Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Zoals meerdere vast en zeker weten ben ik sinds dit jaar een oude druif weer aan het op laten komen. De druif is 30 jaar oud ofzo en was paar jaar geleden met de grond gelijk gemaakt.

Nu zag ik gister dat er op enkele bladen aantasting van meeldauw zit. Op zich al vervelend maar bij een 1jarige scheut (en hierdoor ontzettend open) vond ik dit raar. Wat blijkt nadat ik dit navraag heeft de buurman ieder jaar last van meeldauw. Hij doet hier niks aan "dit is druif eigen en kan je niks aan doen, heeft geen invloed op de oogst".

Helaas heb ik een buurman die ik onmogelijk zover krijg hier iets aan te doen.

Wat kan ik zelf doen om mijn druif te beschermen. Helaas zit er maar een meter of 5-10 tussen zijn en mijn druif.

Geplaatst:

Tegenwoordig zijn moderne (en meestal ook betere) meeldauw-resistente rassen aan te bevelen en gangbaar. Die hebben zeer weinig of geen last van meeldauw, dus. Bestrijding is daar niet nodig.

Zwaveloplossing werken redelijk tegen schimmels...of ze ecologisch zijn is "op het randje". Daarnaast bestaat er vast nog allerlei gif waarmee je tegen schimmels kunt spuiten.

Maar hoor ik je denken..."Die meeldauw op mijn struik komt van de buurman"? Hij zou net zo goed het omgekeerde kunnen zeggen.

Dat is dus NIET zo bij dit schimmel. Het is jouw struik die er in bepaalde omstandigheden last van krijgt en de schimmel is al om in de lucht aanwezig. In mijn ogen een prima zaak dat je buurman niet naar het gif grijpt.

Hier nog een hele goede link waarin het fijne over echte en valse meeldauw, 2 verschillende schimmels die wat op elkaar lijken en in druiven vroeger heel veel voorkwamen, staat uitgelegd:

http://www.fruitlent.nl/druiven.html

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Het is wel echte meeldauw, daar was ik al over uit.

Dat het niet van zijn plant af komt geloof ik niet helemaal. Ik zal het zo formuleren; doordat hij er niks aan doet is er een verhoogde concentratie van de schimmel in de lucht.

Op dit moment is mijn druif niet meer dan één lange tak met op elk oog 1 blad (Dus om de 10-20cm 1 blad). Ik heb geen zijtakken of dieven staan. (zie foto, alleen nu ook over linker de horizontale dwarsbalk)

Druivelaar39251471417463.jpg

Hij is dus heel erg open, volgend jaar zou hij dichter zijn waarschijnlijk en als ik er nu al last van heb maak ik mij wel al zorgen om volgend jaar. Dat de buurman niet grijpt naar bestrijdingsmiddelen vind ik goed! Beter dan alles plat te spuiten, maar ik vraag me wel af wat ik kan doen. Maar ik geloof niks anders dan preventief spuiten.

De druivenbomen staan beide al heel lang en zullen dus waarschijnlijk beide niet resistent zijn. Daarbij, wat schimmel op het blad maakt mij niet zoveel uit. Ik ben eerder bang voor aantasting van de vruchten.

Is aan plantmateriaal en/of vruchten te zien welke soort het waarschijnlijk is?

Geplaatst:

Dat enten kan nog eens een goed idee zijn inderdaad! Daar ga ik mij eens in verdiepen.

Ik kan wel een hele nieuwe planten maar dat is zonde van het wortelnetwerk wat ligt. En zoveel plek is er niet op die specifieke plek (met alle wortels wat al overal lopen).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...