Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb zo'n 2,5 jaar een kersenboompje staan. Groeit goed, veel bloesem, maar geen vrucht. Het is een morel.

Op vele adviezen vandaag een tweede boom erbij geplaatst. Op advies van de kweker een hedelfinger meegenomen.

Nu zit ik met de pootafstand. Klein tuintje. De morel staat in een hoekje. Komt niet super veel zon. Tuin op zuid oosten maar veel schaduw door de schutting.

Nu past de hedelfinger er nog wel naast, maar geen idee of dat te krap is. Ze kunnen 1,5 meter (stam tot stam) uit elkaar. Dan staat de hedelfinger aan de andere kant zo'n 25cm van de rand van de tuin af. Is dit genoeg?

Andere optie is om m aan de andere kant van de tuin te plaatsen, zo'n 11/12meter verderop. Is dit te ver voor de bestuiving? Wat eigenlijk het hele doel is van deze tweede boom?

Voordeel is wel dattie vol in de zon staat. Normaal staan hier mijn tomaten

Idealiter is vlak ernaast t meest handige voor mij, maar of dat ook zo is voor de bomen zelf? Wie heeft advies?

Geplaatst:

Of je een goede koop gedaan hebt...?

Op zich zijn zure kersen redelijk tot goed zelfbestuivend. Dus daarvoor is de Hedelfinger niet zo nuttig....waarbij het ook nog maar de vraag zal zijn of beide rassen tegelijk bloeien. Er zijn meerdere soorten morellen en in Nederland wordt die verzamelnaam ook nog (onduidelijk en onterecht!) gegeven aan vele rassen (dus niet alleen het ras "morel") zure of zoetzure kersen...waarbij het klassieke ras "morel" bepaald ook niet de meest aanbevelenswaardige soort is, wel de bekendste...maar ook nogal ziektegevoelig.

Ik zie dus geen enkele reden om je een Hedelfinger zoete kers erbij te verkopen, temeer omdat een morel (tenzij die toevallig tegelijk zou bloeien, wat zeer de vraag is) ook nog niet de meest ideale bestuiver is...Hedelfinger heeft zeker wel een bestuiver nodig i.t.t. een zure kers. Natuurlijk kan de Hedelfinger op zich lekkere en grote kersen geven....als er een bevruchter in de buurt staat.

Probleem is bovendien dat een zoete kersenboom meestal behoorlijk groot wordt (tenzij ze op een heel speciale, niet zo gangbare, onderstam werd geënt...ik hoop maar dat de kweker die had en er rekening mee hield toen hij je die boom verkocht.....?) Zure kersen blijven van nature kleiner en zijn ook veel beter klein te houden. En dan heb ik het over zoete kersen die als gangbare "laagstam" worden verkocht! Die kunnen vaak makkelijk 4 a 5 meter worden...ondanks kletspraatjes van verkopers dat een laagstam niet hoger dan 2 meter zou worden....

Nog een verschil is dat een zure kers wel deels schaduw kan hebben en toch dragen, maar dat een zoete kers om lekkere en rijpe kersen te geven eigenlijk volop zon mag hebben. Dus op zich goed dat die bij jou op het zonnige plekje staat.

Rest de vraag waarom jouw morel weinig of niet droeg tot hier en dat kan vele oorzaken hebben. Ik heb in het verleden diverse zure kersen gehad, die bijna vanzelf gingen en goede oogsten gaven...nu heb ik er 2 van ruim 3 jaar (een aanbieding ergens in een tuincentrum onder de naam "morel"...maar dat zijn ze niet, aangezien de kersen veel minder zuur zijn dan van een echte morel) aan de rand van de moestuin staan, prachtige bomen om te zien en een daarvan droeg 10 a 20 kersen tot hier en de ander nog 0, terwijl ze volop bloeiden...ik heb geen echte verklaring. Zit het in de afstamming...slechtere kweeklijn? Heb ik verkeerd gesnoeid? (terwijl dat iets is wat ik steeds beter en met betere resultaten onder de knie heb gekregen????) of staan ze misschien wel te goed in mijn compostrijke moestuingrond...? Of moet ik nog wat geduld hebben?

Edit: Nog iets over de plantafstand.....Bij 2 bomen is dat minder een probleem dan bij een echte boomgaard. Ik denk dat 2,5 a 3 meter dan wel kan, waar je bij een boomgaard eerder aan 5 a 6 meter mag denken bij kersen om ze voldoende ruimte te geven. In boomgaarden met morellen, staan ze op een meter of 3 in de rij, maar wel met behoorlijke ruimte tussen de rijen. Waar je wel even op moet letten is, dat de veel grotere Hedelfinger niet ook nog het beetje zon van de zure kers gaat wegnemen, want hoewel die in de halfschaduw kan, is een uurtje of 3 a 4 zon per dag (midden zomer) toch wel het minimum. Te weinig zon betekent minder bloei, minder goed rijpende vruchten en ook meer risico voor schimmelziekten, waarvoor kersen best gevoelig zijn......

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Kersen zijn niet de aller makkelijkste fruitbomen... onderstam, standplaats en bestuiving zijn erg belangrijk en als je die niet kent en, meestal is dit tegenwoordig het geval, dan blijft het een gok wat de groeikracht betreft, zelfs geënt op een 'zwak 'groeiende onderstam' zoals de gangbare Gisela 5 waar men nu veel op ent, schiet de boom toch nog meestal zo'n 4 a 5 meter de lucht in als hij op goede grond staat... en wil je dit wel?

Met een degelijke snoeiwijze (wat ook nog niet zo simpel is) kun je de kers in toom houden, er zijn wel enkele kersen onderstammen waardoor de boompjes hoogstens 2 a 3 meter hoog worden, maar deze kom je dan weer niet tegen in de particuliere verkoop.

Geplaatst:

Hmmm kortom, verkeerd boom meegenomen?

Heb t kaartje er even bijgepakt:

Hedelfinger riesenkirsche. Wordt 2-3 meter hoog. Is wat mij betreft prima.

Morel kaartje (jaja, wie wat bewaard... XD) staat verder nog prunus cerasus bij. Hoogte niet genoemd, is nu een meter of 2. Zelfbestuivend, maar nog geen vrucht gehad.

Kweker heeft daar al een minicursus snoeien gegeven hij weet dattie niet de pannen uit mag groeien, en ik was de enige in de winkel, vandaar.

Maar goed, gekocht dus we gaan gewoon een poging wagen. Is 1,5 meter dan te dichtbij? (takken raken elkaar dan al wel)

Liever 11/12 meter?

Heb evt ook nog een pot van 1/1/1meter, daarin zetten? Of is dat te klein? Offf.. Morel uit de grond en die in de pot. En dan de hedelfinger in de grond...

Ik heb echt geen idee wat wijsheid is!

Wel een goeie idd om er rekening mee te houden dat de nieuwe boom het zonlicht niet wegkaapt!

Bedankt voor de heldere reacties tot nu toe!

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Wat ik lees over morellen (krieken), is dat deze meestal zelfbestuivend zijn Vera...ik denk dat je beter het voorjaar af had kunnen wachten...I.p. v. een boom erbij kopen...kun je de boom die je nu erbij hebt gekocht niet meer ruilen?

Verder raad ik je af om tomaten te telen in de buurt van je krieken boom!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...