Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wisselteelt in wortelbak


Bearco86

Aanbevolen berichten

Ik lees mee.

Ik zit op zandgrond en knolgewassen groeien hier slecht.

Binnenkort maak ik twee verhoogde bakken om knolgewassen (wortels, venkel, rode bieten, pastinaken) in te telen. Ik vraag me ook af of ik dan regelmatig de aarde zal moeten vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb enkele stokken in de grond geslagen. Wanneer de wilg zijn blad verliest ga ik hem snoeien en de wilgentenen tussen de takken weven. Zo heb ik een bak. Ik ga hem vullen met een mengsel van mijn zandgrond, turf (krijg ik van een bloemenkweker die af en toe zijn turfsubstraat vervangt, vraag me wel af of hij wel bio werkt...) en compost. Wellicht bekleed ik de binnenkant van de bak eerst met worteldoek zodat het wilgenhout niet te snel vergaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Ann

 

Wordt een nogal zuur mengsel dan.

Zal zeker voor knolselderij en mogelijk ook voor rode bieten niet zo gunstig zijn. (Wortels en pastinaken zijn toleranter daarin). Voedselopname en groei wordt daardoor belemmerd.

M.a.w. ik zou de turf (extreem zuur) daarom weglaten, temeer omdat je eigen zand ook al best zuur kan zijn.... (Zandgrond is niet altijd, maar wel vaak aan de zure kant). Goede compost is neutraal of licht basisch.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap de vraag in combinatie met de titel niet goed... Maar misschien lees ik verkeerd? Als je aan wisselteelt wilt doen, dan kan je geen wortels op dezelfde plek telen nee. Of dat nou een bak is of een stuk vollegrond. Tenzij je alle grond uit die bak haalt, en er nieuwe in doet. En het dus zeg maar een nieuw stuk tuin is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Ann

 

Wordt een nogal zuur mengsel dan.

Zal zeker voor knolselderij en mogelijk ook voor rode bieten niet zo gunstig zijn. (Wortels en pastinaken zijn toleranter daarin). Voedselopname en groei wordt daardoor belemmerd.

M.a.w. ik zou de turf (extreem zuur) daarom weglaten, temeer omdat je eigen zand ook al best zuur kan zijn.... (Zandgrond is niet altijd, maar wel vaak aan de zure kant). Goede compost is neutraal of licht basisch.

Ik heb erg basische grond. De tuinmuren zijn gekalkt en dus wordt de grond bij elke regenbui voorzien van wat kalk.

Maar wel goed punt van de zuurtegraad. Ik denk er nog eens over na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...