Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo,

Ik ben bezig met een nieuw 'voedselbos' in de Belgische Ardennen (woon zelf in het zuiden van Nederlands Limburg). Ik ben nog in de planningsfase en ik heb een vraag over een aspect waarvan ik niet veel informatie vind online. De voorkant van het perceel ligt langs een bospad waar welliswaar niet heel veel mensen langs komen, maar die ik toch 'dicht' wil planten om de inkijk te beperken. Ik wil een haag zetten, of eigenlijk een soort 'haagstrook' van een paar meter diep, zodat het er echt als een dicht bos uitziet van de voorkant.

Ik zoek een combinatie van planten die het volgende bieden:

• * ongeveer 4-6 m hoog
    * snelgroeiend
    * bladhoudend, of toch deels
    * dicht over de hele hoogte, of anders planten die in de schadum onder andere kunnen groeien
    * liefst met enige productie-functie, of een andere functie
    * gedijen in enkele uren volle zon per dag max (aan de andere kant van het bospad, de zuidkant, staan naaldbomen van 10-15m hoog; dus de zon komt pas op deze zone enkele uren na de middag)
    * dicht genoeg om reeen en wilde zwijnen buiten te houden (als ik in de toekomst volledig rondom dicht zet). Maar dit is misschien wat veel gevraagd...

Ik dacht om enkele varieteiten hazelnoten te zetten, en ik vond de 'Siberische erwtenstruik' ergens online aangeraden. In de omgeving van het perceel zijn de meeste hagen mengelingen van hazelnoot en beukenstruiken, met hier en daar eikenbomen die zo klein zijn dat ze meer struiken lijken (? - ik weet niet of dat speciale soorten zijn die klein blijven of dat ze gewoon jong zijn). In de buurt ligt ook een stukje waar kerstbomen gekweekt worden; dat is ook heel dicht en daar loop je niet voor de lol doorheen, maar die groeien maar langzaam.

Maar ik heb ongeveer 90 meter zo te planten, en in de toekomst nog een paar honderd meter aan de zijkanten ook; dus ik hoor graag andere meningen of suggesties over wat ik nog meer kan zetten. Vooral ook welke planten ik heel dicht op elkaar kan zetten, of die zelf flink dichtgroeien, om een heel dicht geheel te krijgen.

groeten

Roel

Geplaatst:

Leuk idee, het enige waar ik een probleempje zie is dat aspect bladhoudend. Ik denk echter dat dat niet zo'n heel groot issue is als je er een echt brede haag van maakt. Meidoorn is een mooi iets om echt dichte hagen te maken, al moet je je niet teveel voorstellen van het tegenhouden van wilde zwijnen, die banen zich desnoods onder haag door nog een weg om bij iets lekkers te komen. Herten echter hou je wel buiten. Taxus is ook een dichte struik die redelijk tegen minder zon kan. Hier en daar een rododendron er tussen, bladhoudend en zeer dicht. Hazelaar is ook prima, kan goed tegen schaduw. Ik vind het een leuk project, hou ons op de hoogte.

Geplaatst:

@ Roel

Zo een haag die je wilt maken is ook een veel voorkomend traditioneel landschapselement. Per streek kan de plantkeuze wat verschillen, hoewel een aantal soorten vaak terugkomen. Hier kennen we de "Zeeuwse haag" en in Noordwest Frankrijk zag ik diverse oude aanplanten die als natuur/cultuurerfgoed werden beschermd. Kwekerijen in de buurt verkopen soms deze specifieke soorten als (goedkoop) haagplanten of "bosgoed" of onder een dergelijke naam. (Mijn advies: kijk eens rond naar kwekerijen in de buurt)

Toepassing is er als afsluiting, als windscherm, schuil- en leefplaats voor vogels, insecten, amfibieën en kleine zoogdieren en ook voor de sier. De soorten moeten geschikt zijn voor vrij drastische snoei om de 3 a 7 jaar (sprokkelhout, traditioneel ook om te stoken) en na aanplant zonder veel beheer min of meer gelijkwaardig aan elkaar lange tijd verder groeien. Bij soorten kun je denken aan hazelaar, Gelderse roos, veldesdoorn, meidoorn, sporkenhout, liguster, lijsterbes, beuk, haagbeuk, vlier.....

