Jump to content

Welke eetbare of vruchtdragende vaste plant op noordermuur?

Brutus Groenus

Recommended Posts

Aan de noordermuur van onze woning ligt een kleine border van 9 meter x 40 cm.

Heel vroeg in de ochten komt hier wat zon.

De grond is nu arm, maar dat graven we wat af (toplaag denk ik) en vullen we aan met compost.

Is er een eetbare vaste of vruchrdragende plant welke we hier kunnen aanplanten?

Liefst een struik of klimgewas.

Screenshot2016-07-21-11-35-53-175941469094060.png

- word geen slaaf van je bezit -

Bedankt voor de tips!

Ik heb plek voor ongeveer 4 plantensoorten denk ik.

Tot nu toe heb ik gekozen voor de Japanse wijnbes (die vind ik erg lekker), en de Tayberry.

De Siberische kiwi lijkt me ook wel wat, maar de vroege uitloop en daarbij horend bevriezingsgevaar houden me tegen.

Verder nog ideeën?

- word geen slaaf van je bezit -

• 1 year later...
1 of 2 betonmatten tegen de muur als klimrek en een tayberry of loganbes ertegen

In hoeverre zijn onverzinkte betonmatten geschikt als klimrek voor bijvoorbeeld een framboos? Kunnen de scherpe randen beschadigingen veroorzaken aan de takken?

Ja dat kan. Ik heb ze dan wel aan wél verzinkte betonmatten staan, maar net zo scherp en ruw.

De frambozenscheuten bind ik dan ook op minimaal 2 plekken ( lager en hoger, of als ik ze als boog aanbind, wel op 3 of 4 plekken ) aan.

Gaat prima, al jaren.

Siberische kiwibes (Act. Kolomikta) zie http://www.fruitlent.nl voor info. Levert bij mij zelfs in 100% schaduw kleine maar overheerlijke bessen. Verder hoge sierwaarde. Wel de stam en wortels beschermen tegen katten.

Bessen zijn inderdaad lekker, smaken heerlijk zoet naar kiwi.

Mijn kolomikta's hebben helemaal geen last van katten. Ik denk dat er verwarring is met Actinidia polygama (silvervine) waarvan stokjes en poeder verkocht worden als Matatabi, het Japanse 'kattenkruid'. Onze katten zijn ook gek van Matatabi, maar de Kolomikta laten ze met rust.

Wat betreft vroeg uitlopen en bevriezen, kan gebeuren maar dan lopen ze wel weer opnieuw uit.

Hoi Honingbes,

Polygama is inderdaad minstens 10x zo aantrekkelijk voor katten dan Kolomikta (ik ken de stokjes), toch staat Kolomikta in Duitsland bekend als Katzenkiwi.. Polygama bevat o.a. minstens twee soorten stofjes waar katten euforisch van worden, terwijl kattenkruid, valeriaan en ik meen uit mijn hoofd Kolomikta, maar een stofje hebben.

Zijn jouw katten gewoon niet te verwend (lees te verslaafd, als je eenmaal harddrugs kent, zijn softdrugs niet meer interessant?)