Vincent Posted June 16, 2011 Share Posted June 16, 2011 (edited) Hallo, Vandaag mijn moestuin gekregen. Zoals je ziet op de foto staat er nog heel wat werk op mij te wachten.Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Omspitten met een spade? De plaggen eraf scheppen afvoeren en dan freesen?Wie heeft er tips voor mij? Groeten, Vincent Edited June 16, 2011 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 16, 2011 Share Posted June 16, 2011 Hallo Vincent, ik zie geen foto..? Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vincent Posted June 16, 2011 Author Share Posted June 16, 2011 Oeps, nu dan .... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart Posted June 16, 2011 Share Posted June 16, 2011 Persoonlijk zou ik het gras een spade diep onderspitten, hoef je niks af te voeren en je werkt organisch materiaal door je grond, wat het bodemleven stimuleert. Als je het goed onderspit gaat het dood en komt niet meer omhoog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted June 16, 2011 Share Posted June 16, 2011 Zo te zien lijkt het alsof je al een oplossing hebt gevonden: even de brand erover... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vincent Posted June 16, 2011 Author Share Posted June 16, 2011 Hahahaha. Helaas wa de rgen vanmiddag spelbreker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vincent Posted June 16, 2011 Author Share Posted June 16, 2011 een spade diep scheelt natuurlijk wel een hoop werk.Ik had een begin gemaakt om twee spades diep te scheppen, maar dat is een heel eind. Ik zag nog net niet het grondwater opkomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freggel Posted June 16, 2011 Share Posted June 16, 2011 Wow! Succes! Onze moestuin zag er vorig jaar ook zo uit. Ik schat dat die net iets groter is dan de jouwe met gras en onkruid dat kniehoog reikte. Ik heb eerst een klein stukje omgespit en het gras en onkruid er zoveel mogelijk uitgetrokken. Op dit kleine stukje heb ik snel nog wat sla, wortel en radijs gezaaid.De rest van de tuin stukje bij beetje onkruid uitgetrokken, omgespit met de verticuleermachine (ging heel goed daarmee!). Het heeft even geduurd. Vorig jaar heb ik het meeste onkruid verwijderd en steeds een beetje omgespit. Dit jaar de rest gedaan. Inmiddels staat de hele moestuin vol met groenten. Het is vast niet de meest efficiënte manier, maar wel effectief. Het liefste had ik ook even de brand erin gezet, maar ik vermoed dat de buren en de brandweer dat niet op prijs hadden gesteld. Quote blog/freggel/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
rommert Posted June 16, 2011 Share Posted June 16, 2011 aan het begin van je tuintje een greppel graven van 1 spade diepen dan de volgende rij de laag gras eraf schaven en dat over de kop in de greppel leggen en dan smijt je de grond van de volgende greppel in de eerste en zo ga je door tot het eind.heb ik ook gedaan er komt haast niets van terug. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aardbeijim Posted June 16, 2011 Share Posted June 16, 2011 Spitten met een voor Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rommert Posted June 16, 2011 Share Posted June 16, 2011 ja dat bedoelde ik idd en dan het gras zoveel mogelijk onder de grond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aardbeijim Posted June 16, 2011 Share Posted June 16, 2011 Zo heb ik vorig jaar ook gespit.IS veel simpeler.Als je grasveld moet omspitten.Maar het blijft moeilijk(zwaar). Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rommert Posted June 16, 2011 Share Posted June 16, 2011 ach word je sterk van ik moest het eerste jaar een stuk omspitten met gras brandnetels en stekels vooral de wortels van die brandnetels waren irritant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vincent Posted June 17, 2011 Author Share Posted June 17, 2011 bedankt voor de tips!!!Ik ga vanmiddag aan de slag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
essiebes Posted June 17, 2011 Share Posted June 17, 2011 Succes Vincent! Het is veel en zwaar werk, maar het geeft wel voldoening als je straks een mooie moestuin hebt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aardbeijim Posted June 17, 2011 Share Posted June 17, 2011 Wat ga je doen?Spitten met voor? Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rommert Posted June 17, 2011 Share Posted June 17, 2011 veel succes met het spittenop wat voor grond zit je? ik op kleigrond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted June 17, 2011 Share Posted June 17, 2011 Wellicht veel te laat, maar ik doe het toch maar. Ken je ook de truc met karton?In essentie: laag karton over het gras leggen en daarover een laag compost. Dan geduld.....Het gras gaat dood, het karton verteerd langzaam. Het verteerde karton, de compost en het dode gras vormen een goed begin voor een moestuin.Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar als je even googled vind je genoeg "recepten". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart Posted June 17, 2011 Share Posted June 17, 2011 Inderdaad, met de voor bedoelde ik ook. En de methode met karton zijn we nu mee aan het experimenteren met een permacultuurtuin-project. Dit schijnt erg goed te werken.... Ben benieuwd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vincent Posted June 17, 2011 Author Share Posted June 17, 2011 De methode met karton klinkt erg handig, alleen wil ik er direct al wat groenten op verbouwen.Vandaag de eerste middag gewerkt. Lig voor pampus op de bank Op de tuin zeiden de mede tuiniers dat het niet handig is om de pollen omgedraaid in het gat te leggen omdat er veel kweek tussen zit. Dit schijnt toch weer op te komen. Dus nu ben ik elke pol aan het filteren. In 2015 ben ik waarschijnlijk wel klaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 17, 2011 Share Posted June 17, 2011 Oei, van kweek kom je inderdaad bijna niet af. Dus zeven/filteren is goed! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts