MichelleHartman-Krul Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 Beste iedereen,Na wat zoeken op internet, raad vragen bij tuincentra, kan ik ook op dit forum in bestaande onderwerpen, niet het antwoord vinden op m'n vraag. Bijgevoegd de foto's van het blad van mijn doornloze braam. Wat is er hiermee aan de hand? Kan iemand mij helpen? Alvast heel erg bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 Wat vraat en een tak die afsterft. Ik vermoed niet zo heel erg en dat ze in de grond nog volop leeft.De plant moet nu (of volgend jaar) vanuit de bodem nieuwe scheuten gaan vormen, waarop ze het jaar erna gaat dragen. De scheuten waarop hij draagt knip je na de oogst elk jaar best weg, de plant maakt nieuwe (elk jaar langer en meer) dan weer vruchten draagt.Eventueel kun je een gestel laten vormen, zodat de nieuwe scheuten steeds aan een aantal geleide takken komen die dan als een soort vaste stam functioneren. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 Doet u de grond wel eens bekalken? Ik doe.dat.zelf.zo'n een a twee maal per jaar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 Doet u de grond wel eens bekalken? Ik doe.dat.zelf.zo'n een a twee maal per jaar... schreef Harms1 Oei.....Dit advies kan ik niet goed plaatsen.....en al helemaal niet in dit topic....lijkt me ook geen goed advies, tenzij in heel specifieke omstandigheden. Kort: Kalk (Ca) is een noodzakelijke voedingstof. In sommige bodems al rijkelijk aanwezig van nature. Veel extra toedienen kan tot een ernstig te veel leiden, waardoor andere noodzakelijke voedingstoffen niet meer opgenomen kunnen worden.In specifieke gevallen of heel af en toe (bijv. 1x per 3 a 4 jaar) kan een kalkgift (vorm waarin Ca toedient is ook essentieel) zeer nuttig zijn. Veel ook afhankelijk van bodemgezondheid en aanwezigheid van gezond bodemleven. Hoog kalkgebruik (en het geven van dat advies) komt uit de tijd van veel kunstmestgebruik, dat sterk verzurend werkte...vandaar veel kalkgiften in traditionele landbouw om zuurgraad te herstellen....was niet echt effectief op langere termijn. Intussen erg achterhaald, kunstmest als (basis-)bemesting in moestuin NIET aanbevolen. Effect is dat grond kapot gaat en geen draagkracht meer heeft. Ook in traditionele landbouw komt men er erg op terug, vanwege sterke opbrengstdalingen. Als het gaat om herstellen van zuurgraad van bodem is gebruik van compost veel effectiever. Soms kan aanvullend kalk wel een keertje gewenst zijn.1 a2 x per jaar zou ik nooit adviseren! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 Dat kan allemaal zo zijn weknow...maar gezien het feit dat mijn braam het zeer goed doet, doe ik blijkbaar toch iets goed? Misschien is twee keer.per.jaar wat veel...maar een keer.per.jaar.lijkt mij geen probleem... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted August 29, 2016 Share Posted August 29, 2016 Overigens moet ik toevoegen dat mijn druif wat gebreken begint te vertonen, dus die krijgt (voorlopig) geen kalk meer ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted August 29, 2016 Share Posted August 29, 2016 Harrms,Kalk doet een versnelde afbraak van humus ontstaan en daardoor komen er veel voedingsstoffen vrij. Kalk activeert het bodemleven enorm. En laat braam nu erg veel houden van milieu's waar veel afbraak is. In mijn tuin op kalkgrond[schelpen] vormt braam een ware plaag, maar alleen op plaatsen waar veel humus [bladval] beschikbaar is. Binnen een jaar is hier al het blad verteerd, zelfs beuke en eike blad. Bovendien compenseert veel humus een beetje het teveel aan kalk. Vandaar dat op mijn bodem hulst nog goed wil groeien doordat ik er grote hoeveelheden verteerde houtsnippers op het wortel gebied gooi. Hulst houd van nature helemaal niet van kalk en is een typische boomsoort van zure armere gronden met voldoende vocht. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted August 29, 2016 Share Posted August 29, 2016 gezien het feit dat mijn braam het zeer goed doet, doe ik blijkbaar toch iets goed? Zo ken ik er nog een paar, bijvoorbeeld: "mijn opa rookte een pakje per dag en is er 100 mee geworden". Daaruit blijkt toch niet dat roken goed voor je is Hoogstens is opa zo oud geworden ondanks het roken en doet jouw braam het misschien wel goed ondanks al die kalk Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnkort1965 Posted August 31, 2016 Share Posted August 31, 2016 Te schaale grond is het gebruikt een tijdje paarden mesten naar Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted August 31, 2016 Share Posted August 31, 2016 Ik zou zeker niet te veel.bemesten, maar dat kunt u een keer.proberen in de winter, oude stalmest met veel stro... http://www.mooiemoestuin.nl/fruit/braam-en-braamboos/ Zelf gebruik ik.nooit mest, en mijn bramenstruik doet het erg goed, zoals nu wel bekend...ik geef alleen af en.toe een beetje kalk, zo'n twee keer per jaar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted August 31, 2016 Share Posted August 31, 2016 Ik denk: gewoon een jong struikje dat aanpassingsverschijnselen vertoont na het uitplanten. Deze tak sterft straks af en volgend jaar krijg je nieuwe scheuten. Mijn braam was bij aanplant een pietluttig stekje van een tiental cm hoog, het jaar nadien een jonge struik, nu een mastodont gestut door een vierkant raamwerk van anderhalve op anderhalve meter. Oude takken worden in het najaar weggesnoeid, de nieuwe scheuten blijven staan. Hij krijgt een laag compost en een portie koemestkorrels. En daar doet hij het goed op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts