Kibas Posted August 21, 2016 Share Posted August 21, 2016 (edited) Ik kom onder voorbehoud van voldoende energie. Ik verwacht dat het wel lukt te komen. Om te voorkomen dat ik net als de vorige keer te moe ben als ik alles verzameld heb en in de auto heb gedaan, sluit de ruillijst ruim tevoren, zodat ik niet nog dingen de laatste dagen hoef te doen en mijn krachten dus kan sparen voor de mtfd zelf. De aangeboden zaden onder voorbehoud dat ik ze inderdaad nog heb. Ik bied aan: *= zelf biologisch gekweekt#= gekocht zaad%= kiemkracht onduidelijk of twijfelachtigE of P: Tot en met wanneer het volgens mij (E van eigen) of het pakje (P) houdbaar is. Eenjarige groenteplantenAnanaskers* Physalis. Vruchten zijn lang houdbaar E 2021Andijvie# Breedblad Volhardt winter. Nateelt. Kan tot -16 grC E 2020Andijvie# Nuance, zomerandijvie E 2020Amaranth Gekregen van iemand, ik weet niet welk soort E 2017Asperge* Wit, nog 3 zaden E 2018Aubergine Black Beauty. Voor de kas E 2017Bieten geel# Burpee’s golden, “rode bietjes in het geel” E 2018Bieten geel+wit* Mengsel van geel en wit, vooral gele bieten E 2018Bieten rood# Cylindra: langwerpig P 2016Bladcichorei# Nateelt, kan wat vorst hebben. Stelen zoetig, blad licht bitter. P 2018Bloemkool # Winterbloemkool: walcheren winter E 2016Boomspinazie Oftewel Magenta melde E 2017Boon, stok* Cobra, een zwartzadige lange malse stokboon E 2018 Boon, droog*% Kievitsboon oftewel borlottiboon, bruine stokboon (Phaseolus vulgaris) E 2015Boon, droog*% Heligboontje/soldatenboontje, een witte stokboon (Phaseolus vulgaris) E 2015 en 2016Boon, droog* Lima: reuzeboon E 2016Boerenkool# Late Herfst Boerenkool# Scarlet, paarse boerenkool P 2016Broccoli# Autumn Spear (groen) Broccoli# Premium Crop (groen) Broccoli#% Summer Purple (paars) P 2015CapucienbaardChinese kool# Granaat Chinese kool# Scarlette F1, rode chinese koolChrysant, eetbaar P2019Chrysantenum coronarium. Heb ik gekregen, sta niet in voor eetbaarheid E 2020Doperwt #*% Mechelse Groene oftewel Mechelse krombek (Pisum sativum) E 2016Egyptische spinaz Oftewel Jute. Corchorus olitorius. Blad, bloemen en zaad eetbaar. Emmergraan % Oftewel tweekoorn (triticum dicoccum), oud graangewas, weinig gluten Golden pearls* Besjes zijn eetbaar als ze oranje-geel zijn, ook geschikt voor compote Groenlof* Pan di Zucchero E 2018Groenlof Vroege zelfsluitende# P2019Haverwortel* Oftewel Paarse morgenster Oogst 2016Heemst. Oogst 2013Kalebas% vogelhuisjes kalebas E 2016Kalebas soort onbekend E 2017Komkommer# Delikatess, voor de kas Komkommer# Bullet, voor de kas Komkommer* Gele mini (citroenkomk.), buitenteelt kan, ook voor pot E 2020Komkommer* Ras onbekend, moet geschild, wit vruchtvlees, andere smaak E 2017Koolrabi #% Delikatess Witte P 2014Koolrabi # Delikatess Blauwe P 2018Koolrabi # Garth’s purple P 2016Kousenband Italia dell’Occhio E 2017Lablab bonen Oftewel valbonen, pois du val (Dolichos lablab), klimmer Lycheetomaat* Is geen tomaat, wordt groot. Oogst 2015. Solanum sissymbriifoliumMariadistel* Hele plant eetbaar, zaden medicinaal Meloen* Minnesota midget, kan buiten op een warme plek, liever in de kas E 2019Muizenmeloen* Mexican sour gherkin. Klimmer, wilde minikomkommer E 2019Mizuna Geveerd blad. Een lid van de koolfamilie, het blad wordt gegeten E 2017Nieuwzeelandse spinazie *# Is geen spinazie, krijgt een groeispurt in de herfst, dus geschikt als nateelt E 2020Orchidee-kers Orychophragmus violaceus. Blad eetbaar. Bloeit 2ejaar, winterhard Olijfkomkommr* Forse klimmer, jong eten rauw of gekookt of oudere om te vullen Okra# Voor de kas E 2019Paksoi# Kanton Paprika*% grote gele punt E 2016Paprika* geel-rood E 2017Pastinaak Javelin F1. Zaad is altijd maar 1 jaar houdbaar. E 2016Peper* Little Elf, scoville 30.000, niet raszuiver, ook voor balkon of binnen E 2018Peper# Golden Cayenne. Geel. Gekregen bij bestelling. Quinoa Oftwel rijstmelde Raap# Goldana, ronde gele herfst P 2018Radijs# French breakfast (lang) E 2017Radijs# Hailstone P 2016Radijs# Cherry belle E 2017Radijs# Riesenbutter (grote ronde radijs) E 2018Radijs* Slangenradijs. De vruchtjes (hauwtjes) worden gegeten E 2020Radijssla# Gekweekt om het blad. Rauw of kort gestooft E 2018Rode kool Drumhead# Herfstteelt. Winterhard, bio. P2019Rode kool Lodero F1# Vroege. Knolvoetresistent. P2019Roodlof#% P 2016Savooiekool# Soort is mij onbekend E 2017Sierkool* Eetbaar. E 2020 Sla, winter# Parella red, kan tot -10 grC, ideaal voor nateelt, komt goed op E 2017Sla, winter* Waarschijnlijk parella red E 2017Snij-andijvie* Bianca riccia da taglio, krullend E 2019Snijbiet* Lucillis E 2017Snijkool # Bladkool Georgia Southern Collard. Groen. Goed winterhard. E 2020Snijkool #* Red Russian. Rode snijkool. Winterhard P 2020 E 2020Snijsla* E 2018Spitskool #% Ras onbekend E 2017Spruitkool #*% Groninger E 2018Spruitkool # Rubine: rode spruitjes. E 2017Tomatillo* Purple: paarse kleur E 2018Tomatillo* Groen E 2019Tuinraap #% Meiraap. Ronde witte roodkop# P 2015Tuinmelde #*% Rode Veldsla P 2016Vlozaad % Plantago psyllia. Blad en zaden eetbaar Winterwortel# White Belgian (wit), oud ras Winterwortel# Lobbicher gele (geel), oud ras (mogelijk op nu)Winterwortel# Flakkee (oranje) P 2016Witlof #% Middelvroeg E 2016Witte kool# Brunswijker Witte kool# Ras onbekend E 2018Witte kool #% Roem van Enkhuizen. Snelgroeiende zware kool, barstgevoelig P 2014Winterkool Renton F1# (kruising tussen wittekool en savooiekool Deense type), geel van binnen, zeer winterhard. P2019Wittekool Kilaton F1# knolvoetresistent. P2019Wortelcichorei Maagdenburger (suikerij)# Geteeld om zowel wortel als blad. P2019IJsbergsla# Great Lakes 118 P 2018IJsbergsla# Rouge Grenobloise, rode ijssla P 2018 Vaste groenteplantenAardaker* de knolletjes zijn eetbaar, klimplant Aardkastanje* Franse Balsemwortel# Balsamorhiza sagittata. Alle delen eetbaar en als snijbloem. Koudekiemer Barbarakruid oftewel winterkersBloedzuring* E 2017Broccoli*# nine star perennial (geelwitte broccoli) E 2018Brunel, vaste plant, woekert, dus in een pot telen, oogst 2013Citroengras, vaste plantEeuwig moes# Thousand Head, vaste koolsoort Erbette* Een meerjarig familielid van de snijbiet E 2020 Griekse alant % houdbaarheid zaad onduidelijk. Blad, bloem en wortel (inuline) eetbaar Hertshoornweegbree* % zowel gestoofd als rauw te eten Kleine pimpernel In salade, komkommersmaak, niet koken (verliest smaak) Kardoen* Gebleekt blad en bloemknoppen (als artisjok) eetbaar. E 2020Luzerne/Alfalfa Medicago sativa. Lees de contra-indicaties op pfaf.org Matrozensla Tradescantia ohiensis. Blad, stengel,bloem eetbaar. Grote plant, pot kan Rabarber*% Rarbarberzaad is nooit raszuiver, er kan groene of rode rabarber komen Rankspinazie# Klimplant, schaduw. Koudekiemer.Rapunzelklokje Blad en wortel in herfst rauw eten Rucola, wilde* In de sla of op de pizza E 2017Silene inflata Oftewel Silenesla, Stridolo, Sclupit. Voor de bloei blad, wortels gekookt P 2017Suikerriet*% Bij vorst binnen zetten Tamarillo Geschikt voor balkon en serre, oudere planten winterhard tot -3 grC Wilde Nepal spinazie* achyranthes aspera. Winterkers# Barbarakruid KruidenBasilicum# Grootbladig P 2016Borage*% Oftewel Komkommerkruid. Bloemen eetbaar, blad met mate Daslook* Vaste plant. Eten voor de bloei. Dropplant*% De bladeren kunnen als thee gebruikt, anijssmaak, vaste plant, sierwaarde Juffertje in’t groen* Zaden eetbaar, bv in de muesli, op brood of in de sla Kamille, roomse* Vaste plant, voor in de thee. Zaad niet bij ander zaad bewaren! Kerriekruid* Maanzaad* Blauw. Papaver somniferum, zaden eetbaar E 2024 Medicinale kruiden (spaarzaam gebruiken en alleen als je weet wat je doet)Duizendblad Wilde soort, niet bij asperineovergevoeligheid. Rauw, koken, thee Knolzijdeplant % Sint Janskruid*% Niet samen met antidepressiva! Vaste plant. IJzerhard Verbena officinalis Valeriaan % E 2016 BloemenAfrikaan* Gele hoge, oogst 2014Duizendschoon % Vaste plant, bloemen eetbaar Goudsbloem* Calendula officinalis mix, hoog soort Goudsbloem* Calendula officinalis Fiesta Gitana, laag soort Kaardebol*% Kokardebloem#* Mixed E 2017Moederkruid* Gevulde witte snijbloemetjes Zonnebloem*% Herfstschoonheid -> naar keuze geel, lichtgeel,lichtbruin en/of stralenkrans, snijbloem Zonnebloem*% Helianthus annuus giganteus, geel Aangeboden, stekjes:Kransworsies (plant voor binnen)Bloedzuring, uitgezaaide plantjesRoomse kamille (waarschijnlijk, moet even goed op de tuin kijken). Is een vaste plant. Aangeboden, anders dan zaden en stekjes:lijstje komt nog Ik zoek: Akebia (Akebia quinata), graag 2 genetisch verschillende soorten ivm vruchtzetting.Bahamathee (Nashia inaguensis) Berglook (Allium carinatum)Boslook (Allium paradoxum var. Normale)Chinese yam (Dioscorea batatas)Kraailook Allium vinealeEchte kruisdistel !!! (Eryngium campestre, Eng: Field Eryngo, Sea Holly) oftewel veldmannentrouwLulo 'Naranjilla' (Solanum quitoense) Madeira vineMaggiboom, Chinese (Toona sinensis) Mierikstruik oftwel mierikswortelboom of drumstickboom (Moringa oleifera) - stekjeMoeslook (Allium oleraceum)Muisjeslook of kantig look (Allium angulosum)Mukuna Wenna 'Purple Threadleaf' (Alternanthera sessilis)Okinawa spinazie (Gynura bicolor) Pandan of schroefpalm (pandanus amaryllifolius)Petéboom oftewel Petai, Pete, Satho(Parkia speciosa)Siberische knoflook (Allium obliquum)Snijkool Limburgse groeneSnijkool Bremer scheerkoolSpecerijstruik (Caycanthus floridus)Spitskool, rode, zaad en als het kan ook 2 plantjesSpitskool, wintersoort, bv Excel F1 en Prospera F1/Duncan F1, zaad.Theeplant, stekjeUllucoVerjongingskruid (Boerhavia diffusa). Vlam Van De Vlakte (Bauhinia galpinii)Walstro / kruisbladWilde Aardappel (Thladiantha dubia). Wilde knoflook (Allium longicuspis)Winterdoperwten (bijvoorbeeld 'Early Onward', 'Voorlopers' / 'Feltham First', 'Meteor', 'Dulce Provence' en 'Pilot')Winterraap oftewel aveelzaad (is een varieteit meiraap/knolraap die winterhard is)IJsbergsla, vroeg soort, bv Gondor, Kindu, Kuala, Webbs wonderful of Hivert de Tremont. Of de iets latere Fortunas of Saladin/Salinas. Graag zaad dit jaar gekocht ivm houdbaarheid. En alle bijzondere groentezaden die ik nog niet heb. Stekjes:Kaki ‘Amerikaanse Permisson / Permisoen’ ( bij voorkeur 2x ivm bestuiving)Mirte, Chileense witte (Luma chequen) Of Luma apiculata. ShallonfruitTazzibes, Aardbeimirte, Mirtebes (Ugni molinae) Zoethout (Glycyrrhiza glabra) Gezocht, anders dan zaden en stekjes:- Closhes- Anti-worteldoek- Grote manden, indien met gaatjes, dan moeten de muizen er niet door kunnen- Pan met kettingen om boven het vuur te hangen- Klankschaal- Vogel-lokfluitje of andere instrumenten met dierengeluiden of natuurgeluiden- Koelkast/vriezer thermometer- Min-max thermometer- Blad stadstuinieren, ik heb er al een paar, dus vraag me welke ik heb / nog niet heb.- Voor mijn broer: bierviltjes uit het buitenland en bijzondere bierviltjes uit Nederland- Voor mijn vader: postzegels uit Canada, Duitsland na 2008 (dus ook niet DDR / Deutsche Demokratische Republiek, alleen BDR), Nieuw Zeeland, Zweden na 2008, Finland na 2008, Noorwegen na 2011, Denemarken, China, Japan, Maleisie, Singapore, Hong Kong en oude zegels van voormalige Engelse en Frans Kolonies- Kuikengaas (van die 1cm grote vierkante ruitjes)- We zoeken bakjes/doosjes voor schroefjes, spijkers en ander materiaal. Onze schuur in Zweden is nu een beetje een puinhoop. De voorkeur gaat uit naar doorzichtig (dan zien we wat er in zit), vierkant/rechthoekig (neemt verhoudingsgewijs minder ruimte in) en meerdere van hetzelfde (beter stapelbaar). Maar als niet volledig aan de voorkeuren wordt voldaan, is het ook al fijn. Te denken valt aan (oude) tupperware-achtige bakjes, boterdoosjes, saladedoosjes, koekdozen etc. Iets met deksel in ieder geval. - Oude keukenkastjes om op te hangen in de schuur in Zweden of in onze garage in Nederland (of als ze nog heel goed zijn, in onze eigen keuken).- Isolatieplaten (bv piepschuim) om tegen een wand van de schuur in Zweden te doen, opdat er zinvoller gestookt, en daarmee ook geklust, kan worden in de winter. Het hoeft niet mooi te zijn en alle stukjes zijn meegenomen. De grondoppervlakte van het laadgedeelte van onze auto is naar schatting 160 bij 150 cm. - Een setje lotusbladkommetjes van wit porcelein te gebruiken voor porceleinschilderen. Porcelein is meestal niet gebroken wit en is niet dikwandig. Ik zoek zoiets (maar dan allemaal dezelfde grootte en bij voorkeur 6): Tips waar ik ze kan kopen zijn ook welkom. Ruillijst 1 oktober 2016: Ciska: ik krijg rozenstekken voor thuis en 3 (of meer) hoge lavendel voor Zweden. Ik geef: pakje broccoli.Goldfish (als hij komt): ik krijg mirtus ungi als het aanslaat. Ik geef: mariadistel.Stan: Ik krijg: stekje vijg brown turkey. Ik geef: jampotjes en flessen.Wortel: Ik krijg: Specerijstruik (Caycanthus floridus) zaad. Ik geef: rankspinazie en rode kool lodero F1Angela: Ik krijg: vierkante emmer(s) met deksel 5 liter. Yuras: Ik krijg: 3-jarige granaatappel, staat buiten, op iets beschutte zonnige plek Henkg: Ik krijg: kaapse zonnedauw.Nasuada: Ik krijg: zelfgemaakte zeep van haar. Ik geef: kransworsiesJorieke: Ik krijg: schorseneerplantjes en misschien veldmannentrouw. Ik geef: Erbette, balsemwortel en hertshoornweegbree.Weknow: Ik geef: diepe potten. Ik krijg: spaghettipompoenGeedee: Ik geef: lycheeplantje. Ik krijg: roze dahliaknol Wat nog op het oude lijstje van mei 2015 en voorjaar 2016 staat mbt latere ruilen:Kim: ik krijg ostara, voor zover het luktBouwvrouwe: ik krijg over een paar jaar ullucoIndy: Ik geef: stekje heiligenbloemJane Doe en Lorraine Ik krijg??: Appelbes, moerbei, aalbes wit en rozeGroentjuh: we ruilen postzegels (voor mijn vader) en als ik zeep maak, krijgen ze zeep. En ik heb 400+ postzegels voor ze.Esthe76r: ik geef een chayote. Ik krijg: aspergette (2015) Edited September 22, 2016 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kibas Posted August 25, 2016 Author Share Posted August 25, 2016 Ik heb mijn lijstje even geupdate. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 25, 2016 Share Posted August 25, 2016 Ik heb wel interesse in die Erbette, en Balsemwortel en hertshoornweegbree (=hier helemaal verdwenen na het verbouwen van mijn tuin) Ik zal even kijken of ik nog ergens veldmannentrouw kan vinden, ik heb het in de tuin gehad en ik had dit voorjaar nog 1 die weer op kwam. En misschien kan ik je blij maken met eieren? Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kibas Posted August 25, 2016 Author Share Posted August 25, 2016 De hertshoornweegbree weet ik uit mijn hoofd dat ik die nog heb, heb ik zelf ook weer gezaaid, want vanwege alle plassen water op de tuin, had het grotendeels het loodje gelegd. De andere twee zal ik even nakijken. Veldmannentrouw zou heel fijn zijn! Ik heb al 2x zaad gehad wat niet opkwam en verder kan ik het niet krijgen. Ik duim dus dat je nog eentje vindt. Eieren had ik voor mijn ouders, die ze veel lekkerder vinden dan van de winkel. Zij wonen nabij Groningen, ik in Eindhoven, dus dit keer niet zo handig, ik zie ze namelijk waarschijnlijk volgende week en daarna een tijd weer niet. Mijn man mag ze niet en ik verdraag het momenteel door een zware medicijnenkuur niet, ik verdraag voedsel nu nog minder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 25, 2016 Share Posted August 25, 2016 Heb je al schorseneren als vaste plant staan? Daar kan ik er ook wel wat van in een potje stoppen als je wilt. Je kunt het blad eten en de bloemen ruiken heerlijk choco/vanille-achtig. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kibas Posted August 25, 2016 Author Share Posted August 25, 2016 Ik zal straks op de tuin kijken. Ik had veel schorseneren, maar mogelijk zijn die verdwenen dankzij een opruimactie van een tuinhulp in mijn vakantie. Ik zag nog 2 plantjes staan op die plek, maar daar stonden ook haverwortel (is zeker verdwenen, is fijn, stond er nog voor het zaad, wat als het goed is geoogst is door de hulp) en pastinaak (als het verdwenen is: dito). Ik moet dus even goed kijken wat er nog staat. Ik wist niet dat je het blad kunt eten, een goede tip. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kibas Posted August 25, 2016 Author Share Posted August 25, 2016 @ Jorieke: Er blijkt nog 1 pastinaak en 1 klein uitgezaaid plantje schorseneer te zijn. Dus: ja graag wat schorseneren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kibas Posted September 1, 2016 Author Share Posted September 1, 2016 Ik heb uitgezaaide plantjes bloedzuring in de tuin en waarschijnlijk ook roomse kamille. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted September 1, 2016 Share Posted September 1, 2016 Nog maar even bevestigen dat je spagettipompoenzaden krijgt, Kibas.....had niet in de gaten dat je nog op een extra bevestiging wachtte. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kibas Posted September 1, 2016 Author Share Posted September 1, 2016 ha, dank je! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted September 1, 2016 Share Posted September 1, 2016 Wat Mariadistelzaad zou ik wel willen hebben om iemand een plezier mee te doen. Ik hoop mijn stekken van Mirtus Ungi in leven te houden, maar of het lukt?? Ik neem in elk geval al de drie de potjes mee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kibas Posted September 1, 2016 Author Share Posted September 1, 2016 De zaden staan genoteerd. Ik ben benieuwd of het lukt met de stekken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 8, 2016 Share Posted September 8, 2016 Er is in ieder geval weer 1 plantje Veldmannentrouw opgekomen, ik heb hem wat meer licht gegeven en zal hem op tijd uitgraven en oppotten. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kibas Posted September 8, 2016 Author Share Posted September 8, 2016 Joepie! Alledrie zaadsoorten die je hebt gevraagd, blijk ik inderdaad nog te hebben. Ik heb ze al in zakjes gedaan voor je. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 8, 2016 Share Posted September 8, 2016 Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kibas Posted September 20, 2016 Author Share Posted September 20, 2016 Ik zou graag kweeperen willen (geen mini, maar gewone), maar alleen als het op de dag zelf geplukt is, of de middag/ avond tevoren. Ik verdraag veel voedsel alleen als het vers is of vers ingevroren en niet uit de winkel (ik moet dus deels leven van mijn moestuin). Wie heeft er kweeperen over? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kibas Posted September 21, 2016 Author Share Posted September 21, 2016 Ik heb een lychee plantje in de aanbieding. Zelf gekweekt uit zaad dit voorjaar. Nu zo'n 20 cm hoog. Lychee is een kritische plant, met name het 2e levensjaar. Dus voor iemand met groene vingers (maar dat zullen er hier vele zijn). En ik ga mijn kransworsies weer bijsnoeien, dus ik kan nog meer stekken nemen. Geschikt als kamerplant (en in de zomer eventueel buiten), zou eetbaar zijn volgens vreeken (thee, kruid) en wordt in Afrika gebruikt als drank bij verkoudheid, maar de plant staat niet op pfaff.org, dus ik kan het niet checken op juistheid. Zie verder eerder bericht. Ook als bonsai te kweken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 22, 2016 Share Posted September 22, 2016 Leuk een lycheeplantje....mag ik die? ....ik wil hem wel proberen het 2e jaar door te krijgen. Kijk je bij lijst of ik je iets ter ruil kan aanbieden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kibas Posted September 22, 2016 Author Share Posted September 22, 2016 Staat genoteerd. Die roze dahlia vind ik wel heel mooi. Heb je daar nog van? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 23, 2016 Share Posted September 23, 2016 Als je deze bedoeld, dan heb ik er nog 1; die neem ik dan voor jou mee Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kibas Posted September 23, 2016 Author Share Posted September 23, 2016 Ja, die bedoel ik. Leuk! Fijn dat je nog eentje hebt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kibas Posted September 29, 2016 Author Share Posted September 29, 2016 Het kan zijn dat ik zaterdag een chirurgisch mondkapje op doe. Ik ga zoveel mogelijk met de wind in mijn rug zitten, mits de wind niet wisselt van richting of dwarrelt, maar mogelijk is het toch nodig. Ik heb de ziekte van lyme. Er is een bacterie die 80% van de mensen elke dag hun hele leven bij zich hebben en die hun niet ziek maakt, maar mij wel, omdat de bacterie samenspant met lyme. Ik ben dan extreem moe met veel lymeklachten. De lyme arts wil me niet al te vaak een kuur geven, omdat hij bang is voor resistentie. Ik moet vaak een half jaar tot een jaar wachten en erg moe zijn voor hij me weer wil helpen. Ik ben net ruim een jaar daardoor weer erg ziek geweest en ben pas een beetje herstellende. De bacterie wordt via hoesten of niezen overgedragen, dus ook als mensen niet verkouden zijn. De aerosollen, onzichtbare waterdruppels, worden opgevangen als mensen in hun mouw of zakdoek hoesten, maar niet als een hand voor de mond wordt gedaan en dat is wat de meeste mensen doen. Het chirurgische mondkapje houdt 97% van de bacterien en virussen tegen. Niet alles dus, maar in ieder geval een stukje veiliger voor me. Het is een raar ding, een soort eendebek. Dus als je mij met een raar geval voor mijn mond ziet, dan weet je waarom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted September 29, 2016 Share Posted September 29, 2016 1 Stek Mirte Ungus is nog niet helemaal dood dus er is hoop. Ik neem - als ik het niet vergeet- ook wat bessen mee die aardig richting rijpheid gaan. Je kan die dus als back-up proberen te zaaien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kibas Posted September 29, 2016 Author Share Posted September 29, 2016 klinkt goed! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts