Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Blad van bessenstruiken gegeten


Fruitje

Aanbevolen berichten

Ik heb dit jaar 2 kruisbessen en een Jostabes geplant. Vorige week was er niets aan de hand, maar gister trof ik de planten bijna helemaal kaal aan en vol met kleine groene rupsen.

Gaan de struikjes dit zonder blad overleven? Of kan ik ze het best verwijderen zodat de rupsen niet verder gaan met de planten die ernaast staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoek eens bij "(kruis-)bessenbladwesp" op dit forum. Vele topics over.

 

Opruimen struiken is niet nodig. Die komen er normaal doorheen. Nu na de oogst sowieso goede tijd om ze te snoeien...dus 2 vliegen in een klap....struiken zullen normaal over een tijdje weer wat nieuw blad maken. Rupsen en hun vraat zijn tijdelijk, totdat ze wespen worden...(3 a 4 weken) maar eetrondes door deze 2 nauw verwante schijnrupsen van je kruisbessen en ook wat zwarte bessen kun je vaker verwachten..... Doodknijpen bij begin aantasting is effectief als je maar een paar struiken hebt (geregeld controleren van vooral onderste bladeren op kleine rupsjes/vraat...kleine keuteltjes en als ze er zijn dagelijks een rondje knijpen maken) waarmee je het onder controle kunt houden. Ook schoonhouden/opkuisen van grond onder struiken of tijdelijk afdekken met anti-worteldoek tijdens winter en voorjaar kan al veel uitmaken, evenals kweken in een stamvorm, waardoor onderste bladeren een stuk van de grond blijven, waarin de larven overwinteren. Ook sterk geurende kruiden tussen je kruisbessen zetten zou al kunnen helpen.

 

Heb je veel kruisbessenstruiken, kun je aanschaf van biologische bestrijder tegen rupsen overwegen (een bacterie die alleen rupsen, ook deze, doodt)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...