Een stap verder zou je kunnen overwegen om van zo een haag ook een stukje voedselbos te maken....

Door te kiezen voor vruchtdragende variëteiten van deze soorten (hazelnootrassen, grootvruchtige lijsterbessen en vlierrassen en kweekvormen van meidoorn, en andere eetbare gewassen die er in passen, bijvoorbeeld olijfwilg, mispel, wilde zoete kers, krentenboompje, mirabellen of kroosjes, sleedoorn, appelbes, bottelrozen, cornus-soorten ( bijv. C. mas of C. kousa), vuurdoorn met grotere vruchten

Wil je groenblijvende soorten dan kun je denken aan: laurierkers, coniferen, mahoniasoorten, sommige soorten olijfwilg, Rubus tricolor, Berberissoorten, Gaultheria, Atriplex, Laurier.

Dit zijn wat voorbeelden van een Zeeuwse haag. (Samenstelling verschilt nogal veel per bedrijf )

http://www.bomenzoeker.nl/zeeuwse-haag

http://degroenekraai.nl/zeeuwse-haag-kopen-zeeland/

Dit is uit het assortiment van Kwekerij de Linde (tegen Franse grens in West-Vlaanderen) waar ik zelf geregeld koop...ook uit dit deel van het assortiment ( streekeigen bosgoed & haagplanten)

http://www.boomkwekerijdelinde.be/catalog/index.cfm?DATA_GROEP=27

http://www.boomkwekerijdelinde.be/catalog/index.cfm?DATA_GROEP=25

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ik zou eerst aan Hulst en/of Laurierkers denken. Groeien hard, hoog, dicht, groenblijvend....

Geplaatst:
  • Auteur

Dank voor de reacties, ik ben er erg mee geholpen.

@Roelie Te zijner tijd zal ik wat meer informatie posten over mijn project, nu is het nog vooral theorie...

@weknow Nu ik op 'Zeeuwse haag' en 'Limburgse haag' ga zoeken, vind ik ineens hopen informatie. Zo gaat het dikwijls, in onwetendheid ga ik in de verkeerde hoeken zoeken maar als iemand dan het zetje in de juiste richting geeft dan ontvouwt zich een heel nieuwe wereld. Dus bedankt daarvoor.

Uit de voorgestelde planten heb ik wel geleerd dat ik nog een vereiste heb: als de planten bessen hebben, moeten ze niet giftig zijn. Ik wil zoveel mogelijk voorkomen dat iemand op een gegeven moment denkt 'voedselbos, alles eten dan maar'. Dus Gelderse roos en laurierkers vallen af, maar ik heb nu vele nieuwe ideeen waar ik mee verder kan. Ook het 'authentieke landschapselement' aspect is belangrijk voor me. Misschien ga ik wel wat extra hagen zetten, alleen maar om verschillende soorten/mengelingen hagen te hebben. Ik had al wat online gekeken bij het plantgoed van kwekerijen in de buurt, ik zal wellicht nog wat gerichter moeten zoeken naar wat in de Ardennen voorkwam. Natuurlijk helpt het niet dat er zoveel jargon bij komt kijken, en dan ook nog allerlei obscure termen in het Frans, waar 'Google translate' niet mee uit de voeten kan. Soit, genoeg om over na te denken tot het voorjaar is

Geplaatst:

of wat dacht je van bramen

niet giftig, zelfs eetbaar. Neem een variant met doornen en laat deze verwilderen. Hoog genoeg en breed genoeg om er niet doorheen te gaan.

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic