Jump to content

Paarse randen aan blad van druif

Aluapje

Recommended Posts

In mijn tuin heb ik druif staan die het ook dit jaar (ondanks de vele regen) vrij goed doet. Zo half augustus beginnen de bladeren meestal naar paars te verkleuren. Alleen doen ze dat dit jaar nu al. Kalk (februari gegeven) en mest heeft ie volgens mij voldoende. Maar met al die regen zou het zomaar kunnen dat ie toch een gebrek heeft. De vraag is alleen, welk?

Iemand een idee wat die verkleuring zou kunnen veroorzaken?2016071314323140291468413233.jpg

Ik kweek regenwormen in mijn compostbak

Ik heb hetzelfde met een Glenora en ook op hetzelfde moment.

Houtwal zegt dat het bladchlorose is en dat het aan een magnesium gebrek ligt, indien het zoals bij mij een blauwe druif betreft.

Teveel kalium kan de opname van magnesium blokkeren.

http://www.houtwal.be/vakartikels/besvruchten_morus_sambucus_vitis/druiven-ziekten.htm

Ik heb een aantal weken geleden wat magnesium toegevoegd, resultaat zal nog wel even op zich laten wachten.

wel snel zijn met bladbemesting;

ik heb hier bitterzout gespoten op de witte druif, blad met weinig verkleuring werd weer lekker groen, ouder blad met veel verkleuring deed niet veel meer

heb ook bitterzout op de grond gegoten maar dat duurt wel even voordat het bij de bladeren is denk ik

ik vermoed trouwens dat ik m teveel kalium heb gegeven vorig jaar, vandaar dat magnesiumprobleem