Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Is dit bladvlekkenziekte?

Lisa

Recommended Posts

Ik zie dit bij meerdere tomatenplanten bij mij in de kas. Als ik google op bladvlekkenziekte dan lijken de gele vlekjes er wel op. Maar aan de onderkant van de bladeren is zoals bij bladvlekkenziekte mijns inziens niets bijzonders te zien, terwijl als het bladvlekkenziekte is er schimmelpluis zou moeten zijn.

Misschien een andere reden? Voeding niet in orde bijvoorbeeld? Ik weet het niet .

2ihba8483021371414044.jpg

2q1846172291371414045.jpg

2hzpv7l26381371414046.jpg

Edited by Guest

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Dag Lisa,

Guy de Kinder (groente en fruit encyclopedie) denkt bij het zien van je foto's aan magnesiumgebrek. Magnesium is moeilijk opneembaar en verplaatst zich tijdens de opgroei van de plant van de onderste naar de bovenste bladeren. Zolang dit verschijnsel zich beperkt tot de onderste bladeren is er geen probleem. Soms is magnesium met de wortels niet goed opneembaar. Blad nat spuiten met oplossing van kieseriet kan helpen.

http://fruitabc.blogspot.com

Je kan ook basaltmeel gebruiken

Basaltmeel productinformatie

Basalt is een mafisch vulkanisch stollingsgesteente dat gevormd wordt door de stolling van lava of magma. De stolling van het basalt vindt plaats aan het aardoppervlak en daarom is basalt een uitvloeiingsgesteente, rijk aan mineralen. Wordt in de bio-teelt als stuifpoeder toegepast ter bestrijding van plagen en ziekten op fysische wijze. Het poeder vormt een barrière voor ziekten. Het bevat een hoge concentratie aan silicum, kalk, magnesium en sporenelementen. Door Silicum wordt de natuurlijke weerstand van de plant versterkt. Basaltmeel is bijzonder geschikt voor kleigronden. Het verbreekt de onderlinge verbinding tussen de zware kleideeltjes. Hierdoor wordt de grond ruller en beter bewerkbaar. Basaltmeel heeft de positieve eigenschap om stikstof vast te leggen, zodat deze niet zo vlug uitgespoeld wordt. Basaltmeel is ook geschikt om toe te voegen aan uw composthoop.

Bedankt voor de reacties. Ik ben in ieder geval blij dat het geen schimmel is of iets dergelijks.

Ik heb de tomaten onlangs wat mest gegeven, ik had ze namelijk eind april in de kas uitgeplant dus ik dacht ze mogen nu wel weer wat hebben. Dus ik wacht even af of het hierdoor verbeterd.

• 2 weeks later...

Na het bemesten van de tomaten (zie laatste post) heb ik even afgewacht en het probleem lijkt zich gestabiliseerd te hebben. De stamtomaten die ik als laatst heb uitgeplant in de potten hebben als bemesting wat normale moestuinkorrels (4-3-4) gekregen, en een klein handje vinassekali van Ecostyle. Helaas kon ik kieseriet, basaltmeel en patentkali niet vinden in het tuincentrum, vandaar de vinassekali meegenomen. En laatst kwam ik erachter dat vinassekali toch wel verschilt van patentkali.

Een paar dagen terug heb ik een beetje kalkkorrels toegevoegd aan de tomaten in de bak omdat ik de eerste tomaat met neusrot had gespot. Hierna heb ik geen neusrot meer waargenomen.

Oftewel, niet helemaal volgens het boekje gewerkt maar twee stamtomaten die in de pot staan groeien nu voorspoedig zonder vlekken. De uitzondering hierop is de P20 blue, die heeft vanaf het begin af aan als een sigaar gekrulde bladeren aan de onderkant (die overigens nu eindelijk lijken af te nemen) en op de bovenste bladeren een wat rare tekening die niet te zien is op de onderste bladeren.

Edit: De tekening lijkt op de foto's die ik eerder heb geplaatst maar in de schaduw zie je toch duidelijk het verschil, zie onderste foto.

2n7302r25931371155871.jpg

Overigens lijkt het de plant niet te beïnvloeden qua groei/gezondheid. Er zitten al tomaatjes aan en de tweede tros bloemetjes is gevormd.

De stamtomaten in de bak hebben dezelfde mix gehad en sindsdien zijn er geen vlekken meer bijgekomen. De roma tomatenplanten zitten bomvol tomaten en ziet er gezond uit, alleen de onderste oudere bladeren blijven de vlekjes behouden.

Dus hopelijk is het probleem nu onder controle.

Mocht het weer erger worden ga ik toch maar op zoek naar patentkali, desnoods bestellen bij een webshop of iets dergelijks. Maar laten we het niet hopen.

Lisa via een foto is een ziekte hardstikke moeilijk te determineren.

Ik heb inmiddels een 15 tal jaren ervaring met tomaten en leer nog elk jaar bij.

Vandaar dat ik jouw probleem ook met interesse volg.

Nu ik je laatste foto's bekijk en dan vooral de bovenste vraag ik me toch iets af.

Aan de rand zie ik kleine schimmen lijkt op zand, zo ja dan is er geen probleem.

Maar ik dacht gelijk aan spint, deze superkleine spinnetjes zijn moeilijk te determineren op een foto, zelfs met het blote oog. En ze kunnen heel wat schade veroorzaken aan je planten, bultjes bovenop, gele vlekken en uiteindelijk afsterven van het blad bij erge aantasting.

Controleer nog eens goed op deze rakkers en google op spint op tomaat.

(beeldenbank ziekten,plagen)

Bedankt voor je reactie Jos, het blijkt inderdaad wel dat het lastige dingen zijn die ziektes. Al die mogelijkheden die ik ben tegen gekomen.

Ik heb nog eens goed gekeken naar de bladeren maar van beestjes zie ik echt geen spoor. En ik heb gelukkig goede ogen (even afkloppen ) dus ik denk niet dat het spint is. Het verergert ook niet dus mijn eerste gedachte gaat nog steeds uit naar een tekort van iets .

Niet dat ik daar wijzer uit word, want na heel het internet te hebben afgezocht kan ik geen enkele reden vinden die mijn probleem verklaard.

We wachten het af, ze groeien wel verder en de vruchtzetting gaat goed, dus ik maak mij nog niet heel veel zorgen.

Heel goed Lisa, de ervaring leert dat je sommige dingen moet accepteren.

We hebben te maken met allerlei invloeden uit de natuur.

Sommige dingen zijn ook niet te voorkomen of je moet de spuit ter hand nemen.

Soms helpt het al als je de aangetaste bladeren wegneemt om verspreiding te voorkomen.

De grootste vijand van de tomaat is en blijft de aardappelziekte, het gif staat al jaren bij mij op de plank maar ik gebruik het gewoon niet.

Ik accepteer het gewoon als het toeslaat, meestal in het najaar, als het vochtig en warm is. De meeste tomaten zijn er dan vaak al af.