Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Help

Vincent

Recommended Posts

Hallo,

Vandaag mijn moestuin gekregen. Zoals je ziet op de foto staat er nog heel wat werk op mij te wachten.

Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Omspitten met een spade? De plaggen eraf scheppen afvoeren en dan freesen?

Wie heeft er tips voor mij?

Groeten,

Vincent

2lwor2896581371851827.jpg

Edited by Guest

Persoonlijk zou ik het gras een spade diep onderspitten, hoef je niks af te voeren en je werkt organisch materiaal door je grond, wat het bodemleven stimuleert. Als je het goed onderspit gaat het dood en komt niet meer omhoog.

Wow! Succes! Onze moestuin zag er vorig jaar ook zo uit. Ik schat dat die net iets groter is dan de jouwe met gras en onkruid dat kniehoog reikte. Ik heb eerst een klein stukje omgespit en het gras en onkruid er zoveel mogelijk uitgetrokken. Op dit kleine stukje heb ik snel nog wat sla, wortel en radijs gezaaid.

De rest van de tuin stukje bij beetje onkruid uitgetrokken, omgespit met de verticuleermachine (ging heel goed daarmee!). Het heeft even geduurd. Vorig jaar heb ik het meeste onkruid verwijderd en steeds een beetje omgespit. Dit jaar de rest gedaan. Inmiddels staat de hele moestuin vol met groenten.

Het is vast niet de meest efficiënte manier, maar wel effectief. Het liefste had ik ook even de brand erin gezet, maar ik vermoed dat de buren en de brandweer dat niet op prijs hadden gesteld.

aan het begin van je tuintje een greppel graven van 1 spade diep

en dan de volgende rij de laag gras eraf schaven en dat over de kop in de greppel leggen en dan smijt je de grond van de volgende greppel in de eerste en zo ga je door tot het eind.

heb ik ook gedaan er komt haast niets van terug.

Wellicht veel te laat, maar ik doe het toch maar. Ken je ook de truc met karton?

In essentie: laag karton over het gras leggen en daarover een laag compost. Dan geduld.....

Het gras gaat dood, het karton verteerd langzaam. Het verteerde karton, de compost en het dode gras vormen een goed begin voor een moestuin.

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar als je even googled vind je genoeg "recepten".

De methode met karton klinkt erg handig, alleen wil ik er direct al wat groenten op verbouwen.

Vandaag de eerste middag gewerkt. Lig voor pampus op de bank Op de tuin zeiden de mede tuiniers dat het niet handig is om de pollen omgedraaid in het gat te leggen omdat er veel kweek tussen zit. Dit schijnt toch weer op te komen. Dus nu ben ik elke pol aan het filteren. In 2015 ben ik waarschijnlijk wel klaar.