Jump to content

Muismeloenwortels eetbaar?

pippi

Recommended Posts

Ik heb zo'n muismeloen, Mexicaanse augurk oftewel Melothria scabra in de volle grond staan en ik had er nog een in een pot die het wat minder deed. Die eerste produceert genoeg, ik loop die dingen alsmaar uit te delen, dus die in de pot mocht op de composthoop. En toen zag ik dat hij allemaal dikke wortelknolletjes had gemaakt, die er verbazingwekkend eetbaar uitzagen. Ze roken ook prettig, fris en wat zoetig, dus ik ben aan het googlen geslagen. De vraag of ze eetbaar zijn is her en der vaker al veel vaker gesteld, maar ik vond maar 1 berichtje van iemand op Tumblr die ze ook echt had geroerbakt en gegeten.

Ik at vandaag geroosterde paprika en courgette en aubergine enz. uit de oven, en heb er zo'n muismeloenwortel bij gelegd.

Omdat ik toch wat huiverig was bij zo weinig gedocumenteerd bewijs van eetbaarheid heb ik wel geproefd, maar toen weer uitgespuugd. De smaak was prima, fris, vaag komkommeraroma met een zweempje zoet, niks bitter ofzo.

Wat denken jullie? Ik heb nog een flink aantal van die knolletjes/wortels liggen. Eten of niet?

• 2 weeks later...

Claudia, ik ga een paar knolletjes bewaren van de plant die in de volle grond staat. Die doet het veel beter dan die in de pot deed, produceert voor een weeshuis en heeft besloten dat hij de wereld gaat veroveren, te beginnen met mijn schuur, waar nu muismeloentjes aan het plafond hangen. Als ik wist wat het was waardoor sommige van mijn planten zo explosief groeien en vruchten aanmaken (en andere niet ), dan ging ik het verkopen.

In elk geval, ik gok dat die plant in de volle grond joekels van kerngezonde knolletjes heeft, en dat geeft waarschijnlijk meer resultaat dan die van die beetje zielige potplant. Ik heb geen idee of je ze goed kan bewaren, maar ik zal er een stel in de bio-zadenenvelop doen als die weer rond gaat over een tijdje voor mensen die zelf geen muismeloentjes hebben en het ook willen proberen, .

Maar niemand dus die weet of je de knollen probleemloos kan eten? Zouden jullie het aandurven, roerbakken in olijfolie met wat peper en zout?