posted June 27, 2016 Author Share Posted June 27, 2016 dank voor de reacties. Het waren gewoon nieuwe zaden van Van der Sluis.Daarmee eerder geen problemen gehad. De zaden kiemen gewoon niet, ze willen het niet eens proberen. En ze rotten ook niet. Kan het te warm zijn, misschien? Ik ga het opnieuw proberen, met nieuwe aarde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted June 27, 2016 Share Posted June 27, 2016 Toch even melden bij Van der Sluis.Misschien zijn er meer problemen mee. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rogerde Posted June 28, 2016 Share Posted June 28, 2016 Allen gegroet Ik heb hetzelfde. Zowat een tiental courgette zaden in perspotjes of in de grond gestoken.Daarvan zijn er 2 (in perspotjes) uit gekomen. De eerste is bezweken in de moestuin onder de regen.De andere heb ik een paar dagen geleden geplant en ik bescherm hem nu zeer goed (gedurende zware regen een emmer boven gezet ...). Dit waren zaden van de Aldi en ook zeeeeeer dure zaden (Defender of zoiets - 5 € voor een achttal zaden !!!!). Van deze dure is nog niets boven de grond gekomen. Kan de hoofdreden niet de temperatuur en uiteraard de nattigheid zijn ? groeten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenneke Posted June 28, 2016 Share Posted June 28, 2016 Ik had dit jaar ook voor het eerst dat de courgettezaden niet op wilden komen. Andere jaren nooit problemen. Voordat ik voor de tweede x ging zaaien heb ik toen de zaden een nachtje voorgeweekt in een bakje water en daarna zijn ze wel allemaal opgekomen op 1 na, maar dat was een klimcourgette en die schijnen altijd moeilijk te kiemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carina1966 Posted June 28, 2016 Share Posted June 28, 2016 Ik had ze binnen gezaaid en het duurde heel erg lang. Uiteindelijk zijn ze bij mij veel later dan normaal, toch nog gaan kiemen toen er een paar dagen zon kwam. Heb ik ze lekker achter glas in de zon gezet.Is er niet gewoon te weinig zon/temperatuur geweest? Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA Link to comment Share on other sites More sharing options...
bertie Posted July 10, 2016 Author Share Posted July 10, 2016 Ik heb zaden in water (zijknat papier) geprobeerd, en er gebeurde niets.Het is nu wel heel laat. Van de ongeveer 30 zaden heb ik nu twee planten. Absurd idee.Liefdevol geplant met koffiepads en -drab tegen slakken en als voedingsstof.Bij een vriend met 50+ jaren tuinervaring komt ook niet alles op.Het zij dan maar zo. Gelukkig zijn we niet afhankelijk van de opbrengst van een oogst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts