Jump to content

Snoeiadvies druivelaar (foto)

Nedlets

Recommended Posts

Hoi.

Ik heb hier een 20-30 jaar oude druif in de tuin staan. Die is 3 jaar geleden omgekapt (vorige eigenaar ) maar komt ieder jaar stug omhoog. Vanaf dit jaar ben ik deze weer aan het op laten komen en aan het leiden. Zoals jullie op de foto kunnen zien wil ik hem over een pergola laten gaan (Ik weet dat het niet slim was hem te draaien maar daar ben ik nu te laat mee, heeft wel meer dan voldoende ruimte)

Ik heb een driehoekspergola gemaakt (dakconstructie komt nog). Maar nu twijfel ik wat ik moet doen, op de 'stam' heb ik dusver iedere dief verwijderd, vanaf bovenop niet allemaal. Vooral op het einde niet meer. In de buurt van de verticale lat zie je een dief ontstaan (paar cm naar links). Vanaf dat punt wilde ik graag een zijtak naar de rechterbalk.

Wat kan ik nu het beste doen met snoeien? Zijn gangetje laten gaan en in de winter terugsnoeien? En dan? Tot de hoofdstam? Zodat hij in jaar 2 de twee zijtakken gaat maken? Of laat ik die al staan?

Druivelaar39251471417463.jpg

Maar u kunt er ook voor kiezen deze ene rank te laten gaan, dan gewoon de wintersnoei toepassen zoals aangegeven op de site, dus vóór kerst alle zij takken terug snoeien tot twee à drie ogen, die dan in het voorjaar uit gaan lopen... succes!

Dat hangt er van af of u een of twee hoofd ranken wilt hebben...gangbaar is twee hoofd ranken...dan zou u de druif vòòr kerst terug kunnen snoeien tot zo'n drie à ogen vanaf de grond, en dan de uitlopers volgend jaar gaan aanbinden als hoofdranken ...de zog. Cordon snoei...

http://www.dewijnhoek.nl/database/info62.html

Wat is het beste? Het lijkt me zo rigoreus om op drie ogen vanaf de grond terug te snoeien. Dan snoei ik voor mijn gevoel weer de hele druivelaar af tot op de grond. Waarom moet het zo laag en niet tot rond de 'nok' zeg maar? Ik kan nergens vinden wat hier het voordeel van is.

Mijn doel is dat hij vanuit de hoek splitst over iedere lange balk tot aan het einde van die balk. Dan om een bepaalde hoeveelheid zijscheuten dwars over de pergola te trekken. Bijvoorbeeld iedere 50 cm. en aan die 50cm dan ieder jaar nieuwe scheuten te laten groeien waar de trossen aan hangen. Maar ik heb echt geen verstand van druivelaars en ik heb geen idee hoe ik de beste opbrengst kan krijgen terwijl de pergola in de zomer mooi groen is. De maat van de pergola is een driehoek, de lange zijde is 270, de korte 200. Niet te groot dus.

Bedankt voor je reacties zover! Ik ga de link doorlezen.

Ik denk dat topicstarter de pergola begroeid wil hebben. Dan kun je er ook voor kiezen om de gesteltakken langs de pergola te laten groeien en elk jaar de zijtakken in de zomer na het tweede of derde blad na een tros te snoeien en in de winter op 2 ogen. Daar kan je nu inderdaad al mee beginnen door en zijtak langs de andere ligger van de pergola te leiden. Dan hoef je niet elk jaar helemaal alles vanaf de grond (of 3 ogen erboven) opnieuw te leiden. Na een aantal jaren heb je dan van die mooie knoestige takken langs je pergola, Dat ziet er 's winters ook nog aardig uit, met op ieder oog een soort knot waar de nieuwe takken in het voorjaar uit groeien. Mijn ervaring is dat de druif wat snoeien betreft erg vergevingsgezind is. Ik heb de twee druiven op mijn terras langs 4 draden met 4 gesteltakken geleid. Volgens mijn kan je trouwens zo'n jonge druif nog wel loshalen en opnieuw aanbinden als je je zorgen maakt dat het wikkelen problemen op gaat leveren.

Vòòr Kerst, kan ook nog wel rond januari-februari hoor...later niet!

dat ligt maar net aan het weer. vorig jaar was het voor kerst echt nog geen goed moment om te snoeien.

Dat zou kunnen...weet ik niet precies meer...snoeien in januari dan...zit je altijd goed.

Ik denk dat topicstarter de pergola begroeid wil hebben. Dan kun je er ook voor kiezen om de gesteltakken langs de pergola te laten groeien en elk jaar de zijtakken in de zomer na het tweede of derde blad na een tros te snoeien en in de winter op 2 ogen. Daar kan je nu inderdaad al mee beginnen door en zijtak langs de andere ligger van de pergola te leiden. Dan hoef je niet elk jaar helemaal alles vanaf de grond (of 3 ogen erboven) opnieuw te leiden. Na een aantal jaren heb je dan van die mooie knoestige takken langs je pergola, Dat ziet er 's winters ook nog aardig uit, met op ieder oog een soort knot waar de nieuwe takken in het voorjaar uit groeien. Mijn ervaring is dat de druif wat snoeien betreft erg vergevingsgezind is. Ik heb de twee druiven op mijn terras langs 4 draden met 4 gesteltakken geleid. Volgens mijn kan je trouwens zo'n jonge druif nog wel loshalen en opnieuw aanbinden als je je zorgen maakt dat het wikkelen problemen op gaat leveren.

Ja, dat bedoel ik ook Eise...de gesteltakken worden dan ieder jaar dikker...

Ik heb toen straks nog eens uitgebreid gelezen om beter te begrijpen waarom het snoeien op precies die manier gedaan wordt. Zo lees je overal dat als je de druif over een pergola wilt laten groeien je een jaar of vier verder bent wil je je gesteltakken op de plek hebben. Ik snap(te) niet waarom altijd terug gesnoeid wordt tot 2-3 ogen. Ook als je hem op groeit vanaf de grond (ivm vruchtzetting begrijp ik ivm sapstroom). Maar ik zou het echt zonde vinden als ik mijne helemaal tot 40cm terug moet snoeien.

Maar ik denk dat men dit doet door op deze manier de druif de tijd te geven een uitgebreide wortelgestel aan te maken. En dan is het inderdaad raadzaam bovengronds alles rustig op te groeien. Echter deze druivelaar is zeker 20-30 jaar oud, al dan niet ouder en lange tijd verwaarloosd geweest. Wortelgestel is extreem uitgerekt. Ik twijfel nog of ik hem tot boven in de hoek afsnoei als stam of de gesteltakken ook al laat zitten. Of 1 laat zitten (de lange) en rechts volgend jaar de tweede gesteltak laat groeien. Dan krijg ik volgend jaar al een kleine oogst.

Inderdaad ook zoals jij zegt Else. Ik heb hem trouwens al los gehad en de verticale paal vervangen voor een iets langere (hij was maar 2 meter). Het is al helemaal gekruld en half 'verhout'. Ik krijg het in ieder geval niet meer recht. Ik heb de spiraal wel groter gemaakt door hem naar onder te duwen zeg maar. Zo kan ik er altijd goed bij mocht het hout rot zijn.

Wat vaak een reden van terugsnoeien is dat is om alle ogen goede vruchtsporen te laten ontwikkelen. Als je een plant laat groeien willen vooral de bovenste stukken vertakken. Als je bijvoorbeeld een muur mooi wilt bedekken met een druif moet je zorgen dat het onderste deel goed ontwikkeld is voordat je de bovenste delen laat groeien om te voorkomen dat je onderin met een paar miezerige takjes blijft zitten en bovenin een grote pruik. Omdat je op de staanders eigenlijk niet zo veel groei wilt hoef je niet naar de grond terug te snoeien. De liggers zijn horizontaal en dus is daar niet echt een hoger stuk dat dominant wordt, dit zorgt er waarschijnlijk bij forse groeiers als druiven zijn dat alle ogen wel gaan uitlopen (naar mijn ervaring meer dan je lief is: uitlopers in een seizoen van 3 a 4 meter zijn geen uitzondering, ik moet bijna wekelijks snoeien om de zonnepanelen op het platte dak naast de druivenpergola vrij te houden)