Brutus Groenus Posted July 21, 2016 Share Posted July 21, 2016 Aan de noordermuur van onze woning ligt een kleine border van 9 meter x 40 cm. Heel vroeg in de ochten komt hier wat zon. De grond is nu arm, maar dat graven we wat af (toplaag denk ik) en vullen we aan met compost. Is er een eetbare vaste of vruchrdragende plant welke we hier kunnen aanplanten? Liefst een struik of klimgewas. Quote - word geen slaaf van je bezit - Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brutus Groenus Posted July 21, 2016 Author Share Posted July 21, 2016 Onderstaand heb ik trouwens al kunnen vinden. Japanse WijnbesVlierbesZwarte bes Quote - word geen slaaf van je bezit - Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted July 21, 2016 Share Posted July 21, 2016 Dit lijkt mij een leuke plant voor zo'n plek: https://www.mijntuin.org/plants/11434-chocoladerank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted July 21, 2016 Share Posted July 21, 2016 1 of 2 betonmatten tegen de muur als klimrek en een tayberry of loganbes ertegen Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted July 22, 2016 Share Posted July 22, 2016 Siberische kiwibes (Act. Kolomikta) zie www.fruitlent.nl voor info. Levert bij mij zelfs in 100% schaduw kleine maar overheerlijke bessen. Verder hoge sierwaarde. Wel de stam en wortels beschermen tegen katten. OF Stautonia Hexaphylla, blijft zelfs wintergroen in een gemiddelde winter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brutus Groenus Posted July 23, 2016 Author Share Posted July 23, 2016 Bedankt voor de tips! Ik heb plek voor ongeveer 4 plantensoorten denk ik. Tot nu toe heb ik gekozen voor de Japanse wijnbes (die vind ik erg lekker), en de Tayberry. De Siberische kiwi lijkt me ook wel wat, maar de vroege uitloop en daarbij horend bevriezingsgevaar houden me tegen. Verder nog ideeën? Quote - word geen slaaf van je bezit - Link to comment Share on other sites More sharing options...
roosmarij Posted July 25, 2016 Share Posted July 25, 2016 Ik zou in elk geval geen vlierbes zetten op die plek, hoe fantastisch ik de plant zelf ook vind. Als ze het naar hun zin hebben worden dat erg grote planten. Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hugo Posted January 1, 2018 Share Posted January 1, 2018 1 of 2 betonmatten tegen de muur als klimrek en een tayberry of loganbes ertegen In hoeverre zijn onverzinkte betonmatten geschikt als klimrek voor bijvoorbeeld een framboos? Kunnen de scherpe randen beschadigingen veroorzaken aan de takken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 1, 2018 Share Posted January 1, 2018 Ja dat kan. Ik heb ze dan wel aan wél verzinkte betonmatten staan, maar net zo scherp en ruw. De frambozenscheuten bind ik dan ook op minimaal 2 plekken ( lager en hoger, of als ik ze als boog aanbind, wel op 3 of 4 plekken ) aan.Gaat prima, al jaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted January 1, 2018 Share Posted January 1, 2018 Tayberries worden zo lang dat ik die niet opbind maar gewoon door de mazen van de betonmat vlecht. Ik gebruik verzinkte matten omdat ik de roestige matten niet zo mooi vind staan. Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honingbes Posted January 1, 2018 Share Posted January 1, 2018 Siberische kiwibes (Act. Kolomikta) zie http://www.fruitlent.nl voor info. Levert bij mij zelfs in 100% schaduw kleine maar overheerlijke bessen. Verder hoge sierwaarde. Wel de stam en wortels beschermen tegen katten.Bessen zijn inderdaad lekker, smaken heerlijk zoet naar kiwi. Mijn kolomikta's hebben helemaal geen last van katten. Ik denk dat er verwarring is met Actinidia polygama (silvervine) waarvan stokjes en poeder verkocht worden als Matatabi, het Japanse 'kattenkruid'. Onze katten zijn ook gek van Matatabi, maar de Kolomikta laten ze met rust. Wat betreft vroeg uitlopen en bevriezen, kan gebeuren maar dan lopen ze wel weer opnieuw uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted January 1, 2018 Share Posted January 1, 2018 Hoi Honingbes, Polygama is inderdaad minstens 10x zo aantrekkelijk voor katten dan Kolomikta (ik ken de stokjes), toch staat Kolomikta in Duitsland bekend als Katzenkiwi.. Polygama bevat o.a. minstens twee soorten stofjes waar katten euforisch van worden, terwijl kattenkruid, valeriaan en ik meen uit mijn hoofd Kolomikta, maar een stofje hebben. Zijn jouw katten gewoon niet te verwend (lees te verslaafd, als je eenmaal harddrugs kent, zijn softdrugs niet meer interessant?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts