pippi Posted August 25, 2016 Share Posted August 25, 2016 In mijn speurtocht naar kennis over telen in een kas kwam ik deze tegen over de bodem in de kas: http://www.louisbolk.org/downloads/2117.pdf Gericht op de (grootschalige) biologische teelt, maar desondanks interessant. Ze zijn alleen wel erg van het 'bewerken' van de grond. Ik vraag me wel af in hoeverre het formaat van een kas beperkingen geeft. In zo'n enorme kas kan je 'de natuur' aardig nabootsen onder de goeie omstandigheden, maar zou dat ook kunnen in een kas van 9 m2? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 wb de grond wel maar omdat je een klein grondvolume hebt moet je wel voorzichtiger zijn met dosering, je geeft snel teveel-te weinig van ietsverder heb je een klein luchtvolume dus de kas zal sneller reageren op vocht en warmte toevoer of afvoerkortom: in een kleine kas moet je beter opletten en je kasje goed leren kennen; je merkt het snel genoeg aan de temperatuur en aan de planten natuurlijk, groei-luisgevoeligheid-schimmels-bladkleur-bladvlekken etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted August 30, 2016 Author Share Posted August 30, 2016 Dankje RobO. Het is dus ook een beetje een kwestie van gewoon maar doen en in de gaten houden of het goed gaat begrijp ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted September 1, 2016 Share Posted September 1, 2016 Mee eens robo. Hoe groter de kas hoe beter het milieu in de kas is te regelen.In mijn oude kas van 40m2 grondopp. werd het makkelijk 53 graden, ondanks luchten. Nu heb ik de kas uitgebouwd tot 300m2 en wordt het nog maar 43 graden. Bovendien is er veel minder schommeling in luchtvochtigheid, De verhouding bodem opp. en luchtvolume is ook veranderd. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts