Jump to content

Verwilderde tomatenplanten

Teckna

Recommended Posts

Hoi,

Mijn moeder heeft erg moeite om de tuin bij te houden, en ik heb haar aangeboden te helpen.

Nu heb ik niet zoveel verstand van tuinieren maar heb er wel zin in.

Allereerst heb ik de tomatenplanten bekeken, en die zijn compleet verwilderd. Alsof ze vanaf het begin af aan niet gedieft zijn.

Ze staan ook op weinig ruimte, dus je kunt je wel voorstellen hoe dit eruit ziet.

Wat kan ik hier aan doen? Welke delen kan ik snoeien zonder de plant te beschadigen? Het zijn tomaten met twee hoofdstengels.

Met vriendelijke groet,

Teckna

Zo laat in het seizoen moet je vooral proberen om nog rijpe tomaten te krijgen. Grote tomaten rijpen lang en als ze nog niet gevormd zijn, zullen ze niet meer rijp worden dit jaar. Kleinere kers-achtige tomaten rijpen wat sneller, maar ook daarvoor wordt het te kort dag. Normaal zul je buiten nu toch zo een beetje je tomaten getopt hebben om de ca. 4 trossen nog goed te laten rijpen.

Waar zitten de trossen die al bevrucht zijn? Die en alles waar die aan hangen + een beetje laat je zitten. Al de rest mag je wegsnoeien. Alle nieuwe scheuten, takken zonder vruchten en intussen ook takken die nog bloeien of moeten gaan bloeien en zonder al gezette vruchten. De kans dat je daar nog tomaten van oogst is klein. Verder de planten ook toppen. Doe dit bij droog weer, zodat je geen schimmels krijgt op de snoeiplekken. Ook wat wind helpt om de wonden snel te laten genezen. Misschien helpt het ook om ze aan te binden erna aan stokken, zodat de planten stevig staan.

Mochten de planten onder een overkapping of in een kas staan, dan kun je de takken/trossen met al geopende bloemen eventueel ook nog sparen, aangezien er dan nog kans is dat die tomaten nog net rijpen op zo een wat meer beschutte en warmere standplaats.

Mijn vuistregel is: Buitentomaten toppen rond eind juli, kastomaten rond half augustus.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.