Archer Posted June 28, 2016 Share Posted June 28, 2016 Hallo, Vorig jaar plantjes peterselie gekocht maar dat mislukte.Dit jaar ze zelf gezaaid maar het gaat net dezelfde kant op... De bladeren worden geel/roze en sterven uiteindelijk af. Zo blijft de plant te klein en uiteindelijk sterft ze helemaal. Is dit het werk van een insect of schimmel?Staat de peterselie te nat, of teveel in de zon?Of ligt het aan de bodem (hier zandgrond)? Iemand hetzelfde voor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Archer Posted June 28, 2016 Author Share Posted June 28, 2016 Hierbij een foto: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted June 29, 2016 Share Posted June 29, 2016 Peterselie staat best in een luchtige grond (met een goede structuur) met genoeg organisch materiaal.Het wordt aangeraden om binnen voor te zaaien. Uw grond bewerken met compost zal helpen. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Archer Posted July 12, 2016 Author Share Posted July 12, 2016 'k hoorde nu van iemand dat dit te wijten zou zijn aan de wortelvlieg die dus ook peterselie aantast.Heb een plantje uitgetrokken maar niet direct wormen gezien. Iemand die daar ook last van heeft op de peterselie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cedricm Posted July 12, 2016 Share Posted July 12, 2016 Mijn peterselie in de zomer buiten lukt meestal ook niet (krijg juist hetzelfde zoals op de foto), maar als ik in het voorjaar peterselie in de serre zet dan heb ik immens veel! Volgens mij kan peterselie niet goed tegen overmatig regen en zon. Ik denk het misschien beter zou gaan als je de peterselie overdekt... Zal dit ook eens proberen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted July 12, 2016 Share Posted July 12, 2016 Een krulpeterselie die de winter overleefde ziet er hier identiek uit, geplant in pure compost. Maar heb ook platte peterselie onder de bladeren van de courgette en die staat mooi groen. De zon zou in mijn geval de schuldige kunnen zijn, of de wortelvlieg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted July 12, 2016 Share Posted July 12, 2016 Ik heb in mijn tuin her en der peterselie staan, zie ook wel eens gele blaadjes en soms komt dat weer helemaal goed, en soms niet. Eigenlijk vind ik dat je met peterselie niet tuttig moet doen. Ik heb een paar goeie plantjes in de tuin die daar alleen staan om andere planten te helpen en die in bloei mogen gaan, ik heb een mooie in een pot in mijn keuken, die ik afgrijselijk mishandel door bijna dagelijks blaadjes te knippen, en als die het begeeft, zaai ik weer nieuw of ik pluk uit de tuin, of ik koop desnoods weer een bio-peterselie in de supermarkt. Die kan je meteen in vieren of zessen of zelfs achten scheuren en een paar in de volle grond zetten en een of twee in de keuken houden. Je kan nooit teveel peterselie hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts