Jump to content

Blad van munt, basilicum en rozemarijn aangetast?

AmsWest

Recommended Posts

Hallo,

ik heb op mijn balkon in potten o.a. rozemarijn, munt en basilicum staan, op het zuidwesten. Vanaf 13.00 is er zon tot een uur of acht. De kruiden hebben allemaal hetzelfde uiterlijk, zie foto's. Ik heb de munt al een keer helemaal gesnoeid, maar na een tijdje krijgt het weer zo'n tekening op het blad. Zijn dit luizen? Ik geef regelmatig water dus het kan niet van droogte zijn. Ze staan ook niet de hele dag in de volle zon. Ik zie geen beestjes lopen. Is het blad nog te consumeren?

IMG671388301474019289.JPGIMG671465351474019293.JPGIMG671659571474019297.JPG

Eigenlijk zelfde verhaal als bij indigostruik in ander draadje.

Dat al je planten wat kwijnen en aangevreten worden (ook hier zie ik in ieder geval mineervliegjes-schade) duidt er op dat ze het niet zo naar hun zin hebben.....

Te warm geweest? Te weinig of te veel of te onregelmatig water? Voedsel in je potten is op? Te veel wind? Kan van alles zijn.....die diagnose kun je alleen zelf maken. Om op een balkonnetje planten jaar in/jaar uit mooi en gezond te houden is een hele uitdaging en niet altijd gemakkelijk! Je moet daar roeien met de riemen die je hebt.......

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Mijn rozemarijn en tijm zien er ook zo uit... Ze staan in grote potten op het terras. Ik zou niet weten hoe ik ze beter kan verzorgen om aantasting te voorkomen...

Kan ik iets doen aan deze besmetting? Via google kom ik alleen maar op diverse bestrijdingsmiddelen uit... maar er is niks wat ik zelf kan doen met huismiddeltjes o.i.d.?

Dit is typische en ernstige zuigschade van de vleugelloze nimfen van cicaden, zo'n 2-3 mm groot en te vinden aan de onderzijde van het blad. Desondanks zie je aan de bovenzijde de gespikkelde schade. Een lichtere variant van de schade vind je hier hier. Middelen tegen bladluizen zijn ook effectief tegen cicaden.

Volgens mij zie ik op je foto van de munt op de bladeren zelfs al de gevleugelde cicaden zitten (zie pijlen in jouw foto).

Ik zou in deze tijd heel rigoreus het aangetaste blad wegsnoeien en het restant aan de onderzijde van de bladeren bespuiten met een milieuvriendelijk antiluis middel

2016-09-17200028321474135396.png