Bearco86 Posted December 5, 2016 Share Posted December 5, 2016 Ik zit met m'n tuin op de kleigrond. Nu had ik afgelopen jaar m'n wortelen in een verhoogde wortelbak staan. Ik vraag me nu af of ik dit jaar opnieuw wortelen kan telen, want ben er stiekem toch wel erg gek op Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted December 5, 2016 Share Posted December 5, 2016 Ik lees mee. Ik zit op zandgrond en knolgewassen groeien hier slecht. Binnenkort maak ik twee verhoogde bakken om knolgewassen (wortels, venkel, rode bieten, pastinaken) in te telen. Ik vraag me ook af of ik dan regelmatig de aarde zal moeten vervangen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted December 6, 2016 Share Posted December 6, 2016 Wortelen doen het hier (zanderige grond) dan weer beter dan in de zwaardere grond die mijn ouders vroeger hadden.Knolselder en koolrabi zijn moeilijker omdat ze in droge periodes rap te droog staan om goed door te groeien. Die moeten dus goed in de gaten gehouden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 In mijn zandgrond drogen de wortels gewoon uit. Zelfs met mulch. Ik vermoed dat het humusgehalte binnen enkele jaren wel voldoende zal zijn om meer vocht vast te houden maar voorlopig loopt de regen los door de grond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
de deerhounder Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 hoe maak je een verhoogde bak voor wortelgewassen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 Ik heb enkele stokken in de grond geslagen. Wanneer de wilg zijn blad verliest ga ik hem snoeien en de wilgentenen tussen de takken weven. Zo heb ik een bak. Ik ga hem vullen met een mengsel van mijn zandgrond, turf (krijg ik van een bloemenkweker die af en toe zijn turfsubstraat vervangt, vraag me wel af of hij wel bio werkt...) en compost. Wellicht bekleed ik de binnenkant van de bak eerst met worteldoek zodat het wilgenhout niet te snel vergaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 @ Ann Wordt een nogal zuur mengsel dan. Zal zeker voor knolselderij en mogelijk ook voor rode bieten niet zo gunstig zijn. (Wortels en pastinaken zijn toleranter daarin). Voedselopname en groei wordt daardoor belemmerd.M.a.w. ik zou de turf (extreem zuur) daarom weglaten, temeer omdat je eigen zand ook al best zuur kan zijn.... (Zandgrond is niet altijd, maar wel vaak aan de zure kant). Goede compost is neutraal of licht basisch. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 Ik snap de vraag in combinatie met de titel niet goed... Maar misschien lees ik verkeerd? Als je aan wisselteelt wilt doen, dan kan je geen wortels op dezelfde plek telen nee. Of dat nou een bak is of een stuk vollegrond. Tenzij je alle grond uit die bak haalt, en er nieuwe in doet. En het dus zeg maar een nieuw stuk tuin is. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ann123 Posted December 8, 2016 Share Posted December 8, 2016 @ Ann Wordt een nogal zuur mengsel dan. Zal zeker voor knolselderij en mogelijk ook voor rode bieten niet zo gunstig zijn. (Wortels en pastinaken zijn toleranter daarin). Voedselopname en groei wordt daardoor belemmerd.M.a.w. ik zou de turf (extreem zuur) daarom weglaten, temeer omdat je eigen zand ook al best zuur kan zijn.... (Zandgrond is niet altijd, maar wel vaak aan de zure kant). Goede compost is neutraal of licht basisch.Ik heb erg basische grond. De tuinmuren zijn gekalkt en dus wordt de grond bij elke regenbui voorzien van wat kalk. Maar wel goed punt van de zuurtegraad. Ik denk er nog eens over na. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts