Guwol Posted September 11, 2016 Share Posted September 11, 2016 Dag allen , Vaak heeft google mij doorverwezen naar het forum, indien ik er vragen typte. Het wordt dus dringend tijd dat ik er een account aanmaak dacht ik dus.. Zo gedacht, zo gedaan! En bij elke nieuwe account hoort.. Ja ja! Voorstellen! Ik ben afkomstig uit Belgie, en woon in een deelgemeente van Hasselt. Vrij recent heb ik eindelijk samen met mijn vriendin en mooie huisje kunnen kopen, met daar aan en mooi stuk grond(9A).Gedaan dus met kweken in potten in en mini tuin!Van mijn tuin, wil ongeveer 200 a 300m2 besteden aan en moestuintje. De rest wordt gazon en wat sierplanten. Nadeel is: Er is wel veel werk aan, aangezien de huis al (gok ik) 2 jaar heeft leeg gestaan. En dus heeft natuur totale controle kunnen nemen over de tuin(fotos volgen nog). Gras staat heel hoog, er groeit van alles in(distels, enz). De plannen zijn dus als volgt: Roundup excel door heel mn terras, tot begin van wat het gazon zou moeten zijn.Met de bosmaaier door het gazon door, en eventueel roundup bij waar het onkruid te erg is om handmatig zelf uit te halen. Met de grasmaaier erdoor, en de grond frezen (enkel moestuin gedeelte).De rest wordt volgend jaar gefreesd en nieuw gazon gezaaid. Dit jaar wil ik prioriteit geven aan het voorbereiden van de moestuin gedeelte!Glazen Serre voor en mooi prijs op de kop kunnen tikken(3,7m x 2,5m). Dus stabiliseer moet ik nog in orde brengen. Daarna gaat de serre er op. Kweekgrond en in en klaar voor volgend jaar!Aarbeien(75planten) staan in 5L potten. Die gaan volgend jaar pas de grond in. (Buiten de serre) Grond buiten de serre zal ik goed voorbereiden ondertussen. Bodemverbeteraars en al wat nodig is er onder mengen. Goed markeren van wat waar moet,.. En natuurlijk kiezen wat ik er nog juist wil gaan zetten..want de keuze is te groot .. Kort samengevat: nog enorm veel werk! Maar ik zal ongetwijfeld nog wel een post beginnen met mijn avontuur! En alle tips en advies zijn ongetwijfeld welkom! Groeten! Guwol Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted September 11, 2016 Share Posted September 11, 2016 Nou success Guwol, wat een grootste plannen! Als ik in de buurt zou wonen kwam ik wel eens een keer langs om te komen kijken of een handje te komen helpen..maar ik woon in Noordholland...niet echt om de hoek voor mij...Veel plezier op het forum! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted September 11, 2016 Share Posted September 11, 2016 Welkom hier! Maar waarom wil je in vredesnaam Roundup gebruiken? Er zijn genoeg betere manieren om onkruid weg te halen zonder dat je kankerverwekkend gif rond hoeft te spuiten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guwol Posted September 12, 2016 Author Share Posted September 12, 2016 @harms1 bedankt! Altijd welkom als je ooit in de buurt komt!@pippi tip van de schoonouders.. Maar ik sta altijd open voor alternatieven! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted September 12, 2016 Share Posted September 12, 2016 Ja daar heeft pippi wel een punt...terras zou u kunnen doen met schoonmaak azijn, en/of kokend water...(v.d. eitjes bijvoorbeeld, of 's avonds v.d. gekookte aardappelen zo op het onkruid gieten)Onkruiden in het gazon zou u handmatig kunnen verwijderen met een zogenaamde onkruidsteker..https://www.google.nl/search?q=onkruidsteker&prmd=imsvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiM9YnR8YjPAhXKvRoKHf2ECBIQ_AUIBygB&biw=598&bih=280 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guwol Posted September 12, 2016 Author Share Posted September 12, 2016 Normaal doe ik het altijd voor de hand.. Maar vrees voor mn rugMaar koken water ga ik zeker rn vast proberen! Bedankt voor de tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 12, 2016 Share Posted September 12, 2016 welkom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schuli Posted September 12, 2016 Share Posted September 12, 2016 Grote plannen en veel werk, leuk om te doen vanaf het begin tot het eind.Heel veel succes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted September 12, 2016 Share Posted September 12, 2016 Normaal doe ik het altijd voor de hand.. Maar vrees voor mn rugMaar koken water ga ik zeker rn vast proberen! Bedankt voor de tips!Graag gedaan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guwol Posted September 12, 2016 Author Share Posted September 12, 2016 MIsschien ook tips wat makkelijke groenten zijn voor te beginnen met een moestuin?Kruiden heb ik genoeg.. Tomaten, heb ik nog zaadjes ergens. Maar andere groenten.. geen idee Dus alles advies op dit gebied is welkom Ook waar ik misschien best zaadjes kan kopen? Of best planten uit het tuincentrum? dank bij voorbaat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted September 12, 2016 Share Posted September 12, 2016 Tomaten zijn goed.te.combineren met o.a. kruiden als bieslook en b.v. paprika...http://www.houtwal.be/vakartikels/boekbesprekingen/goede_slechte_buren_combinatieteeltenfruit.htmMaar het seizoen is nu natuurlijk een beetje voorbij... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted September 12, 2016 Share Posted September 12, 2016 Of u wilt opkweken vanuit zaden, of planten uit het tuin centrum, die keuze is natuurlijk aan u...u zou ook nog kunnen kiezen voor een doordragende aardbeien soort...die wandelt vanzelf de border door met ieder jaar heerlijke aardbeien! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guwol Posted September 12, 2016 Author Share Posted September 12, 2016 Dag Harms, bedankt voor de advies Ivm de aarbeien, ik heb momenteel 75 Elianny planten gepot in 5L potten. Die komen volgend jaar in bedden in de moestuin. Nu is het er te laat voor vrees ik. Maar ik zorg wel dat ze de winter door kunnen En bedankt voor de link! ga ik zeker eens bekijken! Seizoen is inderdaad voorbij.. Maar nu is puur voorbereiding voor volgend jaar.Plannen maken, tuin voorbereiden, kast bouwen, planten kiezen, optijd zaaien,.. Oh ja, ik zaai liever. Ik vind heel dat gebeuren super leuk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guwol Posted September 12, 2016 Author Share Posted September 12, 2016 Link naar mn dagboek : blog/index_u-8422_sid-734b231104d2f46861d3a1251539e383.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts