Ga naar inhoud

Help! Goudrenet voor moeders verjaardag??

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb jullie hulp nodig.

Mijn moeder is jarig en ze wil graag een appelboom, goudrenet op precies te zijn. Nu lees ik online dat dat een rode van boskoop moet zijn maar dat die niet zelfbestuivend is.

Hoe los ik dit op? Is er een alternatief wat wel zelfbestuivend is of moet ik 2 bomen voor haar kopen? Ze heeft er de ruimte wel voor, maar ik weet niet of ze t wil plus dan komt ze natuurlijk om in de appels, of kan ik er ook een ras bij zetten wat geschikter is als handappel?

Geplaatst:

Als je googled op Bestuiver Rode Boskoop krijg je dit, een prachtige lijst met bestuivers. Ik neem zelf een Beauty of Bath en heb daarnaast James Grieve als bestuiver uitgekozen voor de Rode Boskoop.

It ain't what you do, it's the way that you do it

Geplaatst:

Ja dat had ik gevonden. Maar ik ben benieuwd naar ervaringen, ook omdat de rassen die in de winkel liggen vaak minder geschikt zijn voor de hobby? En het liefst natuurlijk een zelfbestuivend ras.

Geplaatst:

Een bestuiver op een tak bijenten. Een boom - 2 rssen, waarin goudreinette hoofd ras is, en de andere dient als bestuiver.

Of als tweede (bestuiver) ewoon sierappel te planten.

Geplaatst:

Annelies ik zou gaan voor de combinatie die Judith aangeeft...ik weet niet of je.moeder.plaats heeft voor drie.boompjes? Ik heb zelf ook een James Grieve... die heeft nu heerlijke appeltjes...zelf heb ik de combinatie gemaakt met Elstar en Golden Delicious bomen..

Geplaatst:

3 wordt wel een beetje veel denk ik. Zelf iets enten is ook niet echt haalbaar.

Ik lees ook dat goudrenet (rode v boskoop) zeer slecht bestuift en dus voor een andere boom geen nut heeft?

Zou dat betekenen dat als ik er 2 plaats dat ze alleen aan de goudrenet vruchten krijgt en niet aan de andere boom?

Geplaatst:

Annelies, ik zou me niet druk maken over een bestuiver. Normaal gesproken staan er in tuinen in de omgeving voldoende (sier)appels die voor de bestuiving kunnen zorgen. Je zou trouwens ook kunnen gaan voor de originele Schone van Boskoop, de appels daarvan zouden wat beter bewaarbaar zijn dan de rode mutanten. En persoonlijk vind ik dat meer de echte goudrenet.

Geplaatst:
Goudreinette is ongeschikt als bestuiver voor andere rassen. Maar james grieve is een goede zelfbestuiver die goudreinette bestuift.

De rode variant is iets droger en wat gevoeliger voor schurft dan de originele gewone groene.

Bedoel je daarmee rode v boskoop versus schone v boskoop?

Zou ze icm james grieve wel allebei vruchten geven?

Is een sierappel voldoende voor bestuiving? Ik dacht dat dat juist waardeloos was voor vruchten, dat is toch bij kersen wel zo?

Geplaatst:

Sierappels zijn bij appelbomen vaak zeer goede bestuivers.

Ik zou het gewoon bij de kweker vragen waar je de Goudrenet koopt, zij kunnen je wel een goed bijpassend ras aanbieden dat dezelfde bloeiperiode heeft. Als je zelf naar rassen wilt zoeken, raad ik volgende site aan:

http://www.orangepippin.com/apples/belle-de-boskoop

Meestal verkoopt een kweker ook geënte bomen (met 2-3 rassen op). Geen idee of ze het ook aanbieden met Goudrenet.

Zelf zou ik opteren om er nog een zelfbestuivend ras bij te zetten dat in dezelfde periode bloeit.

Geplaatst:

Ik lees over James grieve wat verschillende dingen inderdaad.

Ik zie op fruitbomen.net ook Gloster genoemd staan als zelfbestuivend en bestuiver voor schone v boskoop, zou dat een goed combi zijn? Is dat een fijne/lekkere appel?

Dan heeft ze een moesappel en een eetappel.

Zelf iets gaan enten is echt geen optie, daar ga ik niet aan beginnen.

Geplaatst:

Overigens, is er een goede zelfbestuiver die qua gebruik en smaak aan goudrenet kan tippen?

Ik lees hier en daar dat ze er wel zijn maar ook dat schone van boskoop wat gevoeliger is voor ziektes, klopt dat?

Geplaatst: (aangepast)

Dan zou ik toch gaan voor de Goudreinet in combinatie met de James Grieve Annelies, en dan hopen dat er in de buurt bij jouw moeder een boompje staat die de James Grieve kan bestuiven... Golden Delicious, Alkmene....

James Grieve is een heerlijke appel!

aangepast door Gast
Geplaatst:

James grieve is gedeeltelijk zelfbestuiver. Hier nooit problemen met bestuiving. Altijd veel teveel appels eraan.

Bestuiving is ook erg afhankelijk van temperatuur. Bij goed bloeiweer gedraagd james zich als goede zelfbestuiver.

BV: Golden deliscious is in nederland enigzins zelfbestuivend en in frankrijk staat hij bekend als pure zelfbestuiver.

En harms, ik kan met je meegaan over de smaak:james is met rode mantet en discovery een van mijn favoriete zomer/herfst rassen.

Bovendien heeft james een zeer goede schurft resistentie.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Geplaatst:

Heb dit draadje even gevolgd en ik zie nog een optie. Maar eerst wat achtergrond-info.

In bestuivingstabellen komen bijna alleen de rassen voor die (vroeger) commercieel werden/worden geteeld en ze worden vooral gemaakt voor bedrijfsmatige boomgaarden waar een zo groot mogelijke productie/rentabiliteit nodig is. Er zijn veel meer rassen en lang niet alles komt in die tabellen voor.

Bestuiving is natuurlijk nodig, zonder bevruchting geen appeltjes Maar toch ook de waarschuwing om je niet blind te staren op zo een tabel:

1. In de praktijk van een particuliere tuin met enkele bomen is de ooit vastgestelde bloeitijd niet altijd precies volgens dat schema. Het kan gebeuren dat 2 geschikte bestuivers van elkaar toch niet echt gelijk bloeien of omgekeerd dat het allemaal wat vergeeflijker is...enige zelfbestuiving, een appelboom ergens in een tuin in de buurt of toch een bloei-overlapping van rassen die in de tabellen als "ongeschikt" staan vermeld. Misschien geen maximale productie, maar toch elk jaar best wat appeltjes aan je boompje (en minder dun-werk)....en dat is voor een liefhebber ook prima dan.

2. James Grieve is zo een goede bestuiver voor bijna alle rassen (behalve enkele uitzonderingen die een andere chromosoom-structuur hebben dan meestal bij appels voorkomt) omdat ze heel lang bloeit en veel goed stuifmeel produceert. De oogst valt 4 a 6 weken eerder (begint hier nu zo een beetje) dan van de Goudrenet en het is naast een heel lekkere handappel ook een prima appel voor moes en gebak. Hier draagt ze zonder uitzondering elk jaar overvloedig en ik ben er zeker van dat dat ook door zelfbestuiving komt. Goudrenet is een wat ziektegevoeliger ras (niet geschikt voor alle grondsoorten)......er bestaan gezondere rassen die er w.b. smaak en gebruik best op lijken, maar die niet zo bekend zijn. Maar de combinatie van die twee is veilig wat betreft bevruchting en geeft een aanzienlijk langere consumptietijd, zeker als je voor bewaarcondities voor de late Schone (=Goudrenet) of Rode van Boskoop kunt zorgen.

3. Gloster is hier heel laat. Meestal pluk ik de appels niet voor ergens in december, gewoon omdat ze duidelijk nog niet rijp en op smaak zijn en zelfs dan worden ze pas echt lekker vanaf januari tijdens het bewaren. De smaak is heel apart...niet zo zoet en wat wijnachtig....prima geschikt voor moes (citroensap toevoegen haalt smaak enorm op) en als handappel als je van die smaak en structuur houdt, maar minder om mee te bakken....omdat er geen duidelijk "zuur" in zit smaakt ze dan flets en flauw. Heeft neiging tot beurtjaren en stijle groei (smalle wat hogere boom) maar verder wel gezond.

In mijn ervaring is bestuiving eigenlijk nooit een probleem vanaf dat je 3 a 4 vrij willekeurige appelbomen bij elkaar zet...dan worden er aan alle boompjes voldoende appeltjes bestoven. Een appelboom, zelfs laagstam en goed gesnoeid, heeft altijd toch wel behoorlijke ruimte nodig. Maar als je zou kiezen voor enkele zuilboompjes bij de Goudrenet (+ eventueel James Grieve) dan heb je ook alles voor succes. Die zuilboompjes of soms ook ballerina's genoemd, blijven smal en klein en dragen en bloeien aan de stam.....vrij kostbaar, dat wel...maar wel een leuke mogelijkheid om op weinig ruimte een gevarieerde en lange oogst te behalen en bestuiving te hebben.....zelfs mogelijk om ze in hele grote potten te houden en op een strookje van 1 x 4 meter kun je er zeker 3 a 4 goed kwijt.......

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

1. Maak je niet druk over een bestuiver, er staat er hoogstwaarschijnlijk wel ergens een in de omgeving. Kijk eens rond in een straal van ca 100m. (Vake biej ok te bange)

2. James Grieve moet je van houden. Is eerst Hard en zuur (zeer geschikt voor de appeltaart trouwens) en dan snel overrijp. Daartussen zit een hele korte tijd dat ik ze lekker vind, maar m'n vrouw bijvoorbeeld moet ze niet, die vindt het vruchtvlees veel te zacht. Ze zijn moeilijk te bewaren. Heeft wel weer als voordeel dat ze over een langere periode afrijpen aan de boom.

3. Als je toch een bestuiver wilt nemen kijk dan eens naar de Alkmene. Die heeft een lange bloeiperiode. Groeit rustiger dan de James Grieve. Heeft ook weinig last van ziektes en is een prima handappeltje, dat je ook een poosje kan bewaren op een koele plaats.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...